Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
279 Publications
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35737
Biehler, Rolf, and Franz Yannik Fleischer. “Introducing Students to Machine Learning with Decision Trees Using CODAP and Jupyter Notebooks.” Teaching Statistics 43 (2021): S133–42. https://doi.org/10.1111/test.12279.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56204
Frischemeier, Daniel, Susanne Podworny, and Rolf Biehler. “Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“.” In Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_11.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35701
Lünne, Steffen, Susanne Schnell, and Rolf Biehler. “Motivation of Out-of-Field Teachers for Participating in Professional Development Courses in Mathematics.” European Journal of Teacher Education 44, no. 5 (2020): 688–705. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1793950.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35808
Barzel, Bärbel, and Rolf Biehler. “Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools.” In Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, edited by Stefan Zehetmeier, Despina Potari, and Miguel Ribeiro, 163–192. London: Routledge, 2020.
LibreCat
| Files available
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35822
Feudel, Frank, and Rolf Biehler. “Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics.” Journal Für Mathematik-Didaktik 42, no. 1 (2020): 273–305. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00174-z.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35709
Kempen, Leander, and Rolf Biehler. “Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology.” Frontiers in Psychology 11 (2020): 1180. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01180.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35827
Kempen, Leander, Sandra Krämer, and Rolf Biehler. “Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller, W. Weigel, and J. F. Wörler, 489–92. Münster: WTM-Verlag, 2020. https://doi.org/10.17877/DE290R-21418.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35819
Biehler, Rolf, Leander Kempen, and Walther Paravicini. “Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller, W. Weigel, and J. F. Wörler, 1347–48. Münster: WTM-Verlag, 2020. https://doi.org/10.17877/DE290R-21487.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35826
Griese, Birgit, Ralf Nieszporek, and Rolf Biehler. “Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten.” Stochastik in der Schule 40, no. 1 (2020): 10–17.
LibreCat
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35914
Lünne, Steffen, Susanne Schnell, and Rolf Biehler. “Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I.” In Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht, edited by R. Porsch and B. Rösken-Winter, 141–67. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27293-7_6.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35911
Lankeit, Elisa, T. Bauer, and Rolf Biehler. “Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller, W. Weigel, and J. F. Wörler, 1361–64. Münster: WTM-Verlag, 2020. https://doi.org/10.17877/DE290R-21396.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Schürmann, Mirko, Lara Gildehaus, Michael Liebendörfer, Niclas Schaper, Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Christiane Kuklinski, and Elisa Lankeit. “Mathematics Learning Support Centres in Germany—an Overview.” Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA 40, no. 2 (2020): 99–113. https://doi.org/10.1093/teamat/hraa007.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
Biehler, Rolf, Michael Liebendörfer, Angela Schmitz, Yael Fleischmann, Sandra Krämer, Laura Ostsieker, and Sarah Schlüter. “studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller, W. Weigel, and J. F. Wörler. Münster: WTM, 2020. https://doi.org/10.17877/DE290R-21234.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
Liebendörfer, Michael, Robin Göller, Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Jörg Kortemeyer, Laura Ostsieker, Jana Rode, and Niclas Schaper. “LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium.” Journal für Mathematik-Didaktik, 2020. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Schürmann, Mirko, Michael Liebendörfer, Lara Gildehaus, Niclas Schaper, Reinhard Hochmuth, Rolf Biehler, Elisa Lankeit, Christiane Kuklinski, and Johanna Ruge. “Chancen Und Möglichkeiten Eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht Zum Digitalen Lernzentrumsworkshop Am 22.10.2020.” Dghd-Newsletter 4/2020 (2020): 24–26.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Schürmann, Mirko, Niclas Schaper, Michael Liebendörfer, Rolf Biehler, Elisa Lankeit, Reinhard Hochmuth, Johanna Ruge, and Christiane Kuklinski. “Ein Kurzbericht Aus Dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren Als Unterstützungsmaßnahme Für Mathematikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase.” Dghd-Newsletter 01/2020 (2020): 25–29.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35814
Biehler, Rolf, Franz Yannik Fleischer, Lea Budde, Daniel Frischemeier, Dietrich Gerstenberger, Susanne Podworny, and Carsten Schulte. “Data Science Education in Secondary Schools: Teaching and Learning Decision Trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an Example of Integrating Machine Learning into Statistics Education.” In New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable Conference of the International Association for Statistical Education (IASE), edited by P. Arnold. Voorborg, The Netherlands: ISI/IASE, 2020.
LibreCat
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35823
Fleischer, Franz Yannik, and Rolf Biehler. “Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller, W. Weigel, and J. F. Wörler. Münster: WTM-Verlag, 2020. https://doi.org/10.17877/DE290R-21301.
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56244
Barzel, Bärbel, and Rolf Biehler. “Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools.” In Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, 163–192. Routledge, 2020.
LibreCat
| Download (ext.)
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35811
Biehler, Rolf, and Viviane Durand-Guerrier. “University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic.” In Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), edited by T. Hausberger, M. Bosch, and F. Chelloughi, 283–87. Bizerte, Tunisia: University of Carthage and INDRUM, 2020.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)