Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
33 Publications
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55561
Jonas-Ahrend, G., Kapanadze, M., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2024). Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern. In H. van Vorst (Hrsg.) (Ed.), GDCP Jahrestagung Hamburg 2023 (pp. 570–572).
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 55562
Jonas-Ahrend, G. (2024). Teacher shortage - characteristics, constraints, and challenges: The case of Germany. 65th World Assembly - International Council on Education for Teaching, Braga/Portugal.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58228
Vernholz, M., & Jonas-Ahrend, G. (2024). „Und ich sag mal, Theorie und Praxis ist zweierlei” – Wie können Praxisphasen Lehramtsstudierende auf zukünftige Anforderungen vorbereiten? Jahrestagung 2024 der DGTB, Halle (an der Saale).
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58226
Vernholz, M., Schäfers, J., Jonas-Ahrend, G., & Temmen, K. (2024). Uni trifft Schule - Kooperative Unterrichtsentwicklung unter Einbezug von KI in der gewerblich-technischen Lehramtsausbildung. 9. Technikdidaktiksymposium, München.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58166
Jonas-Ahrend, G., Kaiser, F., & Traum, A. (2024). Netzwerk empirische Forschung zur beruflichen Lehrkräftebildung (Poster). Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Dresden.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58257
Ratnam, T., Gudjonsdottir, H., & Jonas-Ahrend, G. (2024). The Emergence of an Invisible College as an Offshoot withn the ISATT Community. AERA Invisible College for Research on Teaching Schedule and Session Descriptions, Philadelphia/USA.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47590
Jonas-Ahrend, G., Fraser-Abder, P., Kapanadze, M., Joubran, F., & Mazzolini, A. (2023). Lessons learned from a global review study of physics textbook evaluation and its implications for teaching and learning in the classroom. International Consortium of Research on Science and Mathematics Education, Panama City/Panama.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47591
Jonas-Ahrend, G., Kapanadze, M., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Physiklehrbücher im Fokus der fachdidaktischen Forschung - ein internationaler Literatur-Review. Jahrestagung der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG), Hannover.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 47602
Jonas-Ahrend, G., Kapanadze, M., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45552
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2023). Teaching Technologies: Continuous Interplay Between Educational and Industrial Advances. In C. J. Craig, J. Mena, & R. G. Kane (Eds.), Teacher Education in the Wake of Covid-19 (Vol. 41, pp. 175–191). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/s1479-368720230000041019
LibreCat
| Files available
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47075
Kapanadze, M., Jonas-Ahrend, G., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Evaluation of Physics Textbooks. In The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. AIP Publishing LLCMelville, New York. https://doi.org/10.1063/9780735425514_017
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45652
Newberry, M., Rizvi, M., van der Want, A., Jonas-Ahrend, G., Kaldi, S., Kihara, T., Franco, J. V. O., & Ratnam, T. (2023). Teacher Educators’ Experiences and Expressions of Emotion During the Pandemic: International Perspectives. In Advances in Research on Teaching. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/s1479-368720230000041013
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33703
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2022). Wie bewährt sich das duale berufliche Ausbildungssystem der industriellen Metall und Elektroausbildung unter Pandemiebedingungen? Lehrkräfte und Auszubildende reflektieren. In D. Heisler & J. A. Meier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s): Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern (pp. 257–276). wbv . https://doi.org/10.3278/9783763972579
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40043
Jonas-Ahrend, G., & Temmen, K. (2022). Begleitforschungsseminare - Frust oder Lust, Pflicht oder Kür? 7. Technikdidaktik Symposium, Stuttgart.
LibreCat
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40031
Kapanadze, M., Jonas-Ahrend, G., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2022). Physics Textbooks - as an important tool for learning and teaching. GIREP conference, Ljubljana.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47605
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2021). Digitale Begleitseminare im Praxissemester der gewerblich-technischen Fachrichtungen. QLB Programmworkshop: Quo Vadis Berufliche Lehrerbildung? Lehrerinnen und Lehrer für berufliche Schulen ausbilden: Herausforderungen, Ansatzpunkte, Zwischenergebnisse, Osnabrück.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47588
Jonas-Ahrend, G., & Thikomirov, D. (2016). Lehrerbildung im Mechatronik Studium an der Hochschule Hamm-Lippstadt. In T. Vollmer, U. Schwenger, & BAG Elektrometall e.V. (Eds.), Digitale Vernetzung der Facharbeit (Vol. 43, pp. 225–235). W. Bertelsmann Verlag GmbH & Co KG.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47607
Salinga, C., Heinke, H., Jonas-Ahrend, G., Theyßen, H., Bahr, U., & Erb, R. (2015). MiLeNa – ein überregionales Programm zur MINT-Lehrernachwuchsförderung. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bremen.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47592
Jonas-Ahrend, G. (2014). The project virtual science fair for promoting inquiry learning. In D. F. Berlin & A. L. White (Eds.), Initiatives in mathematics and science education with global implications (pp. 85–89). International Consortium for Research in Science and Mathematics Education.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47606
Jonas-Ahrend, G., Rafaeli-Mishkin, H., Wengrovicz, N., & Dori, Y. J. (2014). Raising students’ interest in STEM and encouraging career choice in science and engineering. Annual Meeting of the National Science Teacher Association (NSTA), Boston/USA.
LibreCat