Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
41770 Publications
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57854
Lebock, S. (2024). Das Flackern der Kerze – Zur Philosophie der Endlichkeit bei Gadamer, Heidegger und Nishida. In H. Matsumaru & H.-J. Röllicke (Eds.), Horin. Vergleichende Studien zur japanischen Kultur, Bd. 24 (pp. 119–142). Iudicium Verlag.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57895 |

Hoffmann, M., & Schlüter, S. (2024). How Do Advanced Pre-Service Teachers Develop Congruence Theorems for Quadrilaterals? In A. S. González-Martín, G. Gueudet, I. Florensa, & N. Lombard (Eds.), Proceedings of the Fifth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2024, 10-14 June 2024). Escola Univerist`aria Salesiana de Sarri`a – Univ. Aut`onoma de Barcelona and INDRUM.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57893 |

Junker, A., Timmermann, J., & Trächtler, A. (2024). Adaptive Data‐Driven Models in Port‐Hamiltonian Form for Control Design. PAMM, 25(1). https://doi.org/10.1002/pamm.202400154
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57892 |

Wieczorek, O., Steinhardt, I., Schmidt, R., Mauermeister, S., & Schneijderberg, C. (2024). The Bot Delusion. Large language models and anticipated consequences for academics’ publication and citation behavior. Futures, 166, Article 103537. https://doi.org/10.1016/j.futures.2024.103537
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57894
Große-Heilmann, R. I., Burde, J.-P., Riese, J., Schubatzky, T., & Weiler, D. (2024). Entwicklung fachdidaktischen Wissens zum Einsatz digitaler Medien bei Lehramtsstudierenden im Fach Physik. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt - Zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 135–150). Waxmann Verlag GmbH.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 32097 |

