Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

171 Publications


2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839 LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756 LibreCat | DOI
 

2025 | Research Data | LibreCat-ID: 59923
Metaphors for explaining - a short guide
I. Scharlau, P. Porwol, Metaphors for Explaining - a Short Guide, LibreCat University, 2025.
LibreCat | DOI
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 | OA
An annotated corpus of elicited metaphors of explaining and understanding using MIPVU
P. Porwol, I. Scharlau, An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU, OSF, 2025.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 | OA
Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data corpus)
I. Scharlau, Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus), OSF, 2025.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 | OA
Healthy Distrust in AI systems
B. Paaßen, S. Alpsancar, T. Matzner, I. Scharlau, ArXiv (2025).
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications?
T.M. Peters, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 16 (2025).
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58135
„Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer, Berlin, n.d., p. Begleitmaterial.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58136
Materialien zum Schreiben im Psychologieunterricht
I. Scharlau, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer, Berlin, n.d., p. Begleitmaterial.
LibreCat
 

2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 | OA
Effects of task difficulty on visual processing speed
N.C. Banh, I. Scharlau, in: 2024.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 | OA
Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem
L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 | OA
Measuring Visual Attention Capacity Across xReality
K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 | OA
Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz
T. Jenert, I. Scharlau, in: G. Reinmann, R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, transcript, Bielefeld, 2024, pp. 161–184.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55744 | OA
Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive
I. Scharlau, T. Jenert, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv Publikation, Bielefeld, 2024, pp. 55–61.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55746 | OA
Wo wir herkommen und wo es hingeht
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, T. Jenert (Eds.), Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto, 2024, pp. 207–213.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55740 | OA
Einleitung: Zur Wissenschaftsdidaktik
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, T. Jenert (Eds.), Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto, 2024, pp. 7–11.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56661 LibreCat
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 | OA
Explanation needs and ethical demands: unpacking the instrumental value of XAI
S. Alpsancar, H.M. Buhl, T. Matzner, I. Scharlau, AI and Ethics (2024).
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53072 | OA
Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution
N.C. Banh, J. Tünnermann, K.J. Rohlfing, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 15 (2024).
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58109 | OA
When to use a metaphor: Metaphors in dialogical explanations with addressees of different expertise
I. Scharlau, M. Körber, M. Sengupta, H. Wachsmuth, Frontiers in Language Sciences 3 (2024) 1474924.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Export / Embed