Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
178 Publications
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 |
Alpsancar, Suzana, Heike M. Buhl, Tobias Matzner, and Ingrid Scharlau. “Explanation Needs and Ethical Demands: Unpacking the Instrumental Value of XAI.” AI and Ethics 5 (2025): 3015–3033. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61156 |
Buschmeier, Hendrik, Heike M. Buhl, Friederike Kern, Angela Grimminger, Helen Beierling, Josephine Beryl Fisher, André Groß, et al. “Forms of Understanding for XAI-Explanations.” Cognitive Systems Research 94 (2025). https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101419.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62932
Porwol, Philip Fabian, and Ingrid Scharlau. “What Do Metaphors of Understanding Hide?” STUDIA NEOFILOLOGICZ: NEROZPRAWY JĘZYKOZNAWCZE (Modern Language Studies: Linguistic Essays) XXI (2025): 181–98.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Didaktische Überlegungen in der Psychologie.” In Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau, Elena Bender, Justine Patrzek, and Christine Schreiber, 1–17. Berlin: Springer Nature, 2025.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “Effects of Task Difficulty on Visual Processing Speed,” 2024.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |
Stratmann, Lukas, Ngoc Chi Banh, Ingrid Scharlau, and Falko Dressler. “Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem.” In ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024). Nantes, France: Association for Computing Machinery (ACM), 2024. https://doi.org/10.1145/3663338.3665831.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |
Biermeier, Kai, Ingrid Scharlau, and Enes Yigitbas. “Measuring Visual Attention Capacity Across XReality.” In Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024). ACM, 2024. https://doi.org/10.1145/3652037.3652050.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 |
Jenert, Tobias, and Ingrid Scharlau. “Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz.” In Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, 161–84. Bielefeld: transcript, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55744 |
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive.” In 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, 55–61. Bielefeld: wbv Publikation, 2024. https://doi.org/10.3278/9783763976584.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55746 |
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Wo wir herkommen und wo es hingeht.” In Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, 207–13. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024. https://doi.org/10.3224/84743070.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 |
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik.” In Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, 7–11. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024. https://doi.org/10.3224/84743070.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaftsdidaktik: Kommunikation, Praktiken, Artefakte – und Sinn.” Psychologieunterricht, no. 57 (2024).
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 |
Banh, Ngoc Chi, Jan Tünnermann, Katharina J. Rohlfing, and Ingrid Scharlau. “Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution.” Frontiers in Psychology 15 (2024). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1451309.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 |
Scharlau, Ingrid, Miriam Körber, Meghdut Sengupta, and Henning Wachsmuth. “When to Use a Metaphor: Metaphors in Dialogical Explanations with Addressees of Different Expertise.” Frontiers in Language Sciences 3 (2024): 1474924.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58137 |
Scharlau, Ingrid. “Eine wissenschaftsdidaktische Analyse psychologischer Forschungsartikel und Lehrbücher.” In Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse: Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.18255581.8.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58095
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert, eds. Wissenschaftsdidaktik Als Kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband Zur Weiterführung Eines Gedankens von Ludwig Huber,. 1st ed. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 |
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” In Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, 49–74. Bielefeld: transcript, 2023.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” In Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Gudrun Salmhofer, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, Matthias Wiemer, and Johannes Wildt, 111:17–35. G 4.18. DUZ medienhaus, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 |
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “First Steps towards Real-Time Assessment of Attentional Weights and Capacity According to TVA.” In Abstracts of the 65th TeaP, edited by Simon Merz, Christian Frings, Bettina Leuchtenberg, Birte Moeller, Stefanie Mueller, Roland Neumann, Bernhard Pastötter, Leah Pingen, and Gabriel Schui. ZPID (Leibniz Institute for Psychology), 2023. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48543 |
Groß, A., Amit Singh, Ngoc Chi Banh, B. Richter, Ingrid Scharlau, Katharina J. Rohlfing, and B. Wrede. “Scaffolding the Human Partner by Contrastive Guidance in an Explanatory Human-Robot Dialogue.” Frontiers in Robotics and AI 10 (2023). https://doi.org/10.3389/frobt.2023.1236184.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)