Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
10024 Publications
2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 55217
Lotze, Hermann, editor. Medicinische Psychologie oder Psychologie der Seele. Springer Spektrum Verlag, 2021.
LibreCat
2021 | Misc | LibreCat-ID: 35066 |

Süßmann, Johannes. Mariemont – Modernismus und Erinnerung. Videographierter Vortrag für den 5. Belgientag des Belgienzentrums Paderborn ›Belgien – Pralle Kunst des Lebens‹ am 18. Mai 2021. 2021.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Special Issue | LibreCat-ID: 55486
Büter, Mara Samira, editor. “El juego del plátano - ein Rollenspiel.” Der fremdsprachliche Unterricht Spanisch, vol. 72, 2021, pp. 15–21.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55492
Büter, Mara Samira, and Mario Martín Gijón. “Reconacerse en el poema. Una propuesta de trabajo performativo y literario-estético sobre el poema ‘Reconacimiento.’” Literatur performativ: Spanische Lyrik der Gegenwart/Literatura performativa: poesía española actual, LIT Verlag, 2021, pp. 145–59.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 55498
Büter, Mara Samira. “Zeitschriftenschau Der fremdsprachliche Unterricht Spanisch 69/2020, 70/2020 und 71/2020.” Zeitschrift für romanische Sprachen und ihre Didaktik , no. 15.1, 2021, pp. 245–51.
LibreCat
2021 | Misc | LibreCat-ID: 39054
Süwolto, Leonie. Moderne Heldin im antiken Gewand? Anne Webers „Annette, ein Heldinnenepos“. 2021.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 55679
Kasprowski, Christian, and Nicole Priesching, editors. Lorenz Jaeger als Kirchenpolitiker. Brill | Schöningh, 2021, doi:10.30965/9783657791873.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55692
Priesching, Nicole. “Lorenz Jaeger Und Der Nationalsozialismus. Eine Podiumsdiskussion Mit Joachim Kuropka Und Klaus Große Kracht.” Lorenz Jaeger Als Kirchenpolitiker, edited by Nicole Priesching and Christian Kasprowski, vol. 3, Brill | Schöningh, 2021, pp. 87–116, doi:10.30965/9783657791873_005.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55716
Priesching, Nicole. “Andachtsbücher als Medium der Konfessionalisierung.” Katholische Konfessionalisierung in Paderborn? Religiöse Prozesse in der Frühen Neuzeit, edited by Stefan Kopp et al., Aschendorff, 2021, pp. 147–76.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 55786
Menke, Peter. “Regel(er)klärungen in Gesellschaftsspielen. Eine gesprächsanalytische Perspektive.” Spiel|Formen, vol. 1, 2021, pp. 33–55.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 36900
Göddertz, Nina. “Sozialpädagogische Qualifizierungen weiterdenken.” Sozial Extra, Springer, 2021, doi:10.1007/s12054-021-00414-7.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37231
Schürmann, Mirko, et al. “Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen.” Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), Springer Science and Business Media LLC, 2021, doi:10.1007/s11612-021-00574-w.
LibreCat
| DOI
2021 | Research Data | LibreCat-ID: 37234
Grebe, Christian, et al. Die Health Professionals Competence Scales (HePCoS) Zur Kompetenzerfassung in Den Gesundheitsfachberufen. Technical Report. LibreCat University, 2021, doi:10.13140/RG.2.2.13480.08967/1.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33748
Bender, Elena, et al. “Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0.” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, vol. 66, no. 1, Hogrefe Publishing Group, 2021, pp. 14–30, doi:10.1026/0932-4089/a000364.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37276
Dahmen, Stephan. “Risikoeinschätzungsinstrumente Im Kinderschutz. Zwischen Standardisierung Und Situierter Anwendung.” Sozial Extra, vol. 45, no. 1, Springer Nature, 2021, doi:10.1007/s12054-020-00349-5.
LibreCat
| DOI
2021 | Book | LibreCat-ID: 37274
Dahmen, Stephan. Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action. Bielefeld University Press, 2021, doi:10.14361/9783839457061.
