Von ’inspirierenden Orten’ und ’Safe Places’. Die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis
L. Eusterbrock, M. Godau, M. Haenisch, M. Krebs, C. Rolle, in: J. Hasselhorn, O. Kautny, F. Platz (Eds.), Musikpädagogik Im Spannungsfeld von Reflexion Und Intervention, Waxmann, Münster, New York, 2021, pp. 155–172.
Download
No fulltext has been uploaded.
Book Chapter
| English
Author
Eusterbrock, Linus;
Godau, MarcLibreCat;
Haenisch, Matthias;
Krebs, Matthias;
Rolle, Christian
Book Editor
Hasselhorn, Johannes;
Kautny, Oliver;
Platz, Friedrich
Department
Abstract
Although music apps are becoming increasingly popular, there has been little research on informal music practices with apps. This article presents findings of an ongoing study on learning processes and aesthetic experiences with informal appmusic practices. In particular, it discusses the aesthetic practices (Reckwitz, 2008b) of using specific places for making music. In our grounded theory study (Charmaz, 2014) we collected data using interviews, participant observation and videography. As exemplary cases, this article presents two analyses of the use of ‘inspiring places’ and ‘safe places’. The results suggest that perceiving the atmosphere is a fundamental prerequisite for both places. Additionally, the results shed light on aesthetic aspects of mobile music making. (DIPF/Orig.)
Keywords
Education;
Ästhetik;
Schul- und Bildungswesen;
Informal learning;
Informelles Lernen;
Musical education;
Musikpädagogik;
Anwendung;
Ästhetische Erfahrung;
Grounded Theory;
Längsschnittuntersuchung;
Learning process;
Lernprozess;
Longitudinal analysis;
Longitudinal study;
Mobiles Gerät;
Music reading;
Musizieren;
Erziehung
Publishing Year
Book Title
Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention
Series Title / Volume
Musikpädagogische Forschung
Volume
41
Page
155–172
LibreCat-ID
Cite this
Eusterbrock L, Godau M, Haenisch M, Krebs M, Rolle C. Von ’inspirierenden Orten’ und ’Safe Places’. Die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis. In: Hasselhorn J, Kautny O, Platz F, eds. Musikpädagogik Im Spannungsfeld von Reflexion Und Intervention. Vol 41. Musikpädagogische Forschung. Waxmann; 2021:155–172.
Eusterbrock, L., Godau, M., Haenisch, M., Krebs, M., & Rolle, C. (2021). Von ’inspirierenden Orten’ und ’Safe Places’. Die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis. In J. Hasselhorn, O. Kautny, & F. Platz (Eds.), Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention (Vol. 41, pp. 155–172). Waxmann.
@inbook{Eusterbrock_Godau_Haenisch_Krebs_Rolle_2021, place={Münster, New York}, series={Musikpädagogische Forschung}, title={Von ’inspirierenden Orten’ und ’Safe Places’. Die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis}, volume={41}, booktitle={Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention}, publisher={Waxmann}, author={Eusterbrock, Linus and Godau, Marc and Haenisch, Matthias and Krebs, Matthias and Rolle, Christian}, editor={Hasselhorn, Johannes and Kautny, Oliver and Platz, Friedrich}, year={2021}, pages={155–172}, collection={Musikpädagogische Forschung} }
Eusterbrock, Linus, Marc Godau, Matthias Haenisch, Matthias Krebs, and Christian Rolle. “Von ’inspirierenden Orten’ Und ’Safe Places’. Die Ästhetische Nutzung von Orten in Der Appmusikpraxis.” In Musikpädagogik Im Spannungsfeld von Reflexion Und Intervention, edited by Johannes Hasselhorn, Oliver Kautny, and Friedrich Platz, 41:155–172. Musikpädagogische Forschung. Münster, New York: Waxmann, 2021.
L. Eusterbrock, M. Godau, M. Haenisch, M. Krebs, and C. Rolle, “Von ’inspirierenden Orten’ und ’Safe Places’. Die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis,” in Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention, vol. 41, J. Hasselhorn, O. Kautny, and F. Platz, Eds. Münster, New York: Waxmann, 2021, pp. 155–172.
Eusterbrock, Linus, et al. “Von ’inspirierenden Orten’ Und ’Safe Places’. Die Ästhetische Nutzung von Orten in Der Appmusikpraxis.” Musikpädagogik Im Spannungsfeld von Reflexion Und Intervention, edited by Johannes Hasselhorn et al., vol. 41, Waxmann, 2021, pp. 155–172.