Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
291 Publications
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56259
Nieszporek R, Biehler R. Retrospective competence assessment in a PD course on teaching statistics with digital tools in upper secondary schools. In: Jankvist UT, van den Heuvel-Panhuizen M, Veldhuis M, eds. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME; 2019.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56257
Mai T, Biehler R. On the Introduction of Vectors in German Textbooks for Upper Secondary School. In: Rezat S, Lianghuo F, Hattermann M, Schumacher J, Wuschke H, eds. Proceedings of the Third International Conference on Mathametics Textbook Research and Development. Vol 16. Universitätsbibliothek Paderborn; 2019:233-238.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 56255
Kempen L, Biehler R. Fostering first-year pre-service teachers’ proof competencies. ZDM. 2019;51(5):731-746. doi:10.1007/s11858-019-01035-x
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56256
Lankeit E, Biehler R. Vorstellung einer Aufgabe zu den Zusammenhängen verschiedener Differenzierbarkeitsbegriffe im Mehrdimensionalen. In: Klinger M, Schüler-Meyer A, Wessel L, eds. Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2018. WTM-Verlag; 2019:117-131.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56789
Nieszporek R, Biehler R, Griese B. Developments of teachers’ knowledge facets in teaching statistics with digital tools measured with retrospective self-assessment. In: Sorto MA, White A, Guyot L, eds. Looking Back, Looking Forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Sta-Tistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan. International Statistical Institute; 2019.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56246
Biehler R. The transition from calculus and to analysis—Conceptual analyses and supporting steps for students. In: Monaghan J, Nardi E, Dreyfus T, eds. Calculus in Upper Secondary and Beginning University Mathematics—Conference Proceedings. MatRIC; 2019:4–17.
LibreCat
| Files available
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48997
Lankeit E, Biehler R. Wirkungen von Mathematikvorkursen auf Einstellungen und Selbstkonzepte von Studierenden. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn, ed. Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. WTM-Verlag; 2018:1135-1138.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 |

Kuklinski C, Leis E, Liebendörfer M, et al. Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving. In: Durand-Guerrier V, Hochmuth R, Goodchild S, Hogstad NM, eds. Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018). INDRUM Network, University of Agder; 2018:527-536.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
Biehler R, Hochmuth R, Schaper N, et al. Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase. In: Hanft A, Bischoff F, Kretschmer S, eds. 3. Auswertungsworkshop Der Begleitforschung. Dokumentation Der Projektbeiträge. Carl von Ossietzky Universität Oldenburg; 2018:32-41.
LibreCat
2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
Hochmuth R, Biehler R, Schaper N, et al. Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathmatikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A Der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B Und C Der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018.; 2018. doi:10.2314/KXP:1689534117
LibreCat
| DOI
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56249
Fleischmann Y, Kempen L, Mai T, Biehler R. Die online Lernmaterialien von studiVEMINT: Einsatzszenarien im Blended Learning Format in mathematischen Vorkursen. In: Klinger M, Schüler-Meyer A, Wessel L, eds. Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik. WTM-Verlag; 2018:101–116.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 56254
Kempen L, Biehler R. Pre-Service Teachers’ Benefits from an Inquiry-Based Transition-to-Proof Course with a Focus on Generic Proofs. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 2018;5(1):27-55. doi:10.1007/s40753-018-0082-9
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Book | LibreCat-ID: 56253
Hochmuth R, Biehler R, Schaper N, et al. Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathmatikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase: Schlussbericht: Teilprojekt A Der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B Und C Der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03. 2015-31.08. 2018. Leibniz Universität Hannover; 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56349
Barzel B, Biehler R, Blömeke S, et al. Das Deutsche Zentrum für Lehrerbildung Mathematik – DZLM. In: Konzepte Und Studien Zur Hochschuldidaktik Und Lehrerbildung Mathematik. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2018:7-40. doi:10.1007/978-3-658-19028-6_2
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 56354
Biehler R, Budde L, Frischemeier D, et al., eds. Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts. Universitätsbibliothek Paderborn. Universitätsbibliothek Paderborn; 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 56361
Biehler R, Frischemeier D, Podworny S. Elementary preservice teachers’ reasoning about statistical modeling in a civic statistics context. ZDM. 2018;50(7):1237-1251. doi:10.1007/s11858-018-1001-x
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 56360
Biehler R, Frischemeier D, Podworny S. Civic Engagement in Higher Education: A university course in civic statistics for mathematics preservice teachers - Civic Engagement in Higher Education: A university course in civic statistics for mathematics preservice teachers. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2018;13(2):169-182. doi:10.3217/ZFHE-13-02/11
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56351
Biehler R. Design principles, realizations and uses of software supporting the learning and the doing of statistics: A reflection on developments since the late 1990s. In: Looking Back, Looking Forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July 8–13), Kyoto, Japan. Https://Iase-Web. Org/Icots/10/Proceedings/Pdfs/ICOTS10_1B1. Pdf. ; 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56355
Biehler R, Fleischmann Y, Gold A. Konzepte für die Gestaltung von Online-Vorkursen für Mathematik und für ihre Integration in Blended-Learning-Szenarien. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn, ed. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, Band I. WTM-Verlag; 2018:277-280.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 56362
Biehler R, Frischemeier D, Podworny S, et al. Data Science and Big Data in Upper Secondary Schools: A Module to Build up First Components of Statistical Thinking in a Data Science Curriculum. Archives of Data Science, Series A. 2018;5(1). doi:10.5445/KSP/1000087327/28
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)