Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
294 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 |
![Open access file OA](https://ris.uni-paderborn.de/images/access_open.png)
Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35674
Jupyter Notebooks for Teaching, Learning, and Doing Data Science
Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, S. Podworny, C. Schulte, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat
| DOI
Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, S. Podworny, C. Schulte, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46160
Profession-Specific Curriculum Design in Mathematics Teacher Education: Connecting Disciplinary Practice to the Learning of Group Theory
L. Wessel, T. Leuders, in: R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winslow (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 349–368.
LibreCat
| DOI
L. Wessel, T. Leuders, in: R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winslow (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 349–368.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43231
Civic Statistics for Prospective Teachers: Developing Content and Pedagogical Content Knowledge Through Project Work
S. Podworny, D. Frischemeier, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Podworny, D. Frischemeier, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43230
Data Visualization Packages for Non-inferential Civic Statistics in High School Classrooms
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 199–236.
LibreCat
| Files available
| DOI
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 199–236.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39064
An example of rich, real and multivariate survey data for use in school
S. Podworny, Y. Fleischer, D. Stroop, R. Biehler, in: 2022.
LibreCat
| Files available
S. Podworny, Y. Fleischer, D. Stroop, R. Biehler, in: 2022.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53052
Self-regulated learning in a mathematics course for engineers in the first semester: insights into students reported resource management and cognitive strategies
T. Kolbe, L. Wessel, in: M. Trigueros, B. Baerquero, R. Hochmuth, J. Peters (Eds.), Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, 2022, pp. 632–641.
LibreCat
T. Kolbe, L. Wessel, in: M. Trigueros, B. Baerquero, R. Hochmuth, J. Peters (Eds.), Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, 2022, pp. 632–641.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 |
![Open access file OA](https://ris.uni-paderborn.de/images/access_open.png)
Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45334
Effects of drawing instructions and strategic knowledge on mathematical modeling performance: Mediated by the use of the drawing strategy
J. Schönherr, S. Schukajlow, J. Blomberg, C. Leopold, Applied Cognitive Psychology, Ac3930 36 (2022) 402–417.
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, S. Schukajlow, J. Blomberg, C. Leopold, Applied Cognitive Psychology, Ac3930 36 (2022) 402–417.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45339
Drawing instructions, strategic knowledge, strategy-based motivation, and students' use of drawings
J. Schönherr, S. Schukajlow, C. Leopold, in: Proceedings of the 45th PME Conference, 2022, pp. 347–354.
LibreCat
J. Schönherr, S. Schukajlow, C. Leopold, in: Proceedings of the 45th PME Conference, 2022, pp. 347–354.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31576
Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen.
U. Häsel-Weide, M. Nührenbürger, Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG) (2021) 49–65.
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, M. Nührenbürger, Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG) (2021) 49–65.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31577
Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen
U. Häsel-Weide, C. Schöttler, Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP) (2021).
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, C. Schöttler, Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP) (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34822
Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 500–538.
LibreCat
| DOI
| WoS
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 500–538.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45687
Eine mustergültige Wissenschaft
J. Bruns, T. Schopferer, . . TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik 11 (2021) 28–32.
LibreCat
J. Bruns, T. Schopferer, . . TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik 11 (2021) 28–32.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36527 |
![Open access file OA](https://ris.uni-paderborn.de/images/access_open.png)
Place value and regrouping as seperate constructs of place value understanding
S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: M. Inprasitha, N. Changsri, N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2021, pp. 101–109.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: M. Inprasitha, N. Changsri, N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2021, pp. 101–109.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34823
Context and Implications Document for: Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 539–540.
LibreCat
| DOI
| WoS
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 539–540.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36536 |
![Open access file OA](https://ris.uni-paderborn.de/images/access_open.png)
Stellenwertverständnis: Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte
S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, WTM-Verlag, 2021.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, WTM-Verlag, 2021.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45381
Investigating students' processes of noticing and interpreting syntactic language features in word problem solving through eye-tracking
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R.D. Danhier, B. Mertins, International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), Em0625 (2021).
LibreCat
| DOI
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R.D. Danhier, B. Mertins, International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), Em0625 (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45380
Identifying obstacles is not enough for everybody – Differential efficacy of an intervention fostering fifth graders’ comprehension for word problems
J. Dröse, S. Prediger, Studies in Educational Evaluation, 68 (100953) (2021) 1–15.
LibreCat
| DOI
J. Dröse, S. Prediger, Studies in Educational Evaluation, 68 (100953) (2021) 1–15.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31578
Mit Aufgaben im inklusiven Mathematikunterricht professionell umgehen - Erkenntnisse einer Interviewstudie mit Lehrpersonen der Sekundarstufe
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, L. Heckmann, QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3 (2021).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, L. Heckmann, QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3 (2021).