Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
176 Publications
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |

Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. Effects of Task Difficulty on Visual Processing Speed. 2024.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |

Stratmann, Lukas, et al. “Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem.” ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), 2024, doi:10.1145/3663338.3665831.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |

Biermeier, Kai, et al. “Measuring Visual Attention Capacity Across XReality.” Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024, doi:10.1145/3652037.3652050.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 |

Jenert, Tobias, and Ingrid Scharlau. “Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz.” Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2024, pp. 161–84.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55744 |

Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive.” 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, edited by Andrea Karsten and Stefanie Haacke-Werron, wbv Publikation, 2024, pp. 55–61, doi:10.3278/9783763976584.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55746 |

Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Wo wir herkommen und wo es hingeht.” Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, Barbara Budrich, 2024, pp. 207–13, doi:10.3224/84743070.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 |

Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik.” Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, Barbara Budrich, 2024, pp. 7–11, doi:10.3224/84743070.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaftsdidaktik: Kommunikation, Praktiken, Artefakte – und Sinn.” Psychologieunterricht, no. 57, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 |

Banh, Ngoc Chi, et al. “Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution.” Frontiers in Psychology, vol. 15, 2024, doi:10.3389/fpsyg.2024.1451309.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 |

Scharlau, Ingrid, et al. “When to Use a Metaphor: Metaphors in Dialogical Explanations with Addressees of Different Expertise.” Frontiers in Language Sciences, vol. 3, 2024, p. 1474924.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58095
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert, editors. Wissenschaftsdidaktik Als Kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband Zur Weiterführung Eines Gedankens von Ludwig Huber,. 1st ed., Barbara Budrich, 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58137 |

Scharlau, Ingrid. “Eine wissenschaftsdidaktische Analyse psychologischer Forschungsartikel und Lehrbücher.” Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse: Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, Verlag Barbara Budrich, 2024, doi:10.2307/jj.18255581.8.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 |

Alpsancar, Suzana, et al. “Explanation Needs and Ethical Demands: Unpacking the Instrumental Value of XAI.” AI and Ethics, Springer, 2024, doi:https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 |

Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt et al., vol. 111, DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52086
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Evidenzbasierte Hochschuldidaktik.” Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven, edited by Johannes Wildt and Rüdiger Rhein, Transcript, 2023, pp. 251–68.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 |

Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “First Steps towards Real-Time Assessment of Attentional Weights and Capacity According to TVA.” Abstracts of the 65th TeaP, edited by Simon Merz et al., ZPID (Leibniz Institute for Psychology), 2023, doi:10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48543 |

Groß, A., et al. “Scaffolding the Human Partner by Contrastive Guidance in an Explanatory Human-Robot Dialogue.” Frontiers in Robotics and AI, vol. 10, 2023, doi:10.3389/frobt.2023.1236184.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55406
Sengupta, Meghdut, et al. “Modeling Highlighting of Metaphors in Multitask Contrastive Learning Paradigms.” Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2023, edited by Houda Bouamor et al., Association for Computational Linguistics, 2023, pp. 4636–4659, doi:10.18653/v1/2023.findings-emnlp.308.
LibreCat
| DOI
2023 | Preprint | LibreCat-ID: 61156 |

Buschmeier, Hendrik, et al. Forms of Understanding for XAI-Explanations.
LibreCat
| Download (ext.)