Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

120 Publications


2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
Scharlau, I., Karsten, A., & Rohlfing, K. J. (2021). Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing. Journal of Writing Research, 12(vol. 12 issue 3), 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31666
Schreiber, C., Scharlau, I., & Patrzek, J. (2021). „Power Poses“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Ein Unterrichtsvorhaben zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung am Beispiel von nonverbaler Kommunikation. Psychologieunterricht, 19–21.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
Patrzek, J., Buhl, H. M., & Scharlau, I. (2021). Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn. Psychologieunterricht, 21–26.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31663
Scharlau, I., Haacke, S., Karsten, A., & Lahm, S. (2021). Schreiben als Schlüsselkompetenz? In R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, & B. Szczyrba (Eds.), Handbuch Hochschuldidaktik (pp. 129–138). utb.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (n.d.). Big-M-small-N temporal-oder judgment data. The Quantitative Methods of Psychology, 17(4), 355–373.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 | OA
Rohlfing, K. J., Cimiano, P., Scharlau, I., Matzner, T., Buhl, H. M., Buschmeier, H., Esposito, E., Grimminger, A., Hammer, B., Haeb-Umbach, R., Horwath, I., Hüllermeier, E., Kern, F., Kopp, S., Thommes, K., Ngonga Ngomo, A.-C., Schulte, C., Wachsmuth, H., Wagner, P., & Wrede, B. (2021). Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 13(3), 717–728. https://doi.org/10.1109/tcds.2020.3044366
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., & Rohlfing, K. (2021). Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing. Journal of Writing Research, 12(3), 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 30958
Lammer, C., & Scharlau, I. (2020). Herausforderungen für die Chancengleichheit. Online-Mentoring für Studentinnen der Universität Paderborn. Paderborner Universitätszeitschrift, 42–43.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
Scharlau, I. (2020). Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre. die hochschullehre, 25, 376–387. https://doi.org/10.3278/HSL2025W
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31662
Scharlau, I., & Schreiber, C. (2020). In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik. In P. G. Geiß & M. Tulis-Oswald (Eds.), Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen (pp. 67–85). Budrich UniPress.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31661
Scharlau, I., Schreiber, C., & Patrzek, J. (2020). Psychologiedidaktik durch Kommunikationsanalyse. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 23–31). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4238
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
Buhl, H. M., Scharlau, I., Patrzek, J., Hiller, S., & Klingsieck, K. B. (2020). Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 83–91). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4244
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
Scharlau, I., & Heuer, C. (2019). Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen. In C. Wymann (Ed.), Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln. Budrich Verlag.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
Scharlau, I., Körber, M., & Karsten, A. (2019). Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading. Frontline Learning Research, 9(4), 25–57. https://doi.org/10.14786/flr.v7i4.559
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
Scharlau, I., & Huber, L. (2019). Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie. die hochschullehre, 5.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
Wildt, E., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2019). The Role of Saliency in Learning First Words. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01150
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
Golombek, C., Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2019). Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 751–761. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
Scharlau, I., & Klingsieck, K. B. (2019). Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren. In A. Hirsch-Weber, C. Loesch, & S. Scherer (Eds.), Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg? (pp. 207–226). Beltz (Juventa).
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments. Vision, 2(3), Article 29. https://doi.org/10.3390/vision2030029
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice. Advances in Cognitive Psychology, 14(2), 39–50. https://doi.org/10.5709/acp-0237-0
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

(person=451) AND (type=book_chapter OR type=journal_article)

status=public

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed