Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

178 Publications


2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 | OA
Alpsancar, S., Buhl, H. M., Matzner, T., & Scharlau, I. (2025). Explanation needs and ethical demands: unpacking the instrumental value of XAI. AI and Ethics, 5, 3015–3033. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61156 | OA
Buschmeier, H., Buhl, H. M., Kern, F., Grimminger, A., Beierling, H., Fisher, J. B., Groß, A., Horwath, I., Klowait, N., Lazarov, S. T., Lenke, M., Lohmer, V., Rohlfing, K., Scharlau, I., Singh, A., Terfloth, L., Vollmer, A.-L., Wang, Y., Wilmes, A., & Wrede, B. (2025). Forms of Understanding for XAI-Explanations. Cognitive Systems Research, 94, Article 101419. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101419
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62932
Porwol, P. F., & Scharlau, I. (2025). What do metaphors of understanding hide? STUDIA NEOFILOLOGICZ: NEROZPRAWY JĘZYKOZNAWCZE (Modern Language Studies: Linguistic Essays), XXI, 181–198.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, I., & Jenert, T. (2025). Didaktische Überlegungen in der Psychologie. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 1–17). Springer Nature.
LibreCat
 

2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 | OA
Banh, N. C., & Scharlau, I. (2024). Effects of task difficulty on visual processing speed. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Regensburg.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 | OA
Stratmann, L., Banh, N. C., Scharlau, I., & Dressler, F. (2024). Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem. ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024). https://doi.org/10.1145/3663338.3665831
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 | OA
Biermeier, K., Scharlau, I., & Yigitbas, E. (2024). Measuring Visual Attention Capacity Across xReality. Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024). https://doi.org/10.1145/3652037.3652050
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 | OA
Jenert, T., & Scharlau, I. (2024). Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation (pp. 161–184). transcript.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55744 | OA
Scharlau, I., & Jenert, T. (2024). Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive. In A. Karsten & S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens (pp. 55–61). wbv Publikation. https://doi.org/10.3278/9783763976584
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55746 | OA
Scharlau, I., & Jenert, T. (2024). Wo wir herkommen und wo es hingeht. In I. Scharlau & T. Jenert (Eds.), Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber (pp. 207–213). Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84743070
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 | OA
Scharlau, I., & Jenert, T. (2024). Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik. In I. Scharlau & T. Jenert (Eds.), Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber (pp. 7–11). Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84743070
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661
Scharlau, I. (2024). Wissenschaftsdidaktik: Kommunikation, Praktiken, Artefakte – und Sinn. Psychologieunterricht, 57.
LibreCat
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 | OA
Banh, N. C., Tünnermann, J., Rohlfing, K. J., & Scharlau, I. (2024). Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1451309
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 | OA
Scharlau, I., Körber, M., Sengupta, M., & Wachsmuth, H. (2024). When to use a metaphor: Metaphors in dialogical explanations with addressees of different expertise. Frontiers in Language Sciences, 3, 1474924.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58137 | OA
Scharlau, I. (2024). Eine wissenschaftsdidaktische Analyse psychologischer Forschungsartikel und Lehrbücher. In I. Scharlau & T. Jenert (Eds.), Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse: Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber. Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.2307/jj.18255581.8
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58095
Scharlau, I., & Jenert, T. (Eds.). (2024). Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, (1st ed.). Barbara Budrich.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 | OA
Scharlau, I. (2023). Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen (pp. 49–74). transcript.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, I., & Karsten, A. (2023). Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte. In B. Berendt, A. Fleischmann, G. Salmhofer, N. Schaper, B. Szczyrba, M. Wiemer, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre (Vol. 111, pp. 17–35). DUZ medienhaus.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 | OA
Banh, N. C., & Scharlau, I. (2023). First steps towards real-time assessment of attentional weights and capacity according to TVA. In S. Merz, C. Frings, B. Leuchtenberg, B. Moeller, S. Mueller, R. Neumann, B. Pastötter, L. Pingen, & G. Schui (Eds.), Abstracts of the 65th TeaP. ZPID (Leibniz Institute for Psychology). https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.12945
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48543 | OA
Groß, A., Singh, A., Banh, N. C., Richter, B., Scharlau, I., Rohlfing, K. J., & Wrede, B. (2023). Scaffolding the human partner by contrastive guidance in an explanatory human-robot dialogue. Frontiers in Robotics and AI, 10. https://doi.org/10.3389/frobt.2023.1236184
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed