Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
48 Publications
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 23733
Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht
P. Pollmeier, S. Fechner, in: M. Kubsch, S. Sorge, J. Arnold, N. Graulich (Eds.), Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken, Waxmann, 2021, pp. 150–154.
LibreCat
| DOI
P. Pollmeier, S. Fechner, in: M. Kubsch, S. Sorge, J. Arnold, N. Graulich (Eds.), Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken, Waxmann, 2021, pp. 150–154.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33545
Unterstützung des Modellierungsprozesses durch Analogiebildung im Sachunterricht
J. Elsner, C. Tenberge, S. Fechner, in: S. Habig (Ed.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, 2021, pp. 609–612.
LibreCat
J. Elsner, C. Tenberge, S. Fechner, in: S. Habig (Ed.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, 2021, pp. 609–612.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 23747
Selbstbau eines digitalen Low-Cost-Fotometers für den Chemieunterricht
T. Witte, S. Hanemann, H. Sommerfeld, K. Temmen, S. Fechner, CHEMKON 27 (2020) 193–198.
LibreCat
| DOI
T. Witte, S. Hanemann, H. Sommerfeld, K. Temmen, S. Fechner, CHEMKON 27 (2020) 193–198.
2020 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 35618
Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference.
S. Fechner, R. Verhoeff, eds., Science Teaching Processes (Strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges through Science Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. , University of Bologna, Bologna, 2020.
LibreCat
S. Fechner, R. Verhoeff, eds., Science Teaching Processes (Strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges through Science Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. , University of Bologna, Bologna, 2020.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23762
Generierung von Schülerfragen in lebenweltlichen Kontexten
L. Schmitz, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 225–228.
LibreCat
| Download (ext.)
L. Schmitz, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 225–228.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23763
Die Wahrnehmung des Abstraktionsgrades von multiplen Repräsentationen
P. Akman, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 811–814.
LibreCat
| Download (ext.)
P. Akman, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 811–814.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23764
Enkodierung chemischer Konzepte aus lebenweltlichen Kontexten
F. Kehne, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 755–758.
LibreCat
| Download (ext.)
F. Kehne, S. Fechner, in: C. Maurer (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, Universität Regensburg, 2019, pp. 755–758.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23756
Creativity in data analysis through confrontation with anomalous data
P. Pollmeier, S. Fechner, in: O. Levrini, G. Tasquir, E. Kaya, V.-M. Vesterinen (Eds.), The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges through Science Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. , ALMA MATER STUDIORUM - University of Bologna, Bologna, 2019, pp. 751–759.
LibreCat
P. Pollmeier, S. Fechner, in: O. Levrini, G. Tasquir, E. Kaya, V.-M. Vesterinen (Eds.), The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges through Science Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. , ALMA MATER STUDIORUM - University of Bologna, Bologna, 2019, pp. 751–759.
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 23749
Unterscheidung von Kontexten für den Chemieunterricht
H. van Vorst, S. Fechner, E. Sumfleth, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 24 (2018) 167–181.
LibreCat
| DOI
H. van Vorst, S. Fechner, E. Sumfleth, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 24 (2018) 167–181.
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 23751
Mentale Modelle
S. Nitz, S. Fechner, in: D. Krüger, I. Parchmann, H. Schecker (Eds.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung, Springer, Berlin, Heidelberg, 2018.
LibreCat
| DOI
S. Nitz, S. Fechner, in: D. Krüger, I. Parchmann, H. Schecker (Eds.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung, Springer, Berlin, Heidelberg, 2018.
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23775
Concrete and abstract external respresentations in chemistry education
P. Akman, S. Fechner, in: O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran, P. Roser (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 1 (Co-Ed. Finlayson, O. & Roser, P.), Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018, pp. 65–72.
LibreCat
| Download (ext.)
P. Akman, S. Fechner, in: O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran, P. Roser (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 1 (Co-Ed. Finlayson, O. & Roser, P.), Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018, pp. 65–72.
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 23776
Identifiction of students‘ questions in context-based learning approaches
L. Schmitz, S. Fechner, in: O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran, P. Childs (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (Co-Ed. Tytler, R. & Carvalho, G. S.), Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018, pp. 316–324.
LibreCat
| Download (ext.)
