Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
171 Publications
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 |

Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik.” Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, Barbara Budrich, 2024, pp. 7–11, doi:10.3224/84743070.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaftsdidaktik: Kommunikation, Praktiken, Artefakte – und Sinn.” Psychologieunterricht, no. 57, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 |

Banh, Ngoc Chi, et al. “Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution.” Frontiers in Psychology, vol. 15, 2024, doi:10.3389/fpsyg.2024.1451309.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 |

Scharlau, Ingrid, et al. “When to Use a Metaphor: Metaphors in Dialogical Explanations with Addressees of Different Expertise.” Frontiers in Language Sciences, vol. 3, 2024, p. 1474924.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58095
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert, editors. Wissenschaftsdidaktik Als Kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband Zur Weiterführung Eines Gedankens von Ludwig Huber,. 1st ed., Barbara Budrich, 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58137 |

Scharlau, Ingrid. “Eine wissenschaftsdidaktische Analyse psychologischer Forschungsartikel und Lehrbücher.” Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse: Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, edited by Ingrid Scharlau and Tobias Jenert, Verlag Barbara Budrich, 2024, doi:10.2307/jj.18255581.8.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 |

Alpsancar, Suzana, et al. “Explanation Needs and Ethical Demands: Unpacking the Instrumental Value of XAI.” AI and Ethics, Springer, 2024, doi:https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 |

Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt et al., vol. 111, DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52086
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Evidenzbasierte Hochschuldidaktik.” Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven, edited by Johannes Wildt and Rüdiger Rhein, Transcript, 2023, pp. 251–68.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 |

Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “First Steps towards Real-Time Assessment of Attentional Weights and Capacity According to TVA.” Abstracts of the 65th TeaP, edited by Simon Merz et al., ZPID (Leibniz Institute for Psychology), 2023, doi:10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48543 |

Groß, A., et al. “Scaffolding the Human Partner by Contrastive Guidance in an Explanatory Human-Robot Dialogue.” Frontiers in Robotics and AI, vol. 10, 2023, doi:10.3389/frobt.2023.1236184.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55406
Sengupta, Meghdut, et al. “Modeling Highlighting of Metaphors in Multitask Contrastive Learning Paradigms.” Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2023, edited by Houda Bouamor et al., Association for Computational Linguistics, 2023, pp. 4636–4659, doi:10.18653/v1/2023.findings-emnlp.308.
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
Karsten, Andrea, et al. “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse.” Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse, edited by Julia Schröder et al., Springer VS.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33960
Scharlau, Ingrid, and Christine Schreiber. “Facharbeiten schreiben - Informationen für Schülerinnen und Schüler.” Psychologieunterricht, no. 55, Verband der Psychologielehrerinnen und - lehrer, 2022, pp. 31–35.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 |

Scharlau, Ingrid. “Hundertstelmillimeter.” Reflexive Schreibwissenschaft, edited by Stefanie Haacke-Werron et al., vol. 14, WBV, 2022, pp. 147–52, doi:10.3278/9783763972524.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 |

Haacke-Werron, Stefanie, et al., editors. Reflexive Schreibwissenschaft. WBV, 2022, doi: 10.3278/9783763972524.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34014 |

Haacke-Werron, Stefanie, et al. “Einleitung.” Reflexive Schreibwissenschaft. Disziplinäre und praktische Perspektiven, edited by Stefanie Haacke-Werron et al., WBV, 2022, pp. 9–18.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52351 |

Karsten, Andrea, et al. “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse.” Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse: Anwendungen und Anschlüsse, edited by Rudolf Schmitt et al., Springer, 2022, pp. 201–16, doi:10.1007/978-3-658-36121-1.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 |

Jenert, Tobias, and Ingrid Scharlau. “Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung.” Wissenschaftsdidaktik I: Einführung, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2022, pp. 155–79, doi:10.14361/9783839460979-008.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)