Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
171 Publications
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 |

I. Scharlau, A. Karsten, and K. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
I. Scharlau, A. Karsten, and K. J. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. vol. 12 issue 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31666
C. Schreiber, I. Scharlau, and J. Patrzek, “„Power Poses“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Ein Unterrichtsvorhaben zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung am Beispiel von nonverbaler Kommunikation,” Psychologieunterricht, pp. 19–21, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
J. Patrzek, H. M. Buhl, and I. Scharlau, “Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn,” Psychologieunterricht, pp. 21–26, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31663
I. Scharlau, S. Haacke, A. Karsten, and S. Lahm, “Schreiben als Schlüsselkompetenz?,” in Handbuch Hochschuldidaktik, R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, and B. Szczyrba, Eds. Stuttgart: utb, 2021, pp. 129–138.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31667
I. Scharlau, J. Patrzek, and C. Schreiber, “ „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung,” Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer, vol. 42, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23996
P. Kneuper, S. Kruse, B. Luchterhandt, J. Tünnermann, I. Scharlau, and C. Scheytt, “Sensory Substitution Device for the Visually Impaired Using 122 GHz Radar and Tactile Feedback ,” 2021, doi: 10.1109/EuRAD48048.2021.00034.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 30958
C. Lammer and I. Scharlau, “Herausforderungen für die Chancengleichheit. Online-Mentoring für Studentinnen der Universität Paderborn,” Paderborner Universitätszeitschrift, pp. 42–43, 2020.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
I. Scharlau, “Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre,” die hochschullehre, no. 25, pp. 376–387, 2020, doi: https://doi.org/10.3278/HSL2025W.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
H. M. Buhl, I. Scharlau, J. Patrzek, S. Hiller, and K. B. Klingsieck, “Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XIII, M. Krämer, Ed. Aachen: Shaker, 2020, pp. 83–91.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31662
I. Scharlau and C. Schreiber, “In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik,” in Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen, P. G. Geiß and M. Tulis-Oswald, Eds. Opladen: Budrich UniPress, 2020, pp. 67–85.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
I. Scharlau and C. Heuer, “Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen,” in Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln, C. Wymann, Ed. Leverkusen: Budrich Verlag, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
L. Stratmann et al., “Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments,” in INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), 2019, pp. 185–194, doi: 10.18420/inf2019_ws21 .
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 |

I. Scharlau, M. Körber, and A. Karsten, “Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading,” Frontline Learning Research, vol. 9, no. 4, pp. 25–57, 2019, doi: 10.14786/flr.v7i4.559.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 |

I. Scharlau and L. Huber, “Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie.,” die hochschullehre, vol. 5, 2019.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
C. Golombek, K. B. Klingsieck, and I. Scharlau, “Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale,” European Journal of Psychological Assessment, vol. 35, no. 5, pp. 751–761, 2019, doi: 10.1027/1015-5759/a000452.
LibreCat
| DOI
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
I. Scharlau and K. B. Klingsieck, “Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren,” in Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg?, A. Hirsch-Weber, C. Loesch, and S. Scherer, Eds. Weinheim: Beltz (Juventa), 2019, pp. 207–226.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 |

E. Wildt, K. Rohlfing, and I. Scharlau, “The Role of Saliency in Learning First Words,” Frontiers in Psychology, 2019, doi: 10.3389/fpsyg.2019.01150.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 |

J. Tünnermann and I. Scharlau, “Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments,” Vision, vol. 2, no. 3, Art. no. 29, 2018, doi: 10.3390/vision2030029.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)