LibreCat
| DOI
2021 | Book | LibreCat-ID: 37273
Dahmen, Stephan. Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action. Bielefeld University Press, 2021, doi:10.14361/9783839457061.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37277
Dahmen, Stephan. “Technologien in Kindheit Und Familie. Einführung in Den Schwerpunkt.” Zeitschrift Für Soziologie Der Erziehung Und Sozialisation, vol. 41, no. H.3, 2021, pp. 243–247.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37285
Dahmen, Stephan. “Constructing the ‘Competent’ Pupil: Optimizing Human Futures Through Testing?” Social Inclusion, vol. 9, no. 3, Cogitatio, 2021, pp. 347–60, doi:10.17645/si.v9i3.4354.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37435
Georgi, Christopher. “Angstkonstruktionen zwischen „sinnvoller Vorsicht und sinnloser Panik“.” Angstkonstruktionen, De Gruyter, 2021, pp. 219–264, doi:10.1515/9783110729603-009.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37445
Seifert, Susanne, and Lisa Paleczek. “Digitally Assessing Text Comprehension in Grades 3-4: Test Development and Validation.” Electronic Journal of E-Learning, vol. 19, no. 5, Academic Conferences International Ltd, 2021, pp. pp336-348, doi:10.34190/ejel.19.5.2467.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37443
Seifert, Susanne. “Is Reading Comprehension Taken for Granted? An Analysis of Austrian Textbooks in Fourth and Sixth Grade.” Technology, Knowledge and Learning, vol. 26, no. 2, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 383–405, doi:10.1007/s10758-021-09490-w.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37439
Krammer, Mathias, et al. “The Presence of Students Identified as Having Special Needs as a Moderating Effect on Their Classmates’ Reading Comprehension Scores in Relation to Other Major Class Composition Effects.” Educational Studies, Informa UK Limited, 2021, pp. 1–19, doi:10.1080/03055698.2021.1875320.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37442
Paleczek, Lisa, et al. “Comparing Digital to Print Assessment of Receptive Vocabulary with GraWo‐KiGa in Austrian Kindergarten.” British Journal of Educational Technology, vol. 52, no. 6, Wiley, 2021, pp. 2145–61, doi:10.1111/bjet.13163.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37455
Dockrell, J. E., et al. “Teaching and Learning in a Multilingual Europe: Findings from a Cross-European Study.” European Journal of Psychology of Education, vol. 37, no. 2, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 293–320, doi:10.1007/s10212-020-00523-z.
LibreCat
| DOI
2021 | Encyclopedia Article | LibreCat-ID: 37504 |

Weber, Jutta. “Artificial Intelligence in the Age of Technoscience.” Routledge Social Science Handbook of Artificial Intelligence, edited by Anthony Elliott, Routledge, 2021, pp. 58-73 preprint.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Misc | LibreCat-ID: 37545
Vochatzer, Stefanie, et al. Fortbildung to go: Twitter als Ratgeber für Lehrkräfte. 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37549
Vochatzer, Stefanie. “Caroline Rudolphis „Gemälde weiblicher Erziehung“. Einblicke in die Mädchenerziehung der Spätaufklärung.” POSITIONEN, 2021, pp. 65–71.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35713
Kirsch, Alexander, et al. “Kooperativ Forschen(d) lernen im inklusiven Sachunterricht der Primarstufe – Ein Theorie-Praxis verzahnter Ansatz zur Vorbereitung von Sachunterrichtsstudierenden auf das Praxissemester.” Theorie und Praxis in der Lehrerbildung. Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken , edited by Carina Caruso et al., Springer , 2021, pp. 349–372, doi:10.1007/978-3-658-32568-8_20.
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36159
Hoya, Fabian Karl, et al. Effects of Teacher Feedback on Children’s Self-Concepts and Motivation in Science Lessons. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures.” Gothenburg, Sweden, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36131
Hoya, Fabian Karl, et al. The Role of Teacher Feedback for Children’s Self-Concepts and Motivation in Primary School Science Lessons. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: Expectations, Prescriptions, Reconciliations.” 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36181
Albers, Timm, et al. Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden Im Vergleich Dreier Europäischer Bildungssysteme – Ergebnisse Aus Dem Forschungsprojekt. Vortrag. Abschlussveranstaltung Der Förderlinie “Qualifizierung Der Pädagogischen Fachkräfte Für Inklusive Bildung” Des Bundesministeriums Für Bildung Und Forschung (BMBF). Goethe-Universität Frankfurt am Main, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36182
Albers, Timm, et al. Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden Im Vergleich Dreier Europäischer Bildungssysteme –Schlussfolgerungen Und Implikationen. Vortrag. Abschlussveranstaltung Der Förderlinie “Qualifizierung Der Pädagogischen Fachkräfte Für Inklusive Bildung” Des Bundesministeriums Für Bildung Und Forschung (BMBF). Goethe-Universität Frankfurt am Main, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36155
Görel, Gamze, et al. Determinants for Teachers’ Intentions to Manage Heterogeneity in (Non-)Inclusive Primary Education. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures.” University of Gothenburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36173
Löper, Marwin Felix, et al. Primary School Students’ Contact Experiences and Their Attitudes towards Peers with Disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures.” University of Gothenburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36169
