Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2315 Publications
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45469
J. Schröder, C. Vogelsang, and J. Riese, “Assessing Student Teachers‘ Skills to plan Physics Lessons,” in E-Book Proceedings of the ESERA 2019 Conference: The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, 2019, vol. 13, pp. 1477–1485.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45472
S. Bechstein, A. Stahl, and J. Riese, “Didaktische Rekonstruktion der Beschleunigerphysik und Entwicklung eines Lehr-Linearbeschleunigers,” in PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2019 in Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45473
A.-K. Joswig and J. Riese, “Veränderung des physikdidaktischen Wissens im Verlauf eines Lehr-Lern-Seminars,” in PhyDid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2019 in Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45546
I. Krumphals and J. Riese, “Professionswissen von Physiklehramtsstudierenden in Österreich,” in Forschungsperspektiven 11: Lehrerinnen und Lehrerbildung in der Sekundarstufe, C. Fridrich, G. Frühwirth, R. Potzmann, W. Greller, and R. Petz, Eds. 2019, pp. 103–124.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 14898
P. Schubert, R. Leer, B. Hermann, and E. Bodden, “Know your analysis: how instrumentation aids understanding static analysis,” 2019, doi: 10.1145/3315568.3329965.
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 45689
J. Bruns and L. Eichen, “Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen Alltag,” KiTa aktuell Österreich, vol. 7, no. 5, pp. 85–86, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36529 |

J. Bruns and H. Gasteiger, “VimaS_num: Measuring situational perception in mathematics of early childhood teachers,” in Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Pretoria, South Africa, 2019, vol. 2, pp. 129–136.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 21531
H. Gasteiger, J. Bruns, C. Benz, E. Brunner, and P. Sprenger, “Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related measurement approach,” ZDM, vol. 52, pp. 193–205, 2019, doi: 10.1007/s11858-019-01103-2.
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36542 |

J. Bruns and H. Gasteiger, “Mathematikdidaktischen Wissen von frühpädagogischen Fachkräften aus kognitiv-situationsbezogener Perspektive – Theoretisches Konstrukt und empirische Erfassung,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, Regensburg, 2019, pp. 169–172, doi: 10.17877/DE290R-20771.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2019 | Book | LibreCat-ID: 45331
J. Schönherr, Selbst erstellte Skizzen beim mathematischen Modellieren: Ergebnisse einer empirischen Untersuchung [Self-generated drawings for modelling problems: Findings of an empirical study]. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2019.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45316
S. J. Schemmer and D. Heisler, “Sprachentwicklung und Aufbau sozialer Netzwerke von Jugendlichen mit Fluchterfahrungen: Zur Wirksamkeit von Angeboten zur Förderung von Sprache und gesellschaftlicher Integration,” in Berichte zur Beruflichen Bildung. Berufliche Integration durch Sprache, T. Hochleitner and J. Roche, Eds. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2019, pp. 86–107.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45699
S. A. Aghaei Abrandabadi, “Abraham soll seinen Sohn opfern,” in Koran erklärt. Wichtige Verse kurz und verständlich erläutert, A.-P. Weber, Ed. Berlin: Suhrkamp, 2019, pp. 75–77.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 30377
H. M. A. Zahera, M. A. Sherif, and A.-C. Ngonga Ngomo, “Jointly Learning from Social Media and Environmental Data for Typhoon Intensity Prediction,” 2019, doi: 10.1145/3360901.3364413.
LibreCat
| DOI
2019 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 45798
C. Mahs and Riegraf, Birgit; Rendtorff, Barbara, Eds., Struktur und Dynamik – Un/Gleichzeitigkeiten im Geschlechterverhältnis. Springer, 2019.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 22541
I. Giner et al., “Water adsorption and capillary bridge formation on silica micro-particle layers modified with perfluorinated organosilane monolayers,” Applied Surface Science, pp. 873–879, 2019, doi: 10.1016/j.apsusc.2018.12.221.
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 43019
H. C. Schmidt et al., “Joining of blanks by cold pressure welding: Incremental rolling and strategies for surface activation and heat treatment,” Materialwissenschaft und Werkstofftechnik, vol. 50, no. 8, pp. 924–939, 2019, doi: 10.1002/mawe.201900031.
LibreCat
| DOI
2019 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 14903
S. Asenkerschbaumer and C. Sureth-Sloane, “Aus Daten müssen Informationen werden,” Frankfurter Allgemeine Zeitung, no. 209, 2019.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46153
T. Weber, “A corpus-based approach to the usage and acquisition of prepositions by learners of German as a foreign language: form vs. function.,” in Widening the Scope of Learner Corpus Research. Selected papers from the fourth Learner Corpus Research Conference., Andrea Abel, A. Glaznieks, V. Lyding, and L. Nicolas, Eds. Louvain-la-Neuve: Presses universitaires de Louvain, 2019, pp. 121–136.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Book Review | LibreCat-ID: 45836
A. Kostan, “Imke Leicht/Christine Löw/Nadja Meisterhans/Katharina Volk (Hrsg.), 2017: Material turn: Feministische Perspektiven auf Materialität und Materialismus. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. 205 Seiten. 29,90 Euro,” Verwandtschaftsverhältnisse – Geschlechterverhältnisse im 21. Jahrhundert, vol. 11, no. 2–2019. Verlag Barbara Budrich GmbH, pp. 163–165, 2019, doi: 10.3224/gender.v11i2.13.
LibreCat
| DOI
2019 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 15874 |

C. Lienen, Implementing a Real-time System on a Platform FPGA operated with ReconOS. Universität Paderborn.
LibreCat
| Files available