Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

171 Publications


2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice.” Advances in Cognitive Psychology 14, no. 2 (2018): 39–50. https://doi.org/10.5709/acp-0237-0.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
Scharlau, Ingrid. “Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung.” In Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik, edited by Tobias Jenert, Gabi Reinmann, and Tobias Schmohl, 103–21. Wiesbaden: Springer VS, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20309-2_7.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31656
Paravicini, Walther, Jörn Schnieder, and Ingrid Scharlau. “Hades - The Invisible Side of Mathematical Thinking.” In Philosophy of Mathematics Education Today, edited by Paul Ernest, 353–65. Berlin: Springer, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77760-3_23.
LibreCat | DOI
 

2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
Scharlau, Ingrid. Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld. Bielefeld, 2018.
LibreCat | Files available
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2).” In Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, and Johannes Wildt, L 1.38, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1).” In Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, and Johannes Wildt, L 1.37, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 29073
Scharlau, Ingrid, and Katrin Klingsieck. Schreiben im Psychologiestudium. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 28981 | OA
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, Katharina Rohlfing, and Ingrid Scharlau. “Quantitative Explanation as a Tight Coupling of Data, Model, and Theory.” Archives of Data Science, Series A 5 (2018): 1–27. https://doi.org/10.5445/KSP/1000087327/10.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31655
Scharlau, Ingrid. “Einheitlich, doch nicht ganz: Zur Fachdidaktik des Hochschul- und Schulfachs Psychologie.” Psychologieunterricht 51 (2018): 35–38.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6075
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Measuring and Modeling Salience with the Theory of Visual Attention.” Attention, Perception, & Psychophysics 79, no. 6 (2017): 1593–1614. https://doi.org/10.3758/s13414-017-1325-6.
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 28979
Tünnermann, Jan, Alexander Krüger, and Ingrid Scharlau. “Measuring Attention and Visual Processing Speed by Model-Based Analysis of Temporal-Order Judgments.” Journal of Visualized Experiments, 2017. https://doi.org/10.3791/54856.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31649
Steinhausen, Julia, and Ingrid Scharlau. “Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft. Mentoring für Frauen in der Promotionsphase.” In Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft, edited by Renate Petersen, Mechthild Budde, Pia Simone Brocke, Gitta Doebert, Helga Rudack, and Henrike Wolf, 315–30. Wiesbaden: Springer VS, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14268-1_24.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31650
Scharlau, Ingrid. “Diese Linie sollte man verlängern: Zum Verhältnis der Hochschuldidaktik zu den Fächern.” In Zwischen Wissenschaftsforschung, Wissenschaftspropädeutik und Hochschulpolitik. Hochschuldidaktik als lebendige Werkstatt. Festschrift für Ludwig Huber zum 80. Geburtstag, edited by Wolff-Dietrich Webler and Helga Jung-Paarmann, 229–42. Bielefeld: UVW, 2017.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6099 | OA
Scharlau, Ingrid, Christiane Golombek, and Katrin B. Klingsieck. “Zugänge zur Erfassung der Schreibkompetenzen von Studierenden in lehrnahen Untersuchungen: Ein Methodenkompass.” die hochschullehre 3 (2017).
LibreCat | Download (ext.)
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56081
Steinhausen, Julia, and Ingrid Scharlau. “Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft.” In Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft, edited by Renate Petersen, Mechthild Budde, Pia Simone Brocke, Gitta Doebert, Helga Rudack, and Henrike Wolf, 1st ed., 315–30. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14268-1_24.
LibreCat | DOI
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6071 | OA
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Fast and Conspicuous? Quantifying Salience with the Theory of Visual Attention.” Advances in Cognitive Psychology 12, no. 1 (2016): 20–38. https://doi.org/10.5709/acp-0184-1.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6080 | OA
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Peripheral Visual Cues: Their Fate in Processing and Effects on Attention and Temporal-Order Perception.” Frontiers in Psychology 7 (2016). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01442.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6098 | OA
Scharlau, Ingrid, Andrea Karsten, and Katrin B. Klingsieck. “Writer’s Overload: A Multifaceted Concept and Its Clarification.” Die Hochschullehre 2 (2016).
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31494
Heß, Christiane, and Ingrid Scharlau. “(Un)diszipliniertes Schreiben? Schreiben lehren und lernen im Studium und in den Fächern an der Leuphana Universität.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 141–52. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31493
Huber, Ludwig, and Ingrid Scharlau. “‘Das zu riskieren, ist schon eine große Tat’: Ludwig Huber im Gespräch mit Ingrid Scharlau.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 269–79. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Chicago

Export / Embed