Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung

N. Sänger, Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 120 (2024) 312–349.

Download
No fulltext has been uploaded.
Journal Article | Published | German
Abstract
The study validates an instrument for assessing digital competencies of teachers in vocational education, based on a TPACK extension which considers the knowledge sources of the dual subject matter. For validation, student teachers of vocational and business education in their first bachelor’s semester (n=112) were surveyed. In addition, student teachers in their first master’s semester (n=94) were surveyed to analyze the nomological validity of the instrument. The results confirm the assumed subdivision of content knowledge into the reference systems of profession and discipline. The model fit (χ2/df=1.284; RMSEA=0.051; CFI=0.948; SRMR=0.061) and the internal consistency of the scales can be rated as good. The nomological analysis of the instrument shows theoretically plausible results.
Publishing Year
Journal Title
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
Volume
120
Issue
2
Page
312-349
LibreCat-ID

Cite this

Sänger N. Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2024;120(2):312-349. doi:https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013
Sänger, N. (2024). Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 120(2), 312–349. https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013
@article{Sänger_2024, title={Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung}, volume={120}, DOI={https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013}, number={2}, journal={Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}, author={Sänger, Niklas}, year={2024}, pages={312–349} }
Sänger, Niklas. “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung.” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 120, no. 2 (2024): 312–49. https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.
N. Sänger, “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung,” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 120, no. 2, pp. 312–349, 2024, doi: https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.
Sänger, Niklas. “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung.” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 120, no. 2, 2024, pp. 312–49, doi:https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.

Link(s) to Main File(s)
Access Level
Restricted Closed Access

Export

Marked Publications

Open Data LibreCat

Search this title in

Google Scholar