Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
553 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43231
S. Podworny, D. Frischemeier, and R. Biehler, “Civic Statistics for Prospective Teachers: Developing Content and Pedagogical Content Knowledge Through Project Work,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43230
D. Frischemeier, S. Podworny, and R. Biehler, “Data Visualization Packages for Non-inferential Civic Statistics in High School Classrooms,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022, pp. 199–236.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
M. Liebendörfer et al., “Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation,” presented at the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39064
S. Podworny, F. Y. Fleischer, D. Stroop, and R. Biehler, “An example of rich, real and multivariate survey data for use in school,” presented at the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56251
D. Frischemeier and R. Biehler, “Design of a teaching unit to develop primary school students ́ reasoning about uncertainty in multi-step chance experiments,” 2022, doi: 10.52041/srap.19304.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56202
J. Sjuts, “Lehrerbildung als staatliche und gesellschaftliche Aufgabe angesichts gegenwärtiger und zukünftiger Herausforderungen,” in Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Review | LibreCat-ID: 31385 |

M. Hoffmann, “Rezension: Hendrik Kasten und Denis Vogel: Grundlagen der ebenen Geometrie – Eine zugängliche aber exakte Einführung in die ebene Geometrie,” Mathematische Semesterberichte, vol. 68. pp. 295–297, 2021, doi: 10.1007/s00591-021-00299-3.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31364
M. Hoffmann, “Einsatz von Schnittstellenaufgaben in Mathematikveranstaltungen – Praxisbeispiele aus der Universität Paderborn,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik. praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2021, pp. 179–204.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31576
U. Häsel-Weide and M. Nührenbürger, “Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen.,” Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG), no. 14, pp. 49–65, 2021.
LibreCat
| Files available
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31577
U. Häsel-Weide and C. Schöttler, “Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen,” Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP), no. 2, 2021.
LibreCat
| Files available
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35752
D. Frischemeier, S. Podworny, and R. Biehler, “Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“,” in Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 227–249.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45381
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R. D. Danhier, and B. Mertins, “Investigating students’ processes of noticing and interpreting syntactic language features in word problem solving through eye-tracking,” International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), em0625, 2021, doi: doi.org/10.29333/iejme/9674n .
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45380
J. Dröse and S. Prediger, “Identifying obstacles is not enough for everybody – Differential efficacy of an intervention fostering fifth graders’ comprehension for word problems,” Studies in Educational Evaluation, 68 (100953), pp. 1–15, 2021, doi: doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100953.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31578
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, and L. Heckmann, “Mit Aufgaben im inklusiven Mathematikunterricht professionell umgehen - Erkenntnisse einer Interviewstudie mit Lehrpersonen der Sekundarstufe,” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 3, no. 1, 2021, doi: 10.21248/qfi.57.
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31583
M. Hattermann, U. Häsel-Weide, and M. Wallner, “Conceptualiziation processes of 6th graders for rotational symmetry,” in Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , 2021, vol. 3, pp. 9–15.
LibreCat
| Files available
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34827
J. Bruns, E. Unterhauser, and H. Gasteiger, “Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat,” Journal für Mathematik-Didaktik, vol. 42, no. 2, pp. 581–623, 2021, doi: 10.1007/s13138-021-00185-4.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45382
S. Prediger and J. Dröse, “Fehlerbearbeitung bei mathematischen Textaufgaben – Sprachliche und strategische Fehlerursachen und ihre Bearbeitung,” Lernen und Lernstörungen, 10(2), 2021, doi: doi.org/10.1024/2235-0977/a000330.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 53363
S. Rezat, L. Fan, and B. Pepin, “Mathematics textbooks and curriculum resources as instruments for change,” ZDM – Mathematics Education, vol. 53, no. 6, pp. 1189–1206, 2021, doi: 10.1007/s11858-021-01309-3.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34161
S. Rezat, F. Schacht, and U. Häsel-Weide, “Challenges of making sense of tasks and automated feedback in digital mathematics textbooks,” in Mathematics Education in the Digital Age. Learning, Practice and Theory, A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, J. Trgalová , and H.-G. Weigang, Eds. London: Routledge, 2021, pp. 168–184.
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 44683
S. Rezat, “How automated feedback from a digital mathematics textbook affects primary students’ conceptual development: two case studies,” ZDM Mathematics Education, vol. 53, no. 6, pp. 1433–1445, 2021, doi: 10.1007/s11858-021-01263-0.
LibreCat
| DOI