Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
112 Publications
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59572
Bohndich, C., Breetzke, J., Buhl, H. M., & Klingsieck, K. B. (2025). Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways. Social Psychology of Education, 98. https://doi.org/10.1007/s11218-025-10058-0
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59636
Bohndick, C., Breetzke, J., Klingsieck, K. B., & Buhl, H. M. (2025). Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways. Social Psychology of Education, 28. https://doi.org/10.1007/s11218-025-10058-0
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52328 |

Kleine, S. M., Sohlau, S., Seifert, A., & Buhl, H. M. (2024). Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, 7(1). https://doi.org/10.11576/HLZ-6392
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 48486 |

Kurock, R., Teichert, J., Meister, D. M., Gerhardts, L., Buhl, H. M., & Bonanati, S. (2024). A mixed‐methods study of the quality of parental support during adolescents’ information‐related Internet use as a co‐construction process. Journal of Adolescence, 96(3), 566–579. http://dx.doi.org/10.1002/jad.12264
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55271
Gruchel, N., Kurock, R., Bonanati, S., & Buhl, H. M. (2024). Children’s Information-Related Internet Use at Home: The Role of the Quantity and Quality of Parental Support and Children’s Motivation. Journal of Research in Childhood Education.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56887
Kamin, A.-M., Meister, D. M., & Buhl, H. M. (2024). Elterliche Unterstützung beim Lernen mit digitalen Medien . In S. Aßmann, S. Grafe , & A. Martin (Eds.), Medien - Bildung - Forschung. Integrative und interdisziplinäre Perspektiven. Julius Klinkhardt.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56264 |

Buhl, H. M., Fisher, J. B., & Rohlfing, K. (2024). Changes in partner models – Effects of adaptivity in the course of explanations. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 46.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57356 |

Schaffer, M. E., Terfloth, L., Schulte, C., & Buhl, H. M. (2024). Perception and Consideration of the Explainees’ Needs for Satisfying Explanations. 2nd World Conference on eXplainable Artificial Intelligence, Valletta, Malta.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57357 |

Schaffer, M. E., Terfloth, L., Schulte, C., & Buhl, H. M. (2024). Explainers’ Mental Representations of Explainees’ Needs in Everyday Explanations. Joint Proceedings of the XAI-2024 Late-Breaking Work, Demos and Doctoral Consortium. 3793.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57846
Kaemper, M., Buhl, H. M., & Klingsieck, K. B. (2024). How to Improve Student Teachers’ Self-Regulated Competency Development. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 56(4), 197–208. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000301
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51127
Niemann, J., Raneck-Kuhlmann, A., Eickelmann, B., Drossel, K., & Buhl, H. M. (2024). Determinanten und Typen phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 19–35). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51126
Raneck-Kuhlmann, A., Niemann, J., Buhl, H. M., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2024). Was motiviert CoP-Mitglieder? Motivationale Bedingungsfaktoren für die Mitarbeit in Communities of Practice in der Lehrkräftebildung. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 37–52). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 |

Alpsancar, S., Buhl, H. M., Matzner, T., & Scharlau, I. (2024). Explanation needs and ethical demands: unpacking the instrumental value of XAI. AI and Ethics. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59568
Kamin, A.-M., Meister, D. M., & Buhl, H. M. (2024). Elterliche Unterstützung beim Lernen mit digitalen Medien. In Medien - Bildung - Forschung. https://doi.org/10.35468/6129
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47887
Richter, L., Gruchel, N., Buhl, H. M., & Kamin, A.-M. (2023). Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 20, 293–319. https://doi.org/10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48370 |

Kurock, R., Teichert, J., Meister, D. M., Gerhardts, L., Buhl, H. M., & Bonanati, S. (2023). A mixed-methods study of the quality of parental support during adolescents’ information-related Internet use as a co-construction process. Journal of Adolescence, 1(14). https://doi.org/10.1002/jad.12264
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47448
Terfloth, L., Schaffer, M., Buhl, H. M., & Schulte, C. (2023). Adding Why to What? Analyses of an Everyday Explanation. 1st World Conference on eXplainable Artificial Intelligence (xAI 2023), Lisboa. https://doi.org/10.1007/978-3-031-44070-0_13
LibreCat
| DOI
2023 | Misc | LibreCat-ID: 46533 |

Buhl, H. M., Eickelmann, B., Niemann, J., Raneck-Kuhlmann, A., & Drossel, K. (2023). Qualitätsmanagement im Verbundvorhaben Communities of Practice für eine innovative Lehrerbildung NRW (COMeIN). Abschlussbericht.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50270 |

Niemann, J., Drossel, K., Eickelmann, B., Raneck-Kuhlmann, A., & Buhl, H. M. (2023). Gelingensbedingungen der phasenübergreifenden Zusammenarbeit in der Lehrkräftebildung zur Entwicklung digitalisierungsbezogener Ressourcen in Communities of Practice. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, 6(2), 113–128. https://doi.org/10.11576/HLZ-6218
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47856
Richter, L., Gruchel, N., Buhl, H. M., & Kamin, A.-M. (2023). Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 293–319. https://doi.org/10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)