L. Schmitz, S. Fechner, in: O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran, P. Childs (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (Co-Ed. Tytler, R. & Carvalho, G. S.), Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018, pp. 316–324.
2018 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 23777
Science teaching processes (part 3). In Finlayson, O. E., McLoughlin, E., Erduran, S., Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education
S. Fechner, A. Tiberghien, eds., Science Teaching Processes (Part 3). In Finlayson, O. E., McLoughlin, E., Erduran, S., Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018.
LibreCat
S. Fechner, A. Tiberghien, eds., Science Teaching Processes (Part 3). In Finlayson, O. E., McLoughlin, E., Erduran, S., Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Dublin City University, Dublin, Ireland, 2018.
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 23774
Generation of students' questions through real-life contexts and their potential use for sustainability issues in chemistry education
L. Schmitz, S. Fechner, in: I. Eilks, S. Markic, B. Ralle (Eds.), Building Bridges across Disciplines for Transformative Eduction and a Sustainable Future, Shaker Verlag, Aachen, 2018, pp. 321–326.
LibreCat
L. Schmitz, S. Fechner, in: I. Eilks, S. Markic, B. Ralle (Eds.), Building Bridges across Disciplines for Transformative Eduction and a Sustainable Future, Shaker Verlag, Aachen, 2018, pp. 321–326.
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 23773
Context characteristics and their effects on students’ situational interest in chemistry
S. Habig, J. Blankenburg, H. van Vorst, S. Fechner, I. Parchmann, E. Sumfleth, International Journal of Science Education 40 (2018) 1154–1175.
LibreCat
| DOI
S. Habig, J. Blankenburg, H. van Vorst, S. Fechner, I. Parchmann, E. Sumfleth, International Journal of Science Education 40 (2018) 1154–1175.
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 23750
Effects of innovative science and mathematics teaching on student attitudes and achievement: A meta-analytic study
E.R. Savelsbergh, G.T. Prins, C. Rietbergen, S. Fechner, B.E. Vaessen, J.M. Draijer, A. Bakker, Educational Research Review 19 (2016) 158–172.
LibreCat
| DOI
E.R. Savelsbergh, G.T. Prins, C. Rietbergen, S. Fechner, B.E. Vaessen, J.M. Draijer, A. Bakker, Educational Research Review 19 (2016) 158–172.
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 23753
Science Kits: Learning chemistry in a context-oriented learning environment
S. Fechner, E. Sumfleth, in: R. Taconis, P. den Brok, A. Pilot (Eds.), Teachers Creating Context-Based Learning Environments in Science, Sense Publishers, Rotterdam, 2016, pp. 59–70.
LibreCat
| DOI
S. Fechner, E. Sumfleth, in: R. Taconis, P. den Brok, A. Pilot (Eds.), Teachers Creating Context-Based Learning Environments in Science, Sense Publishers, Rotterdam, 2016, pp. 59–70.
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 23754
Egg-races als gesellschaftsfähige naturwissenschaftliche Wettbewerbe für jedermann?
S. Fechner, Y. Dettweiler, B. Sieve, N. Ulrich, D. Böhm, S. Schanze, CHEMKON 23 (2016) 71–78.
LibreCat
| DOI
S. Fechner, Y. Dettweiler, B. Sieve, N. Ulrich, D. Böhm, S. Schanze, CHEMKON 23 (2016) 71–78.
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 23765
Trendbericht Chemiedidaktik: Von Exklusion zur Inklusion
H.-J. Becker, S. Fechner, L. Brauckschulze, Nachrichten aus der Chemie 64 (2016) 352–358.
LibreCat
| DOI
H.-J. Becker, S. Fechner, L. Brauckschulze, Nachrichten aus der Chemie 64 (2016) 352–358.
2016 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 35619
Science teaching processes - Introduction to strand 3. In Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A., & Hahl, K. (eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future.
A. Tiberghien, S. Fechner, eds., Science Teaching Processes - Introduction to Strand 3. In Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A., & Hahl, K. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science Education Research: Engaging Learners for a Sustainable Future. , University of Helsinki, Helsinki, Finland, 2016.
LibreCat
A. Tiberghien, S. Fechner, eds., Science Teaching Processes - Introduction to Strand 3. In Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A., & Hahl, K. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science Education Research: Engaging Learners for a Sustainable Future. , University of Helsinki, Helsinki, Finland, 2016.