Mirko Schürmann
Fakultät für Kulturwissenschaften
Institut für Humanwissenschaften
Institut für Humanwissenschaften -> Psychologie
Institut für Humanwissenschaften -> Psychologie -> Arbeits- und Organisationspsychologie
mirko.schuermann@uni-paderborn.deID
29 Publications
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, and N. Schaper, “Framing Goals of Mathematics Support Measures,” in Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Cham: Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117.
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
R. Hochmuth et al., “Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 3–31.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 |

M. Liebendörfer et al., “Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 33–65.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 |

M. Schürmann et al., “Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 67–113.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40267
S. Depenbusch, M. Schürmann, N. Schaper, A. Seifert, J.-P. Schumacher, and T. Straatmann, “Effects of Digital Transformation on Job Satisfaction and Employee Retention: An Integrative Framework,” presented at the EAWOP Kongress der European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP 22), Glasgow, 2022.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
M. Schürmann et al., “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres,” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 8, no. 1, pp. 94–120, 2021, doi: 10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
M. Schürmann et al., “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany,” Sigma newsletter, vol. 22, pp. 5–6, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37231
M. Schürmann, E. Bender, and C. Grebe, “Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen,” Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 2021, doi: 10.1007/s11612-021-00574-w.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33748
E. Bender, M. Schürmann, U. Poethke, C. Soyka, N. Schaper, and und J. Rowold, “Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, vol. 66, no. 1, pp. 14–30, 2021, doi: 10.1026/0932-4089/a000364.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
M. Schürmann et al., “Mathematics learning support centres in Germany—an overview,” Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, vol. 40, no. 2, pp. 99–113, 2020, doi: 10.1093/teamat/hraa007.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
M. Schürmann et al., “Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020,” dghd-Newsletter, vol. 4/2020, pp. 24–26, 2020.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
M. Schürmann et al., “Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” dghd-Newsletter, vol. 01/2020, pp. 25–29, 2020.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
C. Kuklinski et al., “Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students,” in Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 37225
E. Bender, N. Schaper, and M. Schürmann, “Factors Driving Employeesʼ Intention to Stay,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, vol. 63, no. 4, pp. 238–250, 2019, doi: 10.1026/0932-4089/a000313.
LibreCat
| DOI
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 |

C. Kuklinski et al., “Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving,” in Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), 2018, pp. 527–536.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in 3. Auswertungsworkshop der Begleitforschung. Dokumentation der Projektbeiträge., A. Hanft, F. Bischoff, and S. Kretschmer, Eds. Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
R. Hochmuth et al., Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018. Hannover, 2018.
LibreCat
| DOI
2018 | Book | LibreCat-ID: 56253
R. Hochmuth et al., Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase: Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03. 2015-31.08. 2018. Leibniz Universität Hannover, 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56365
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in 3. Auswertungsworkshop der Begleitforschung. Dokumentation der Projektbeiträge, vol. 3, A. Hanft, F. Bischoff, and S. Kretschmer, Eds. Oldenburg: Carl-von-Ossietzki-Universität, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56715
C. Kuklinski et al., “Evaluating innovative measures in university mathematics–The case of affective outcomes in a lecture focused on problem-solving,” in PROCEEDINGS of INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, V. Durant-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, and N. M. Hogstad, Eds. Kristiansand, Norway: University of Agder and INDRUM, 2018, pp. 527–536.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56693
R. Biehler et al., “Different goals for pre-university mathematical bridging courses–Comparative evaluations, instruments and selected results,” in PROCEEDINGS of INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , 2018, pp. 467–476.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8570
M. Liebendörfer et al., “A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities,” in Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017), T. Dooley and G. Gueudet, Eds. Dublin: DCU Institute of Education & ERME, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56903
M. Liebendörfer et al., “A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities,” in Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Educa-tion (CERME10, February 1-5, 2017), T. Dooley and G. Guedet, Eds. Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
| Download (ext.)
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8558
C. Colberg, M. Schürmann, R. Biehler, R. K. Hochmuth, N. Schaper, and M. Liebendörfer, “Projekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Working Paper Studieneingangsphase Perspektiven aus der Begleitforschung zum Qualitätspakt Lehre, A. Hanft, F. Bischoff, and B. Prang, Eds. Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2016, pp. 19–22.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8562
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, and M. Schürmann, “Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, 2016, pp. 213–216, doi: http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-17376.
LibreCat
| DOI
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57009
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, and M. Schürmann, “Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, Band 1, Institut für Mathematik und Informatik der Pädagogischen Hochschule Heidelberg, Ed. Münster: WTM-Verlag, 2016, pp. 213–216.
LibreCat
| Download (ext.)
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57010
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Working Paper Studieneingangsphase - Perspektiven aus der Begelitforschung zum Qualitätspakt Lehre, A. Hanft, F. Bischoff, and B. Prang, Eds. Oldenburg: Carl-von-Ossietzky Universität, 2016, pp. 19–23.
LibreCat
29 Publications
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, and N. Schaper, “Framing Goals of Mathematics Support Measures,” in Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Cham: Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117.
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
R. Hochmuth et al., “Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 3–31.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 |