Weich, T., Guedes Bonthonneau, Y., & Guillarmou, C. (2024). SRB Measures of Anosov Actions. Journal of Differential Geometry, 128, 959–1026. https://doi.org/ DOI: 10.4310/jdg/1729092452
LibreCat
| Files available
| DOI
| arXiv
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57901
Lomas, O. (2024). A language-responsive approach to understanding the scalar product: design of a content- and language-integrated teaching-learning arrangement. In M. Ní Ríordáin & K. Erath (Eds.), Proceedings of the Sixteenth ERME Topic Conference on Language and Social Interaction in Heterogeneous Mathematics Classrooms (pp. 124–125).
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57897
Paul, A., Elsner, A., Kasper, T., Schumacher, D., Vrabec, J., Hölscher, H., Bluemel, M., Wollny, W., Becker, W., & Brzoska-Steinhaus, N. (2024). Alterungsbedingter Anstieg der Energieaufnahme von Haushaltskältegeräten. Thermodynamik-Kolloquium, September.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57898
Kruse, S., Elsner, A., Paul, A., & Kasper, T. (2024). Anstieg der Energieaufnahme von Haushaltskältegeräten. DKV-Tagung2024, Dresden.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57903
Bobe, J., & Klingsieck, K. B. (2024). Der Einfluss des antizipierten subjektiven Unwohlseins auf akademische Prokrastination . 53. DGPs Kongress 2024, Wien.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57905
Strozyk, K. (2024). Pretend Reading. Textproduktion und Mustergebrauch bei Fünfjährigen. Leseforum.Ch, 3. https://doi.org/10.58098/lffl/2024/3/831
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57908
Jordans, M., & Riese, J. (2024). Planung von Physikunterricht mit sinnvoller Einbettung digitaler Medien: Welches Wissen wird dabei genutzt? In H. van Vorst (Ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023 (pp. 974–977).
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57911
Niederhaus, C., & Havkic, A. (2024). Mehrsprachigkeit wertschätzen und einbeziehen. In Z. Kalkavan-Aydın (Ed.), DaZ/DaF Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II (2nd ed., pp. 76–89). Cornelsen.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57914
Ballweg, S. (2024). “Was heißt das, Mama?” Die Familie als Ort von Sprachaneignung und mehrsprachigen Praktiken am Beispiel einer türkisch-deutsch-sprachigen Familie. Zeitschrift für Interaktionsforschung in DaFZ, 4(1), 29–53. https://doi.org/10.17192/ZIAF.2024.4.1.8672
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57922
Böker, I. (2024). Theatrale Bodenlosigkeit. Zum Zusammenhang von intitutioneller, ästhetischer und wissenschaftlicher Widersetzlichkeit im postmigrantischen Theater. In Postmigrantische Literatur. Grundlagen, Analysen, Positionen.
LibreCat
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 57921
Böker, I., Hofmann, M., & Schulte Eickholt, S. (Eds.). (2024). Der Neue Weltengarten. Jahrbuch für Literatur und Interkulturalität.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57926
Mohrmann, U., & Riepe, J. (2024). Deferred Tax Asset Revaluations, Costly Information Processing, and Bank Deposits: Evidence from the Tax Cuts and Jobs Act. Management Science. https://doi.org/10.1287/mnsc.2022.03176
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57942
Meschede, H., Piacentino, A., Guzovic, Z., Lund, H., & Duic, N. (2024). Integrated renewable energy systems as the basis for sustainable development of energy, water and environment systems. Energy, 313, Article 133737. https://doi.org/10.1016/j.energy.2024.133737
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57952
Lankeit, E., & Biehler, R. (2024). Bedeutungsfacetten der Beziehungen von Differenzierbarkeit und Stetigkeit im Ein- und Mehrdimensionalen: Ein Blick auf die semantische Ebene. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, & P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024 - 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. (pp. 1073–1076). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959872782.0
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57950
Fleischer, Y., & Biehler, R. (2024). Intuitiver Zugang zu datenbasierten Entscheidungsbäumen. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, & P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024 - 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. (pp. 167–170). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959872782.0
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57948
Mai, T., & Biehler, R. (2024). Transitionen zwischen Vektorobjekten in Schulbüchern. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, & P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024 - 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. (pp. 1103–1106). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959872782.0
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57947
Bauer, T., Biehler, R., & Lankeit, E. (2024). Designing a Concept Inventory for Real Analysis. In A. S. Gonzalez-Martin, G. Gueudet, I. Florensa, & N. Lombard (Eds.), INDRUM2024 PROCEEDINGS - Fifth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 65–74). Escola Univeristaria Salesiana de Sarria (Univ. Autonoma de Barcelona) and INDRUM.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57488
Karaca, R., & Huybrechts, Y. (2024). BelgienNet – une plateforme pour l’accès aux langues et cultures de la Belgique. Synergies Pays Germanophones, 16, 119–131.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55666
Wessel, L., & Dellori, A. (2024). Algebraische Konzepte vertiefen und ihre Zusammenhänge im Schul- und Hoch-schulcurriculum verstehen lernen : Design-Prinzipien zur Anregung des Vereinheitlichens mathematischen Wissens im Mathematiklehramtsstudium. Mathematica Didactica, 47(1). https://doi.org/10.18716/ojs/md/2024.1658
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58024
Lucas, C. W., Bumes, E., Loução, R., Jonas, K., Rosengarth, K., Kochs, S., Jost, J., Wiewrodt, D., Lieker, E., Giordano, F. A., Golla, H., Renovanz, M., Grosu, A.-L., Rapp, M., Ruess, D., Kalbe, E., Goldbrunner, R., & Hau, P. (2024). Status quo of clinical use and scientific value of quality of life and neurocognitive assessment practice in neuro-oncological patients. Brain and Spine, 4, 103408. https://doi.org/10.1016/j.bas.2024.103408
LibreCat
| DOI
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 55134
Jaecks, P., Frieg, H., & Jonas, K. (Eds.). (2024). Digital participation and communication disorders across the lifespan. Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/978-2-8325-4920-9
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58017
Becker, M. L., Tampier, C., Keil, P., Loução, R., Pieczweski, J., Timmer, M., Hampl, J., Kabbasch, C., Jonas, K., Goldbrunner, R., & Lucas, C. W. (2024). Category naming for intraoperative monitoring of contextual association. Brain and Spine, 4, 103865. https://doi.org/10.1016/j.bas.2024.103865
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58058
Wenzel, A., & Blumberg, E. (2024). Digital Media at the Out-of-school Learning Place - A Qualitative Interview Study with Prospective Science Teachers. Science Education International, 35(4), 421–428. https://doi.org/10.33828/sei.v35.i4.12
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58059
Wenzel, A., Schulze, J. R., Crummenerl, L. L., & Blumberg, E. (2024). Durch den Einsatz digitaler Medien an außerschulischen Lernorten naturwissenschaftliches Lernen fördern . In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt: Zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 169–178). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58060
Thevißen, M., & Blumberg, E. (2024). Improvement of Diagnostic Competences Using Video-Supported Training Moduls a Design-Based Research-Study. . In G. Kaya, M. Sardag, & I. Donmez (Eds.), Proceedings Book Series-V of the ESERA 2023 Conference.Connecting Science Education with Cultural Heritage, Strand number 15 (pp. 212–221). Nobel Bilimsel Eserler.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58055
Wenzel, A., & Blumberg, E. (2024). Digital Media at the Out-of-school Learning Place - A Qualitative Interview Study with Prospective Science Teachers. Science Education International, 35(4), 421–428. https://doi.org/10.33828/sei.v35.i4.12
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57864
Alptekin, M., & Temmen, K. (2024). Check for Effectiveness Study of an Augmented Reality App as Preparation Tool for Electrical Engineering Laboratory Courses. Smart Technologies for a Sustainable Future: Proceedings of the 21st International Conference on Smart Technologies & Education. Volume 1, 1, 297.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58062
Gerick, J., Tulowitzki, P., Eickelmann, B., Bundsgaard, J., Annemann, C., & Menge, C. (2024). School Management Activities in a Digital Age: An International Comparison Based on ICILS 2018. Research in Educational Administration and Leadership, 9(4), 661–697. https://doi.org/10.30828/real.1485901
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51127
Niemann, J., Raneck-Kuhlmann, A., Eickelmann, B., Drossel, K., & Buhl, H. M. (2024). Determinanten und Typen phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 19–35). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51096
Drossel, K., Oldak, A., Bette, R., Eickelmann, B., & Schreyer, P. (2024). Videoanalysen zu unterrichtlichen Lehr- und Lernprozessen unter den Bedingungen der Digitalität an organisational resilienten Schulen in Deutschland. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 203–217). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57863
Alptekin, M., & Temmen, K. (2024). Effectiveness Study of an Augmented Reality App as Preparation Tool for Electrical Engineering Laboratory Courses. In M. E. Auer, R. Langmann, D. May, & K. Roos (Eds.), Smart Technologies for a Sustainable Future (Vol. 1027, pp. 297–304). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-61891-8_29
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51125
Schulze, J., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2024). Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalität – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 65–73). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51128
Domke, M., Fröhlich, N., Niemann, J., Eickelmann, B., & Pink, S. (2024). Digitalisierungsbezogene Lehrkräftebildung als Gegenstand internationaler Schulleistungsstudien. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 87–102). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58050
Kapoor, S., Sharma, A., Demir, C., Röder, M., & Ngonga Ngomo, A.-C. (2024). Performance Evaluation of Knowledge Graph Embedding Approaches under Non-adversarial Attacks. Arxiv. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2407.06855
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58092 |

