Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

147 Publications


2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34555
Aktuelle Forschung auf dem Prüfstand: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik und zum Aubau von Urteilskompetenz im Psychologieunterricht
C. Schreiber, J. Patrzek, I. Scharlau, in: M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz, M. Lindhaus (Eds.), Psychologiedidaktik Und Evaluation XI, Shaker, Aachen, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46282 | OA
Effects of verbal negation on TVA’s capacity and weight parameters
N.C. Banh, I. Scharlau, in: S. Malejka, M. Barth, H. Haider, C. Stahl (Eds.), TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists , Pabst Science Publishers, 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46289 | OA
Folgen wiederholter Negation auf die Aufmerksamkeit
N.C. Banh, I. Scharlau, K.J. Rohlfing, in: C. Bermeitinger, W. Greve (Eds.), 52. Kongress Der Deutschen Gesellschaft Für Psychologie, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31783
*
I. Scharlau, T. Jenert, in: S. Hofhues, K. Schütze (Eds.), Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage, transcript, Bielefeld, n.d., pp. 25–58.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34014 | OA
Einleitung
S. Haacke-Werron, A. Karsten, I. Scharlau, in: S. Haacke-Werron, A. Karsten, I. Scharlau (Eds.), Reflexive Schreibwissenschaft. Disziplinäre und praktische Perspektiven, WBV, Bielefeld, 2022, pp. 9–18.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52351 | OA
Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse
A. Karsten, J. Schwede, M. Körber, I. Scharlau, in: R. Schmitt, J. Schröder, L. Pfaller, A.-K. Hoklas (Eds.), Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse: Anwendungen und Anschlüsse, Springer, Wiesbaden, 2022, pp. 201–216.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 | OA
Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung
T. Jenert, I. Scharlau, in: G. Reinmann, R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik I: Einführung, transcript, Bielefeld, 2022, pp. 155–179.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31678 | OA
Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?!
T. Jenert, I. Scharlau, Zeitschrift für Hochschulentwicklung 17 (2022).
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 34630
Chance zur Reflexion
I. Scharlau, T. Jenert, Duz 12 (2022).
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23996
Sensory Substitution Device for the Visually Impaired Using 122 GHz Radar and Tactile Feedback
P. Kneuper, S. Kruse, B. Luchterhandt, J. Tünnermann, I. Scharlau, C. Scheytt, in: The 17th European Radar Conference, Jaarbeurs Utrecht, Netherlands, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments
A. Krüger, J. Tünnermann, L. Stratmann, L. Briese, F. Dressler, I. Scharlau, Open Psychology 3 (2021) 1–46.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
The time course of salience: not entirely caused by salience
A. Krüger, I. Scharlau, Psychological Research (2021).
LibreCat | DOI
 

2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks
J. Tünnermann, A. Kristjansson, A. Petersen, A. Schubö, I. Scharlau, Open Psychology (2021).
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31671
Kontaktlos lehren?
O. Reis, T. Jenert, I. Scharlau, in: I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, N. Vöing (Eds.), Hochschule auf Abstand, transcript, Münster, 2021, pp. 141–154.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
Wer bestimmt die Hochschullehre?
G. Reinmann, C. Kreber, H. Bremer, I. Langemeyer, I. Scharlau, in: C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul, G. Reinmann (Eds.), Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Springer, Wiesbaden, 2021, pp. 33–47.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
Jean Piaget als - was?
I. Scharlau, in: K. Gather (Ed.), Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft, Schneider, Baltmannsweiler, 2021, pp. 162–181.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31667
„Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer 42 (2021).
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing
I. Scharlau, A. Karsten, K.J. Rohlfing, Journal of Writing Research 12 (2021) 493–529.
LibreCat | DOI
 
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn
J. Patrzek, H.M. Buhl, I. Scharlau, Psychologieunterricht (2021) 21–26.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Export / Embed