Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
474 Publications
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 41482 |

J. Hilkenmeier, C. Greiner, S. Bonanati, and H. M. Buhl, “Förderung von motivierenden Gesprächsstrategien im Elterngespräch. Workshop für Lehrkräfte und Studierende,” Journal für LehrerInnenbildung, vol. 22, no. 2, pp. 40–51, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32150 |

A. Karsten, “Einblicke in explizite und implizite Erwartungen Lehrender an Studierendentexte. Textbasierte Interviews zu Zielen und Erträgen von fachsensiblem Peer-Textfeedback,” in Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum fachspezifischen Schreibenlehren und -lernen, vol. 4, S. Lahm, F. Meyhöfer, and F. Neumann, Eds. Bielefeld: wbv, 2021, pp. 277–288.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32151
A. Karsten, “(Selbst-)Kritik und (Selbst-)Reflexion. Fragen stellen, Stimmen identifizieren, Referenzpunkte finden.,” JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, vol. 1, no. 21, pp. 72–81, 2021, doi: 10.3278/JOS2101W072.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
A. Krüger, J. Tünnermann, L. Stratmann, L. Briese, F. Dressler, and I. Scharlau, “TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments,” Open Psychology, vol. 3, pp. 1–46, 2021, doi: 10.1515/psych-2021-0001.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
A. Krüger and I. Scharlau, “The time course of salience: not entirely caused by salience,” Psychological Research, 2021, doi: 10.1007/s00426-020-01470-6.
LibreCat
| DOI
2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
J. Tünnermann, A. Kristjansson, A. Petersen, A. Schubö, and I. Scharlau, “Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks,” Open Psychology. Center for Open Science, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
G. Reinmann, C. Kreber, H. Bremer, I. Langemeyer, and I. Scharlau, “Wer bestimmt die Hochschullehre?,” in Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul, and G. Reinmann, Eds. Wiesbaden: Springer, 2021, pp. 33–47.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
I. Scharlau, “Jean Piaget als - was?,” in Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft, K. Gather, Ed. Baltmannsweiler: Schneider, 2021, pp. 162–181.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32560 |

S. Tagliabue et al., “Latent Congruence Model to Investigate Similarity and Accuracy in Family Members’ Perception: The Challenge of Cross-National and Cross-Informant Measurement (Non)Invariance,” Frontiers in Psychology, vol. 12, Art. no. 672383, 2021, doi: 10.3389/fpsyg.2021.672383.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Big-M-small-N temporal-oder judgment data,” The Quantitative Methods of Psychology, vol. 17, no. 4, pp. 355–373.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29135
T. Korsmeier, J. Bobe, and K. B. Klingsieck, “Prokrastination bei Studierenden verringern durch Anwendung eines Ratgebers im Gruppensetting,” Zeitschrift für Beratung und Studium, vol. 16, pp. 22–27, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 |

K. J. Rohlfing et al., “Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems,” IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, vol. 13, no. 3, pp. 717–728, 2021, doi: 10.1109/tcds.2020.3044366.
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 |

I. Scharlau, A. Karsten, and K. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
M. Schürmann et al., “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres,” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 8, no. 1, pp. 94–120, 2021, doi: 10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
M. Schürmann et al., “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany,” Sigma newsletter, vol. 22, pp. 5–6, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37231
M. Schürmann, E. Bender, and C. Grebe, “Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen,” Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 2021, doi: 10.1007/s11612-021-00574-w.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33748
E. Bender, M. Schürmann, U. Poethke, C. Soyka, N. Schaper, and und J. Rowold, “Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, vol. 66, no. 1, pp. 14–30, 2021, doi: 10.1026/0932-4089/a000364.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37413
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Work Characteristics or Workers’ Characteristics? An Input-Process-Output Perspective on Informal Workplace Learning of Blue Collar Workers.,” Vocations and Learning, vol. 14, no. 2, pp. 285–326, 2021.
LibreCat