Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

174 Publications


2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Scharlau, Ingrid, and Andreas Seifert. “Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung.” Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau et al., Springer Nature, 2025, pp. 339–65.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Scharlau, Ingrid, et al. “Psychologiedidaktik Durch Analyse von Kommunikation.” Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau et al., Springer Nature, 2025, pp. 89–118.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Didaktische Überlegungen in der Psychologie.” Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau et al., Springer Nature, 2025, pp. 1–17.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau, Ingrid, and Schreiber Christine. “Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen.” Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau et al., Springer Nature, 2025, pp. 271–300.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters, Tobias Martin, and Ingrid Scharlau. “Interacting with Fallible AI: Is Distrust Helpful When Receiving AI Misclassifications?” Frontiers in Psychology, vol. 16, doi:10.3389/fpsyg.2025.1574809.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser, Roel, et al. “Trust, Distrust, and Appropriate Reliance in (X)AI: A Conceptual Clarification of User Trust and Survey of Its Empirical Evaluation.” Cognitive Systems Research, 101357, Elsevier BV, doi:10.1016/j.cogsys.2025.101357.
LibreCat | DOI
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau, Ingrid, and Katharina J. Rohlfing. Agency in Metaphors of Explaining: An Analysis of Scientific Texts. Center for Open Science, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 | OA
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. Effects of Task Difficulty on Visual Processing Speed. 2024.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 | OA
Stratmann, Lukas, et al. “Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem.” ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), 2024, doi:10.1145/3663338.3665831.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 | OA
Biermeier, Kai, et al. “Measuring Visual Attention Capacity Across XReality.” Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024, doi:10.1145/3652037.3652050.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55721 | OA
Stock, Ingrid, et al. “Knowledge telling und knowledge transforming. Eine dialogische Perspektive.” 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, wbv, 2024, pp. 75–82.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55723 | OA
Karsten, Andrea, and Marie-Cécile Bertau. “Stimme. Eine dialogische Perspektive.” 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, wbv, 2024, pp. 261–67.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 32394 | OA
Karsten, Andrea, and Stefanie Haacke-Werron, editors. 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens. wbv, 2024, doi:https://dx.doi.org/10.3278/9783763976584.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55720 | OA
Haacke-Werron, Stefanie, and Andrea Karsten. “Einleitung.” 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, wbv, 2024, pp. 11–14.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55722 | OA
Karsten, Andrea. “Schreibprozess. Eine Dialogische Sprachpsychologische Perspektive.” 40 Begriffe Für Eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven Auf Praxis Und Praktiken Des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, 2024, pp. 213–20.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 | OA
Banh, Ngoc Chi, et al. “Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution.” Frontiers in Psychology, vol. 15, 2024, doi:10.3389/fpsyg.2024.1451309.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48595
Peters, Tobias Martin, and Roel W. Visser. “The Importance of Distrust in AI.” Communications in Computer and Information Science, Springer Nature Switzerland, 2023, doi:10.1007/978-3-031-44070-0_15.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 | OA
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48777
Fumagalli, Fabian, et al. “Incremental Permutation Feature Importance (IPFI): Towards Online Explanations on Data Streams.” Machine Learning, Springer Science and Business Media LLC, 2023, doi:10.1007/s10994-023-06385-y.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt et al., vol. 111, DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=424

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: MLA

Export / Embed