Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
23 Publications
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51270 |
Métodos de la mediación de cultura en el entrenamiento práctico de futuros/as profesores/as de Alemán como Lengua Extranjera
A. Treder, Revista Lengua y Cultura 5 (2024) 56–68.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
A. Treder, Revista Lengua y Cultura 5 (2024) 56–68.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56578
Evaluation of Digital Competencies - Development of an Instrument for Vocational Teacher Training
N. Sänger, International Journal of Vocational Education Studies 1 (2024) 35–55.
LibreCat
| DOI
N. Sänger, International Journal of Vocational Education Studies 1 (2024) 35–55.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 39976
Technology education in elementary school using the example of 'learning robots' – development and evaluation of an in-service teacher training concept
N. Janicki, C. Tenberge, Australasian Journal of Technology Education 9 (2023).
LibreCat
| DOI
N. Janicki, C. Tenberge, Australasian Journal of Technology Education 9 (2023).
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35324
Das Belastungserleben von Lehramtsanwärterinnen und -anwärtern im Vorbereitungsdienst
M. Bruns, C. Caruso, L. Ackermann, in: D. Heisler, J. Maier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s). Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, wbv, Bielefeld, 2022, pp. 191–209.
LibreCat
| DOI
M. Bruns, C. Caruso, L. Ackermann, in: D. Heisler, J. Maier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s). Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, wbv, Bielefeld, 2022, pp. 191–209.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35323
Von der Not zur Tugend!?
C. Caruso, M. Bruns, C. Harteis, in: D. Heisler, J. Meier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, wbv, Bielefeld, 2022, pp. 137–157.
LibreCat
| DOI
C. Caruso, M. Bruns, C. Harteis, in: D. Heisler, J. Meier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, wbv, Bielefeld, 2022, pp. 137–157.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35325
Q Method: Assessing Subjectivity Through Structured Ranking of Items
S. Leidig, H. Köhler, C. Caruso, M. Goller, in: M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, C. Damşa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development: Challenges, Applications and Empirical Illustrations, Springer , Cham, 2022, pp. 441–466.
LibreCat
| DOI
S. Leidig, H. Köhler, C. Caruso, M. Goller, in: M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, C. Damşa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development: Challenges, Applications and Empirical Illustrations, Springer , Cham, 2022, pp. 441–466.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35111
Ein kritisch-multiperspektivischer Blick auf Forschendes Lernen in der Lehrkräftebildung
T. Bloh, C. Caruso, die hochschullehre 8 (2022) 299–312.
LibreCat
| DOI
T. Bloh, C. Caruso, die hochschullehre 8 (2022) 299–312.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35112
Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.
C. Caruso, G.H. Neuweg, M. Wagner, C. Harteis, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (2022).
LibreCat
| DOI
C. Caruso, G.H. Neuweg, M. Wagner, C. Harteis, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (2022).
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37902
Entwicklung und Evaluation eines Fortbildungskonzepts im Kontext der technischen Bildung an Grundschulen am Beispiel von Lernrobotern
N. Janicki, in: M. Binder, C. Wiesmüller, T. Finkbeiner (Eds.), Technik: Verstehen wir, was wir nutzen!? - Tagungsband zur 23. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Technische Bildung in Mannheim vom 24.-25. September 2021. , 2022, pp. 266–286.
LibreCat
N. Janicki, in: M. Binder, C. Wiesmüller, T. Finkbeiner (Eds.), Technik: Verstehen wir, was wir nutzen!? - Tagungsband zur 23. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Technische Bildung in Mannheim vom 24.-25. September 2021. , 2022, pp. 266–286.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40046
How to enable pre-service teachers to design technological teaching and learning inclusively? – On the nature and consideration of basic needs in teacher training
F. Schröer, C. Tenberge, in: D. Gill, J. Tuff, T. Kennedy, S. Pendergast, S. Jamil (Eds.), PATT39 - PATT on the Edge Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, 2022, pp. 49–57.
LibreCat
| Download (ext.)
F. Schröer, C. Tenberge, in: D. Gill, J. Tuff, T. Kennedy, S. Pendergast, S. Jamil (Eds.), PATT39 - PATT on the Edge Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, 2022, pp. 49–57.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34820
Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition in inclusive physical education
W. Langer, J. Bruns, J. Erhorn, German Journal of Exercise and Sport Research 52 (2022) 386–397.
LibreCat
| DOI
| WoS
W. Langer, J. Bruns, J. Erhorn, German Journal of Exercise and Sport Research 52 (2022) 386–397.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29098
Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik
M. Goller, S. Ziegler, Zeitschrift für Berufsund Wirtschaftspädagogik 117 (2021) 154–193.
LibreCat
| DOI
M. Goller, S. Ziegler, Zeitschrift für Berufsund Wirtschaftspädagogik 117 (2021) 154–193.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35139
Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe
C. Caruso, M. Goller, Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021) 296–310.
LibreCat
| Download (ext.)
C. Caruso, M. Goller, Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021) 296–310.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35199
Zur Relevanz von Fallarbeit
C. Caruso, J. Woppowa, Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education 44 (2021) 15–23.
LibreCat
| DOI
C. Caruso, J. Woppowa, Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education 44 (2021) 15–23.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34822
Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 500–538.
LibreCat
| DOI
| WoS
J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 500–538.
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29298 |
Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II
S.A. Opel, M. Schlichtig, in: T. Vollmer, T. Karges, T. Richter, B. Schlömer, S. Schütt-Sayed (Eds.), Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung, wbv Media GmbH & Co. KG, Bielefeld, 2020, pp. 176–194.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
S.A. Opel, M. Schlichtig, in: T. Vollmer, T. Karges, T. Richter, B. Schlömer, S. Schütt-Sayed (Eds.), Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung, wbv Media GmbH & Co. KG, Bielefeld, 2020, pp. 176–194.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35300
Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt
C. Caruso, A. Martin, Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020) 195–208.
LibreCat
| DOI
C. Caruso, A. Martin, Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020) 195–208.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39817
Project “Schule für alle” as a mentoring programme in university teacher education: Professionalization processes of student teachers in different practical university phases
B. Kottmann, C. Pieper, Hungarian Educational Research Journal 10 (2020) 232–251.
LibreCat
| DOI
B. Kottmann, C. Pieper, Hungarian Educational Research Journal 10 (2020) 232–251.
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 |
Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving
C. Kuklinski, E. Leis, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, S. Neuhaus, N. Schaper, M. Schürmann, in: V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, N.M. Hogstad (Eds.), Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), INDRUM Network, University of Agder, Kristiansand, Norway, 2018, pp. 527–536.
LibreCat
| Download (ext.)
C. Kuklinski, E. Leis, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, S. Neuhaus, N. Schaper, M. Schürmann, in: V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, N.M. Hogstad (Eds.), Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), INDRUM Network, University of Agder, Kristiansand, Norway, 2018, pp. 527–536.
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57889
Wie kommen die Dinge in den Musikunterricht? Zur Materialität musikpädagogischer Praxis am Beispiel divergierender Orientierungen im Kontext unterrichtsbezogenen Handelns angehender Lehrkräfte
M. Godau, in: B. Clausen, S. Dreßler (Eds.), Soziale Aspekte Des Musiklernens, Waxmann, Münster, New York, 2018, pp. 43–55.
LibreCat
M. Godau, in: B. Clausen, S. Dreßler (Eds.), Soziale Aspekte Des Musiklernens, Waxmann, Münster, New York, 2018, pp. 43–55.