Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
171 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31783
I. Scharlau and T. Jenert, “*,” in Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage, S. Hofhues and K. Schütze, Eds. Bielefeld: transcript, 2022, pp. 25–58.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34555
C. Schreiber, J. Patrzek, and I. Scharlau, “Aktuelle Forschung auf dem Prüfstand: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik und zum Aufbau von Urteilskompetenz im Psychologieunterricht,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XI, M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz, and M. Lindhaus, Eds. Aachen: Shaker, 2022.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
A. Krüger, J. Tünnermann, L. Stratmann, L. Briese, F. Dressler, and I. Scharlau, “TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments,” Open Psychology, vol. 3, pp. 1–46, 2021, doi: 10.1515/psych-2021-0001.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
A. Krüger and I. Scharlau, “The time course of salience: not entirely caused by salience,” Psychological Research, 2021, doi: 10.1007/s00426-020-01470-6.
LibreCat
| DOI
2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
J. Tünnermann, A. Kristjansson, A. Petersen, A. Schubö, and I. Scharlau, “Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks,” Open Psychology. Center for Open Science, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
G. Reinmann, C. Kreber, H. Bremer, I. Langemeyer, and I. Scharlau, “Wer bestimmt die Hochschullehre?,” in Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul, and G. Reinmann, Eds. Wiesbaden: Springer, 2021, pp. 33–47.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
I. Scharlau, “Jean Piaget als - was?,” in Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft, K. Gather, Ed. Baltmannsweiler: Schneider, 2021, pp. 162–181.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Big-M-small-N temporal-oder judgment data,” The Quantitative Methods of Psychology, vol. 17, no. 4, pp. 355–373.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 |

K. J. Rohlfing et al., “Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems,” IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, vol. 13, no. 3, pp. 717–728, 2021, doi: 10.1109/tcds.2020.3044366.
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 |

I. Scharlau, A. Karsten, and K. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
I. Scharlau, A. Karsten, and K. J. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. vol. 12 issue 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31666
C. Schreiber, I. Scharlau, and J. Patrzek, “„Power Poses“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Ein Unterrichtsvorhaben zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung am Beispiel von nonverbaler Kommunikation,” Psychologieunterricht, pp. 19–21, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
J. Patrzek, H. M. Buhl, and I. Scharlau, “Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn,” Psychologieunterricht, pp. 21–26, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31663
I. Scharlau, S. Haacke, A. Karsten, and S. Lahm, “Schreiben als Schlüsselkompetenz?,” in Handbuch Hochschuldidaktik, R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, and B. Szczyrba, Eds. Stuttgart: utb, 2021, pp. 129–138.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31667
I. Scharlau, J. Patrzek, and C. Schreiber, “ „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung,” Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer, vol. 42, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23996
P. Kneuper, S. Kruse, B. Luchterhandt, J. Tünnermann, I. Scharlau, and C. Scheytt, “Sensory Substitution Device for the Visually Impaired Using 122 GHz Radar and Tactile Feedback ,” 2021, doi: 10.1109/EuRAD48048.2021.00034.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 30958
C. Lammer and I. Scharlau, “Herausforderungen für die Chancengleichheit. Online-Mentoring für Studentinnen der Universität Paderborn,” Paderborner Universitätszeitschrift, pp. 42–43, 2020.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
I. Scharlau, “Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre,” die hochschullehre, no. 25, pp. 376–387, 2020, doi: https://doi.org/10.3278/HSL2025W.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
H. M. Buhl, I. Scharlau, J. Patrzek, S. Hiller, and K. B. Klingsieck, “Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XIII, M. Krämer, Ed. Aachen: Shaker, 2020, pp. 83–91.
LibreCat
| DOI