Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
472 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31783
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “*.” In Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage, edited by Sandra Hofhues and Konstanze Schütze, 25–58. Bielefeld: transcript, 2022.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32150 |

Karsten, Andrea. “Einblicke in explizite und implizite Erwartungen Lehrender an Studierendentexte. Textbasierte Interviews zu Zielen und Erträgen von fachsensiblem Peer-Textfeedback.” In Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum fachspezifischen Schreibenlehren und -lernen, edited by Swantje Lahm, Frank Meyhöfer, and Friederike Neumann, 4:277–88. TeachingXchange. Bielefeld: wbv, 2021. https://doi.org/10.3278/6004807w277.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32151
Karsten, Andrea. “(Selbst-)Kritik und (Selbst-)Reflexion. Fragen stellen, Stimmen identifizieren, Referenzpunkte finden.” JoSch - Journal der Schreibwissenschaft 1, no. 21 (2021): 72–81. https://doi.org/10.3278/JOS2101W072.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, Lukas Stratmann, Lucas Briese, Falko Dressler, and Ingrid Scharlau. “TVA in the Wild: Applying the Theory of Visual Attention to Game-like and Less Controlled Experiments.” Open Psychology 3 (2021): 1–46. https://doi.org/10.1515/psych-2021-0001.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
Krüger, Alexander, and Ingrid Scharlau. “The Time Course of Salience: Not Entirely Caused by Salience.” Psychological Research, 2021. https://doi.org/10.1007/s00426-020-01470-6.
LibreCat
| DOI
2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
Tünnermann, Jan, Arni Kristjansson, Anders Petersen, Anna Schubö, and Ingrid Scharlau. “Advances in the Application of a Computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards More Naturalistic Stimuli and Game-like Tasks.” Open Psychology. Center for Open Science, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31671
Reis, Oliver, Tobias Jenert, and Ingrid Scharlau. “Kontaktlos lehren?” In Hochschule auf Abstand, edited by Iris Neiske, Judith Osthushenrich, Niclas Schaper, Ulrike Trier, and Nerea Vöing, 141–54. Münster: transcript, 2021. https://doi.org/10.1515/9783839456903-010.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
Reinmann, Gabi, Carolin Kreber, Helmut Bremer, Ines Langemeyer, and Ingrid Scharlau. “Wer bestimmt die Hochschullehre?” In Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, edited by Carla Bohndick, Margret Bülow-Schramm, Daria Paul, and Gabi Reinmann, 33–47. Wiesbaden: Springer, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
Scharlau, Ingrid. “Jean Piaget als - was?” In Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft, edited by Katharina Gather, 162–81. Baltmannsweiler: Schneider, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32558 |

Bonanati, Sabrina, and Heike M. Buhl. “The Digital Home Learning Environment and Its Relation to Children’s ICT Self-Efficacy.” Learning Environments Research 25, no. 2 (2021): 485–505. https://doi.org/10.1007/s10984-021-09377-8.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32560 |

Tagliabue, Semira, Michela Zambelli, Angela Sorgente, Sabrina Sommer, Christian Hoellger, Heike M. Buhl, and Margherita Lanz. “Latent Congruence Model to Investigate Similarity and Accuracy in Family Members’ Perception: The Challenge of Cross-National and Cross-Informant Measurement (Non)Invariance.” Frontiers in Psychology 12 (2021). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.672383.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32561 |

Hoellger, Christian, Sabrina Sommer, and Heike M. Buhl. “Intergenerational Value Similarity and Subjective Well-Being.” Journal of Family Issues, 2021. https://doi.org/10.1177/0192513x211054470.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32566
Hoellger, Christian, Sabrina Sommer, and Heike M. Buhl. “Zusammenhang zwischen der familiären Lebenssituation und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter.” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 41, no. 4 (2021): 432–48.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Big-M-Small-N Temporal-Oder Judgment Data.” The Quantitative Methods of Psychology 17, no. 4 (n.d.): 355–73.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29135
Korsmeier, Teresa, Julia Bobe, and Katrin B. Klingsieck. “Prokrastination Bei Studierenden Verringern Durch Anwendung Eines Ratgebers Im Gruppensetting.” Zeitschrift Für Beratung Und Studium 16 (2021): 22–27.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32562 |

Bonanati, Sabrina, Nicole Gruchel, Ricarda Kurock, and Heike M. Buhl. “Teilhabe von Eltern an schulischem Lernen mit Family-Literacy-Programmen. Langzeiteffekte von „LIFE – Lesen in Familie erleben“ auf die elterliche Unterstützung beim Lesenlernen.” Die Deutsche Schule 113, no. 3 (2021): 282–301. https://doi.org/10.31244/dds.2021.03.04.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 |

Rohlfing, Katharina J., Philipp Cimiano, Ingrid Scharlau, Tobias Matzner, Heike M. Buhl, Hendrik Buschmeier, Elena Esposito, et al. “Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems.” IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems 13, no. 3 (2021): 717–28. https://doi.org/10.1109/tcds.2020.3044366.
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 |

Scharlau, Ingrid, Andrea Karsten, and Katharina Rohlfing. “Building, Emptying out, or Dreaming? Action Structures and Space in Undergraduates’ Metaphors of Academic Writing.” Journal of Writing Research 12, no. 3 (2021): 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
Schürmann, Mirko, Anja Panse, Zain Shaikh, Rolf Biehler, Niclas Schaper, Michael Liebendörfer, and Joachim Hilgert. “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres.” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education 8, no. 1 (2021): 94–120. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
Schürmann, Mirko, Michael Liebendörfer, Lara Gildehaus, Niclas Schaper, Reinhard Hochmuth, Rolf Biehler, Elisa Lankeit, Christiane Kuklinski, and Johanna Ruge. “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany.” Sigma Newsletter 22 (2021): 5–6.
LibreCat