Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
181 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Scharlau I, Seifert A. Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:339-365.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Scharlau I, Patrzek J, Schreiber C. Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:89-118.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau I, Christine S. Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:271-300.
LibreCat
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau I, Rohlfing KJ. Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts. Published online 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser R, Peters TM, Scharlau I, Hammer B. Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation. Cognitive Systems Research. Published online 2025. doi:10.1016/j.cogsys.2025.101357
LibreCat
| DOI
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 |
Porwol P, Scharlau I. An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU. OSF; 2025. doi:10.17605/OSF.IO/Y6SMX
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters TM, Scharlau I. Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications? Frontiers in Psychology. 2025;16. doi:10.3389/fpsyg.2025.1574809
LibreCat
| DOI
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 61119 |
Banh NC, Scharlau I. Intra-individual variability in TVA attentional capacity and weight distribution: A reanalysis across days and an experiment within-day. Published online 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 |
Scharlau I, Miriam K. Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus). OSF; 2025. doi:10.17605/OSF.IO/94A2J
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61244
Porwol PF, Scharlau I. Is explaining more like showing or more like building? Agency in metaphors of explaining. Frontiers in Psychology. Published online 2025. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1628706
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62165 |
Acem E, Aczel B, Albayrak N, et al. Why I declare a conflict of interest and you should not. Theory and Society. Published online 2025. doi:10.1007/s11186-025-09641-3
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61944 |
Schmöckel S, Scharlau I. No Student Should Be an Island: A Peer-Approach to Decoding and Disrupting. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal. 2025;18(3):98-115. doi:10.59236/td2025vol18iss31913
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62204
Schmöckel S. Hör mal, wer da spricht – Eine dialogische Perspektive auf studentische Äußerungen zu Fachkulturen. die hochschullehre.
LibreCat
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 |
Paaßen B, Alpsancar S, Matzner T, Scharlau I. Healthy Distrust in AI systems. arXiv. Published online 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62932
Porwol PF, Scharlau I. What do metaphors of understanding hide? STUDIA NEOFILOLOGICZ: NEROZPRAWY JĘZYKOZNAWCZE (Modern Language Studies: Linguistic Essays). 2025;XXI:181-198.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau I, Jenert T. Didaktische Überlegungen in der Psychologie. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:1-17.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |
Banh NC, Scharlau I. Effects of task difficulty on visual processing speed. In: ; 2024.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |
Stratmann L, Banh NC, Scharlau I, Dressler F. Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem. In: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024). Association for Computing Machinery (ACM); 2024. doi:10.1145/3663338.3665831
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |
Biermeier K, Scharlau I, Yigitbas E. Measuring Visual Attention Capacity Across xReality. In: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024). ACM; 2024. doi:10.1145/3652037.3652050
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55721 |
Stock I, Karsten A, Eik-Nes NL. Knowledge telling und knowledge transforming. Eine dialogische Perspektive. In: Karsten A, Haacke-Werron S, eds. 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens. wbv; 2024:75-82.
LibreCat
| Download (ext.)