Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

171 Publications


2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 | OA
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik.” In Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, 7–11. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024. https://doi.org/10.3224/84743070.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaftsdidaktik: Kommunikation, Praktiken, Artefakte – und Sinn.” Psychologieunterricht, no. 57 (2024).
LibreCat
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 | OA
Banh, Ngoc Chi, Jan Tünnermann, Katharina J. Rohlfing, and Ingrid Scharlau. “Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution.” Frontiers in Psychology 15 (2024). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1451309.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 | OA
Scharlau, Ingrid, Miriam Körber, Meghdut Sengupta, and Henning Wachsmuth. “When to Use a Metaphor: Metaphors in Dialogical Explanations with Addressees of Different Expertise.” Frontiers in Language Sciences 3 (2024): 1474924.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58095
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert, eds. Wissenschaftsdidaktik Als Kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband Zur Weiterführung Eines Gedankens von Ludwig Huber,. 1st ed. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024.
LibreCat
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58137 | OA
Scharlau, Ingrid. “Eine wissenschaftsdidaktische Analyse psychologischer Forschungsartikel und Lehrbücher.” In Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse: Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.18255581.8.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 | OA
Alpsancar, Suzana, Heike M. Buhl, Tobias Matzner, and Ingrid Scharlau. “Explanation Needs and Ethical Demands: Unpacking the Instrumental Value of XAI.” AI and Ethics, 2024. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 | OA
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” In Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, 49–74. Bielefeld: transcript, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” In Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Gudrun Salmhofer, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, Matthias Wiemer, and Johannes Wildt, 111:17–35. G 4.18. DUZ medienhaus, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52086
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Evidenzbasierte Hochschuldidaktik.” In Hochschuldidaktik als Wissenschaft:  Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven, edited by Johannes Wildt and Rüdiger Rhein, 251–68. Hochschulbildung: Lehre und Forschung. Münster: Transcript, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 | OA
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “First Steps towards Real-Time Assessment of Attentional Weights and Capacity According to TVA.” In Abstracts of the 65th TeaP, edited by Simon Merz, Christian Frings, Bettina Leuchtenberg, Birte Moeller, Stefanie Mueller, Roland Neumann, Bernhard Pastötter, Leah Pingen, and Gabriel Schui. ZPID (Leibniz Institute for Psychology), 2023. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48543 | OA
Groß, A., Amit Singh, Ngoc Chi Banh, B. Richter, Ingrid Scharlau, Katharina J. Rohlfing, and B. Wrede. “Scaffolding the Human Partner by Contrastive Guidance in an Explanatory Human-Robot Dialogue.” Frontiers in Robotics and AI 10 (2023). https://doi.org/10.3389/frobt.2023.1236184.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55406
Sengupta, Meghdut, Milad Alshomary, Ingrid Scharlau, and Henning Wachsmuth. “Modeling Highlighting of Metaphors in Multitask Contrastive Learning Paradigms.” In Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2023, edited by Houda Bouamor, Juan Pino, and Kalika Bali, 4636–4659. Singapore: Association for Computational Linguistics, 2023. https://doi.org/10.18653/v1/2023.findings-emnlp.308.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
Karsten, Andrea, Jana Schwede, Miriam Körber, and Ingrid Scharlau. “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse.” In Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse, edited by Julia Schröder, Larissa Pfaller, Anne-Kathrin Hoklas, and Rudolf Schmitt. Wiesbaden: Springer VS, n.d.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33960
Scharlau, Ingrid, and Christine Schreiber. “Facharbeiten schreiben - Informationen für Schülerinnen und Schüler.” Psychologieunterricht, no. 55 (2022): 31–35.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 | OA
Scharlau, Ingrid. “Hundertstelmillimeter.” In Reflexive Schreibwissenschaft, edited by Stefanie Haacke-Werron, Andrea Karsten, and Ingrid Scharlau, 14:147–52. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. Bielefeld: WBV, 2022. https://doi.org/10.3278/9783763972524.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 | OA
Haacke-Werron, Stefanie, Andrea Karsten, and Ingrid Scharlau, eds. Reflexive Schreibwissenschaft. Vol. 14. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. Bielefeld: WBV, 2022. https://doi.org/ 10.3278/9783763972524.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34014 | OA
Haacke-Werron, Stefanie, Andrea Karsten, and Ingrid Scharlau. “Einleitung.” In Reflexive Schreibwissenschaft. Disziplinäre und praktische Perspektiven, edited by Stefanie Haacke-Werron, Andrea Karsten, and Ingrid Scharlau, 9–18. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. Bielefeld: WBV, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52351 | OA
Karsten, Andrea, Jana Schwede, Miriam Körber, and Ingrid Scharlau. “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse.” In Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse: Anwendungen und Anschlüsse, edited by Rudolf Schmitt, Julia Schröder, Larissa Pfaller, and Anne-Kathrin Hoklas, 201–16. Wiesbaden: Springer, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36121-1.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 | OA
Jenert, Tobias, and Ingrid Scharlau. “Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung.” In Wissenschaftsdidaktik I: Einführung, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, 155–79. Bielefeld: transcript, 2022. https://doi.org/10.14361/9783839460979-008.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Chicago

Export / Embed