Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
174 Publications
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 |

Banh NC, Scharlau I. First steps towards real-time assessment of attentional weights and capacity according to TVA. In: Merz S, Frings C, Leuchtenberg B, et al., eds. Abstracts of the 65th TeaP. ZPID (Leibniz Institute for Psychology); 2023. doi:10.23668/PSYCHARCHIVES.12945
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
Sloane HS, Schmöckel S. Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration). In: ; 2023.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
Karsten A, Schwede J, Körber M, Scharlau I. Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse. In: Schröder J, Pfaller L, Hoklas A-K, Schmitt R, eds. Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse. Springer VS.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 |

Scharlau I. Hundertstelmillimeter. In: Haacke-Werron S, Karsten A, Scharlau I, eds. Reflexive Schreibwissenschaft. Vol 14. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. WBV; 2022:147-152. doi:10.3278/9783763972524
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 |

Haacke-Werron S, Karsten A, Scharlau I, eds. Reflexive Schreibwissenschaft. Vol 14. WBV; 2022. doi: 10.3278/9783763972524
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34014 |

Haacke-Werron S, Karsten A, Scharlau I. Einleitung. In: Haacke-Werron S, Karsten A, Scharlau I, eds. Reflexive Schreibwissenschaft. Disziplinäre und praktische Perspektiven. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. WBV; 2022:9-18.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 |

Jenert T, Scharlau I. Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung. In: Reinmann G, Rhein R, eds. Wissenschaftsdidaktik I: Einführung. transcript; 2022:155-179. doi:10.14361/9783839460979-008
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31678 |

Jenert T, Scharlau I. Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?! Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2022;17(2).
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46282 |

Banh NC, Scharlau I. Effects of verbal negation on TVA’s capacity and weight parameters. In: Malejka S, Barth M, Haider H, Stahl C, eds. TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists . Pabst Science Publishers; 2022. doi:10.23668/psycharchives.5677
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46289 |

Banh NC, Scharlau I, Rohlfing KJ. Folgen wiederholter Negation auf die Aufmerksamkeit. In: Bermeitinger C, Greve W, eds. 52. Kongress Der Deutschen Gesellschaft Für Psychologie. Pabst Science Publishers. ; 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31783
Scharlau I, Jenert T. *. In: Hofhues S, Schütze K, eds. Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage. transcript; 2022:25-58.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32150 |

Karsten A. Einblicke in explizite und implizite Erwartungen Lehrender an Studierendentexte. Textbasierte Interviews zu Zielen und Erträgen von fachsensiblem Peer-Textfeedback. In: Lahm S, Meyhöfer F, Neumann F, eds. Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum fachspezifischen Schreibenlehren und -lernen. Vol 4. TeachingXchange. wbv; 2021:277-288. doi:10.3278/6004807w277
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32151
Karsten A. (Selbst-)Kritik und (Selbst-)Reflexion. Fragen stellen, Stimmen identifizieren, Referenzpunkte finden. JoSch - Journal der Schreibwissenschaft. 2021;1(21):72-81. doi:10.3278/JOS2101W072
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
Krüger A, Tünnermann J, Stratmann L, Briese L, Dressler F, Scharlau I. TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments. Open Psychology. 2021;3:1-46. doi:10.1515/psych-2021-0001
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
Krüger A, Scharlau I. The time course of salience: not entirely caused by salience. Psychological Research. Published online 2021. doi:10.1007/s00426-020-01470-6
LibreCat
| DOI
2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
Tünnermann J, Kristjansson A, Petersen A, Schubö A, Scharlau I. Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks. Open Psychology. Published online 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31671
Reis O, Jenert T, Scharlau I. Kontaktlos lehren? In: Neiske I, Osthushenrich J, Schaper N, Trier U, Vöing N, eds. Hochschule auf Abstand. transcript; 2021:141-154. doi:10.1515/9783839456903-010
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
Reinmann G, Kreber C, Bremer H, Langemeyer I, Scharlau I. Wer bestimmt die Hochschullehre? In: Bohndick C, Bülow-Schramm M, Paul D, Reinmann G, eds. Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung. Springer; 2021:33-47.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
Scharlau I. Jean Piaget als - was? In: Gather K, ed. Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft. Schneider; 2021:162-181.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
Tünnermann J, Scharlau I. Big-M-small-N temporal-oder judgment data. The Quantitative Methods of Psychology. 17(4):355-373.
LibreCat