Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
1909 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59252
Pre-service teachers’ professional self-concept development concerning team-teaching in primary schools. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (accepted)
J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
LibreCat
J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60200
Teachers’ collective efficacy with regard to inclusive practices—characteristics of a new scale and analyses from Canada, Germany and Switzerland
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, T. Loreman, U. Sharma, E. Avramidis, P. Subban, S. Woodcock, Frontiers in Psychology 16 (2025).
LibreCat
| Files available
| DOI
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, T. Loreman, U. Sharma, E. Avramidis, P. Subban, S. Woodcock, Frontiers in Psychology 16 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60217
Prädiktoren für die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von angehenden Lehrkräften im Zusammenhang mit der Gestaltung inklusiven Unterrichts. (angenommen)
G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie (2025).
LibreCat
G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60218
Determinants of primary school students’ support and their attitudes towards peers with social and emotional difficulties. (accepted)
M.F. Löper, F. Hellmich, Research on Preschool and Primary Education (2025).
LibreCat
M.F. Löper, F. Hellmich, Research on Preschool and Primary Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60288
Diagnostisches Handeln im inklusionsorientierten Sachunterricht: Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis
S. Miller, B. Kottmann, A. Reh, R. Schroeder, widerstreit sachunterricht 30 (2025).
LibreCat
| DOI
S. Miller, B. Kottmann, A. Reh, R. Schroeder, widerstreit sachunterricht 30 (2025).
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland.
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, M. Knickenberg, U. Sharma, T. Loreman, A. Romano, E. Avramidis, S. Woodcock, P. Subban, in: 2024.
LibreCat
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, M. Knickenberg, U. Sharma, T. Loreman, A. Romano, E. Avramidis, S. Woodcock, P. Subban, in: 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, in: n.d.
LibreCat
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, in: n.d.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: n.d.
LibreCat
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: n.d.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study.
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: 2024.
LibreCat
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: 2024.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51099
Mediennutzung von Jugendlichen zu sozialen und politischen Fragen, schulische Aktivitäten und Lehrkräftefortbildungen
N.J. Welsandt, L. Huschle, K. Drossel, D. Deimel, H.J. Abs, in: H.J. Abs, K. Hahn-Laudenberg, D. Deimel, J.F. Ziemes (Eds.), ICCS 2022. Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich, Waxmann Verlag GmbH, Münster, 2024, pp. 239–276.
LibreCat
N.J. Welsandt, L. Huschle, K. Drossel, D. Deimel, H.J. Abs, in: H.J. Abs, K. Hahn-Laudenberg, D. Deimel, J.F. Ziemes (Eds.), ICCS 2022. Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich, Waxmann Verlag GmbH, Münster, 2024, pp. 239–276.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53068
Jahrgangsteams zur Kooperation mit Eltern anregen – eine Aufgabe für Fortbildungen? Evaluationsergebnisse zum Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen (BiFoKi)
S. Grüter, J. Gorges, B. Lütje-Klose, P. Neumann, E. Wild, QfI - Qualifizierung Für Inklusion. Online-Zeitschrift Zur Forschung Über Aus-, Fort- Und Weiterbildung Pädagogischer Fachkräfte 5 (2024).
LibreCat
| DOI
S. Grüter, J. Gorges, B. Lütje-Klose, P. Neumann, E. Wild, QfI - Qualifizierung Für Inklusion. Online-Zeitschrift Zur Forschung Über Aus-, Fort- Und Weiterbildung Pädagogischer Fachkräfte 5 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 43135
Measuring collective efficacy for inclusion in a global context
Umesh Sharma , Tim Loreman , Fiona May , Alessandra Romano , C.S. Lozano , Elias Avramidis , Stuart Woodcock , Pearl Subban , H. Kullmann, European Journal of Special Needs Education 39 (2024) 167–184.
LibreCat
| DOI
Umesh Sharma , Tim Loreman , Fiona May , Alessandra Romano , C.S. Lozano , Elias Avramidis , Stuart Woodcock , Pearl Subban , H. Kullmann, European Journal of Special Needs Education 39 (2024) 167–184.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53578
Team-Teaching und Kompetenzen von Kindern im inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag auf der Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB). Thema: „Diversität diskursiv. Bildungswissenschaftliche Zugänge und pädagogische Perspektiven".
F. Hellmich, F.K. Hoya, J.R. Schulze, E. Blumberg, in: Pädagogische Hochschule Wien, Wien, Österreich, 2024.
LibreCat
F. Hellmich, F.K. Hoya, J.R. Schulze, E. Blumberg, in: Pädagogische Hochschule Wien, Wien, Österreich, 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53550
Effekte eines universitären Kooperationstrainings auf inklusionsbezogene Selbstkonzepte von Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB). Thema: „Diversität diskursiv. Bildungswissenschaftliche Zugänge und pädagogische Perspektiven".
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Pädagogische Hochschule Wien, Wien, 2024.
LibreCat
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Pädagogische Hochschule Wien, Wien, 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53549
Effekte eines universitären Lehrerkooperationstrainings auf die inklusionsbezogenen Selbstkonzepte angehender Lehrkräfte. Vortrag auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung verstehen – Partizipation erreichen – Transfer gestalten“.
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Universität Potsdam, Potsdam, 2024.
LibreCat
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Universität Potsdam, Potsdam, 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53602
Effects of a collaborative teacher education on pre-service teachers’ inclusion-related self-concept. Oral Paper Presentation. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2024 ‘Special Educational Needs’. “Neurodiversity in Education: Research and Practice”.
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Universitat de València, València, Spain, 2024.
LibreCat
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Universitat de València, València, Spain, 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53551
Effects of University Teacher Collaboration Training on the Inclusion-Related Self-Concepts of Prospective Teachers.
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Porto International Conference on Research in Education (ICRE) 2024. Polytechnic Porto (P.Porto), Centre for Research and Innovation in Education (inEd)., Porto, Portugal, 2024.
LibreCat
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: Porto International Conference on Research in Education (ICRE) 2024. Polytechnic Porto (P.Porto), Centre for Research and Innovation in Education (inEd)., Porto, Portugal, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53639
Reflexion im Dialog. Ein Modell für eine Kinder, Eltern, Teams und Schule stärkende Bildungsdokumentation.
P. Büker, J. Höke, Grundschule aktuell 165 (2024) 12–15.
LibreCat
P. Büker, J. Höke, Grundschule aktuell 165 (2024) 12–15.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53637
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53636
Ich darf auch „Nein“ sagen: Das Kinderrecht auf informierte Einwilligung und dessen Implikationen. Beitrag im Rahmen des Symposiums „Partizipation an, mit und über Forschung? Dilemmata und forschungsethische Reflexionen im Prozess des Forschens mit Kindern. Symposium an der Tagung: Die Kunst der Partizipation. PH Zürich.
P. Büker, H. Deckert-Peaceman, B. Hüpping, E. Zala-Mezö, in: 2024.
LibreCat
P. Büker, H. Deckert-Peaceman, B. Hüpping, E. Zala-Mezö, in: 2024.