Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
166 Publications
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |

Banh, N. C., & Scharlau, I. (2024). Effects of task difficulty on visual processing speed. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Regensburg.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |

Stratmann, L., Banh, N. C., Scharlau, I., & Dressler, F. (2024). Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem. ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024). https://doi.org/10.1145/3663338.3665831
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |

Biermeier, K., Scharlau, I., & Yigitbas, E. (2024). Measuring Visual Attention Capacity Across xReality. Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024). https://doi.org/10.1145/3652037.3652050
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55721 |

Stock, I., Karsten, A., & Eik-Nes, N. L. (2024). Knowledge telling und knowledge transforming. Eine dialogische Perspektive. In A. Karsten & S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens (pp. 75–82). wbv.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55723 |

Karsten, A., & Bertau, M.-C. (2024). Stimme. Eine dialogische Perspektive. In A. Karsten & S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens (pp. 261–267). wbv.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 32394 |

Karsten, A., & Haacke-Werron, S. (Eds.). (2024). 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens. wbv. https://dx.doi.org/10.3278/9783763976584
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55720 |

Haacke-Werron, S., & Karsten, A. (2024). Einleitung. In A. Karsten & S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens (pp. 11–14). wbv.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55722 |

Karsten, A. (2024). Schreibprozess. Eine dialogische sprachpsychologische Perspektive. In A. Karsten & S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens (pp. 213–220).
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 |

Banh, N. C., Tünnermann, J., Rohlfing, K. J., & Scharlau, I. (2024). Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1451309
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48595
Peters, T. M., & Visser, R. W. (2023). The Importance of Distrust in AI. Communications in Computer and Information Science. https://doi.org/10.1007/978-3-031-44070-0_15
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 |

Scharlau, I. (2023). Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen (pp. 49–74). transcript.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48777
Fumagalli, F., Muschalik, M., Hüllermeier, E., & Hammer, B. (2023). Incremental permutation feature importance (iPFI): towards online explanations on data streams. Machine Learning. https://doi.org/10.1007/s10994-023-06385-y
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, I., & Karsten, A. (2023). Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte. In B. Berendt, A. Fleischmann, G. Salmhofer, N. Schaper, B. Szczyrba, M. Wiemer, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre (Vol. 111, pp. 17–35). DUZ medienhaus.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 |

Banh, N. C., & Scharlau, I. (2023). First steps towards real-time assessment of attentional weights and capacity according to TVA. In S. Merz, C. Frings, B. Leuchtenberg, B. Moeller, S. Mueller, R. Neumann, B. Pastötter, L. Pingen, & G. Schui (Eds.), Abstracts of the 65th TeaP. ZPID (Leibniz Institute for Psychology). https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.12945
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
Sloane, H. S., & Schmöckel, S. (2023). Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration). EAPRIL 2023, Belfast.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
Karsten, A., Schwede, J., Körber, M., & Scharlau, I. (n.d.). Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse. In J. Schröder, L. Pfaller, A.-K. Hoklas, & R. Schmitt (Eds.), Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse. Springer VS.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 |

Scharlau, I. (2022). Hundertstelmillimeter. In S. Haacke-Werron, A. Karsten, & I. Scharlau (Eds.), Reflexive Schreibwissenschaft (Vol. 14, pp. 147–152). WBV. https://doi.org/10.3278/9783763972524
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 |

Haacke-Werron, S., Karsten, A., & Scharlau, I. (Eds.). (2022). Reflexive Schreibwissenschaft (Vol. 14). WBV. https://doi.org/ 10.3278/9783763972524
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34014 |

Haacke-Werron, S., Karsten, A., & Scharlau, I. (2022). Einleitung. In S. Haacke-Werron, A. Karsten, & I. Scharlau (Eds.), Reflexive Schreibwissenschaft. Disziplinäre und praktische Perspektiven (pp. 9–18). WBV.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 |

Jenert, T., & Scharlau, I. (2022). Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik I: Einführung (pp. 155–179). transcript. https://doi.org/10.14361/9783839460979-008
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)