Carr, A. D., Ruppert, C., Samusev, A. K., Magnabosco, G., Vogel, N., Linnik, T. L., Rushforth, A. W., Bayer, M., Scherbakov, A. V., & Akimov, A. V. (2024). Enhanced Photon–Phonon Interaction in WSe2 Acoustic Nanocavities. ACS Photonics, 11(3). https://doi.org/10.1021/acsphotonics.3c01601
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58054
Sharma, A., Leite, D., Demir, C., & Ngomo, A.-C. N. (2024). Trading-Off Interpretability and Accuracy in Medical Applications: A Study Toward Optimal Explainability of Hoeffding Trees. 2024 IEEE International Conference on Fuzzy Systems (FUZZ-IEEE). https://doi.org/10.1109/fuzz-ieee60900.2024.10611982
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58053
Leite, D., Sharma, A., Demir, C., & Ngomo, A.-C. (2024). Interpretability Index Based on Balanced Volumes for Transparent Models and Agnostic Explainers. 2024 IEEE International Conference on Fuzzy Systems (FUZZ-IEEE). https://doi.org/10.1109/fuzz-ieee60900.2024.10611937
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58049
Demir, C., KOUAGOU, N. J., Sharma, A., & Ngonga Ngomo, A.-C. (2024). Inference over Unseen Entities, Relations and Literals on Knowledge Graphs. Arxiv. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2410.06742
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51126
Raneck-Kuhlmann, A., Niemann, J., Buhl, H. M., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2024). Was motiviert CoP-Mitglieder? Motivationale Bedingungsfaktoren für die Mitarbeit in Communities of Practice in der Lehrkräftebildung. In B. Herzig, B. Eickelmann, F. Schwabl, J. Schulze, & J. Niemann (Eds.), Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven (pp. 37–52). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830998372
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58052
Leite, D., Silva, A., Casalino, G., Sharma, A., Fortunato, D., & Ngomo, A.-C. (2024). EGNN-C+: Interpretable Evolving Granular Neural Network and Application in Classification of Weakly-Supervised EEG Data Streams. 2024 IEEE International Conference on Evolving and Adaptive Intelligent Systems (EAIS). https://doi.org/10.1109/eais58494.2024.10570033
LibreCat
| DOI
2024 | Dissertation | LibreCat-ID: 56139
Niemann, J. (2024). Nutzungsmuster digitaler Anwendungen im Fachunterricht – empirische Analysen unter besonderer Berücksichtigung von Fremdsprachenlehrkräften in Deutschland. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-46103-4
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58048
Sharma, A., KOUAGOU, N. J., & Ngonga Ngomo, A.-C. (2024). Resilience in Knowledge Graph Embeddings. Arxiv. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2410.21163
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58051
Demir, C., Sharma, A., & Ngonga Ngomo, A.-C. (2024). Adaptive Stochastic Weight Averaging. Arxiv. https://doi.org/10.48550/ARXIV.2406.19092
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51106
Schneider, T., Gao, W., Zentgraf, T., Schumacher, S., & Ma, X. (2024). Topological edge and corner states in coupled wave lattices in nonlinear polariton condensates. Nanophotonics, 13(4), 509–518. https://doi.org/10.1515/nanoph-2023-0556
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56777
Friesen, O., Claes, L., Feldmann, N., & Henning, B. (2024). Estimation of piezoelectric material parameters of ring-shaped specimens. Tm - Technisches Messen. https://doi.org/10.1515/teme-2024-0107
LibreCat
| DOI