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. Individual Prerequisites for Children’s Attitudes towards Peers with Social-Emotional Disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures.” University of Gothenburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36129
Franzen, Katja, et al. The Prediction of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Expectations in Inclusive Education. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: Expectations, Prescriptions, Reconciliations.” University of Geneva, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36149
Görel, Gamze, and Frank Hellmich. Primary School Principals’ Views on Designing Inclusive Schools. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures.” University of Gothenburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36093
Löper, Marwin Felix, et al. Die Bedeutung von Erfahrungen Für Die Einstellungen von Grundschulkindern Gegenüber Peers Mit Emotional-Sozialen Schwierigkeiten Im Inklusiven Unterricht. Vortrag Auf Der Tagung Der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung. Universität Luxemburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36106
Löper, Marwin Felix, et al. Unterscheiden Sich Lehrkräfte an Inklusiven Und Nicht-Inklusiven Grundschulen Hinsichtlich Ihrer Handlungsintentionen Bei Der Gestaltung Adaptiven Unterrichts? Vortrag Auf Der Tagung Der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung. Universität Luxemburg, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36369
Landhäußer, Sandra. “Multiprofessionelles und inter-institutionelles Netzwerken als Element sozialraumorientierten Handelns.” Sozialraumorientierung: Innovation durch Kleinräumigkeit? Die Perspektive der Kinder- und Jugendhilfepraxis, edited by Sebastian Dirks and Fabian Kessl, Beltz Juventa, 2021, pp. 174–88.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35779
Kuhn, Melanie, and Sandra Landhäußer. “Von sozialer Exklusivität und „sozialem Sprengstoff“ – Perspektiven von Lehr- und Leitungskräften auf Differenz und Ungleichheit in der Ausbildung von Erzieher_innen.” Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, no. 1, Budrich Journals, 2021, pp. 22–35, doi:https://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/view/36919.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 38064
Steigerwald, Jörn. “ Haus-Komödien: Renaissancen des Lustspielsbei Ludovico Ariosto und William Shakespeare (‘I Suppositi’, ‘The Taming of the Shrew’).” Gattung und Geschlecht. Konventionen und Transformationen eines Paradigmas., edited by Hendrik Schlieper and Merle Tönnies, Harrassowitz, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36374
Landhäußer, Sandra, et al. “Zur Stärkung von Erziehungskompetenz durch Elternbildung: Entwicklungen, Programme, Ambivalenzen.” Familie im Kontext kindheits- und sozialpädagogischer Institutionen, edited by Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit, Beltz Juventa, 2021, pp. 211–22.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36123
Löper, Marwin Felix, et al. Die Rolle Inter- Und Intraindividueller Erfahrungen Für Die Einstellungen von Grundschulkindern Gegenüber Peers Mit Emotional-Sozialem Förderbedarf. Vortrag Auf Der 56. Jahrestagung Der Sektion Sonderpädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – Zwischen Dekategorisierung Und Rekategorisierung“. Justus-Maximilians-Universität Würzburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36121
Franzen, Katja, et al. Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Primarstufenlehrkräften Im Kontext Schulischer Inklusion – Eine Untersuchung Potenzieller Prädiktoren. Vortrag Auf Der 56. Jahrestagung Der Sektion Sonderpädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – Zwischen Dekategorisierung Und Rekategorisierung“. Justus-Maximilians-Universität Würzburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36107
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. Handlungsintentionen Bei Der Gestaltung Adaptiven Unterrichts – Ein Vergleich Zwischen Lehrkräften an Inklusiven Und Nicht- Inklusiven Grundschulen. Vortrag Auf Der 56. Jahrestagung Der Sektion Sonderpädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – Zwischen Dekategorisierung Und Rekategorisierung“. Justus-Maximilians-Universität Würzburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36110
Görel, Gamze, and Frank Hellmich. Bedingungen Für Die Erfolgreiche Umsetzung von Inklusion Aus Sicht von Schulleitungen an Grundschulen. Vortrag Auf Der 56. Jahrestagung Der Sektion Sonderpädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – Zwischen Dekategorisierung Und Rekategorisierung“. Justus-Maximilians-Universität Würzburg, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36135
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. The Quality of Student-Teacher Relationship and Teachers’ Behaviour as Predictors for Children’s Attitudes towards Peers with Learning Disabilities. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: Expectations, Prescriptions, Reconciliations.” University of Geneva, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36141
Görel, Gamze, and Frank Hellmich. Differentiation and Individualisation as Key Features of Inclusive Teaching Quality – Findings from a Qualitative Study with Primary School Teachers. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: Expectations, Prescriptions, Reconciliations.” University of Geneva, 2021.
LibreCat