M. Liebendörfer et al., “Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 33–65.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 |

M. Schürmann et al., “Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 67–113.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40267
S. Depenbusch, M. Schürmann, N. Schaper, A. Seifert, J.-P. Schumacher, and T. Straatmann, “Effects of Digital Transformation on Job Satisfaction and Employee Retention: An Integrative Framework,” presented at the EAWOP Kongress der European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP 22), Glasgow, 2022.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
M. Schürmann et al., “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres,” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 8, no. 1, pp. 94–120, 2021, doi: 10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
M. Schürmann et al., “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany,” Sigma newsletter, vol. 22, pp. 5–6, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37231
M. Schürmann, E. Bender, and C. Grebe, “Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen,” Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 2021, doi: 10.1007/s11612-021-00574-w.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33748
E. Bender, M. Schürmann, U. Poethke, C. Soyka, N. Schaper, and und J. Rowold, “Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, vol. 66, no. 1, pp. 14–30, 2021, doi: 10.1026/0932-4089/a000364.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
M. Schürmann et al., “Mathematics learning support centres in Germany—an overview,” Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, vol. 40, no. 2, pp. 99–113, 2020, doi: 10.1093/teamat/hraa007.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
M. Schürmann et al., “Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020,” dghd-Newsletter, vol. 4/2020, pp. 24–26, 2020.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
M. Schürmann et al., “Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” dghd-Newsletter, vol. 01/2020, pp. 25–29, 2020.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
C. Kuklinski et al., “Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students,” in Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 37225
E. Bender, N. Schaper, and M. Schürmann, “Factors Driving Employeesʼ Intention to Stay,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, vol. 63, no. 4, pp. 238–250, 2019, doi: 10.1026/0932-4089/a000313.
LibreCat
| DOI
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 |

C. Kuklinski et al., “Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving,” in Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), 2018, pp. 527–536.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in 3. Auswertungsworkshop der Begleitforschung. Dokumentation der Projektbeiträge., A. Hanft, F. Bischoff, and S. Kretschmer, Eds. Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
R. Hochmuth et al., Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018. Hannover, 2018.
LibreCat
| DOI
2018 | Book | LibreCat-ID: 56253
R. Hochmuth et al., Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase: Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03. 2015-31.08. 2018. Leibniz Universität Hannover, 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56365
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in 3. Auswertungsworkshop der Begleitforschung. Dokumentation der Projektbeiträge, vol. 3, A. Hanft, F. Bischoff, and S. Kretschmer, Eds. Oldenburg: Carl-von-Ossietzki-Universität, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56715
C. Kuklinski et al., “Evaluating innovative measures in university mathematics–The case of affective outcomes in a lecture focused on problem-solving,” in PROCEEDINGS of INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, V. Durant-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, and N. M. Hogstad, Eds. Kristiansand, Norway: University of Agder and INDRUM, 2018, pp. 527–536.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56693
R. Biehler et al., “Different goals for pre-university mathematical bridging courses–Comparative evaluations, instruments and selected results,” in PROCEEDINGS of INDRUM 2018 Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , 2018, pp. 467–476.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8570
M. Liebendörfer et al., “A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities,” in Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017), T. Dooley and G. Gueudet, Eds. Dublin: DCU Institute of Education & ERME, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56903
M. Liebendörfer et al., “A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities,” in Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Educa-tion (CERME10, February 1-5, 2017), T. Dooley and G. Guedet, Eds. Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
| Download (ext.)
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8558
C. Colberg, M. Schürmann, R. Biehler, R. K. Hochmuth, N. Schaper, and M. Liebendörfer, “Projekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Working Paper Studieneingangsphase Perspektiven aus der Begleitforschung zum Qualitätspakt Lehre, A. Hanft, F. Bischoff, and B. Prang, Eds. Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2016, pp. 19–22.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8562
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, and M. Schürmann, “Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, 2016, pp. 213–216, doi: http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-17376.
LibreCat
| DOI
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57009
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, and M. Schürmann, “Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, Band 1, Institut für Mathematik und Informatik der Pädagogischen Hochschule Heidelberg, Ed. Münster: WTM-Verlag, 2016, pp. 213–216.
LibreCat
| Download (ext.)
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57010
R. Biehler et al., “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Working Paper Studieneingangsphase - Perspektiven aus der Begelitforschung zum Qualitätspakt Lehre, A. Hanft, F. Bischoff, and B. Prang, Eds. Oldenburg: Carl-von-Ossietzky Universität, 2016, pp. 19–23.
LibreCat