Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

1680 Publications


2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59572
Bohndich, Carla, Jonas Breetzke, Heike M. Buhl, and Katrin B. Klingsieck. “Students’ Personality Impacts Sense of Belonging of Students in Different Ways.” Social Psychology of Education 98 (2025). https://doi.org/10.1007/s11218-025-10058-0.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59636
Bohndick, Carla, Jonas Breetzke, Katrin B. Klingsieck, and Heike M. Buhl. “Students’ Personality Impacts Sense of Belonging of Students in Different Ways.” Social Psychology of Education 28 (2025). https://doi.org/10.1007/s11218-025-10058-0.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Scharlau, Ingrid, and Andreas Seifert. “Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung.” In Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau, Elena Bender, Justine Patrzek, and Christine Schreiber, 339–65. Berlin: Springer Nature, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Scharlau, Ingrid, Justine Patrzek, and Christine Schreiber. “Psychologiedidaktik Durch Analyse von Kommunikation.” In Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau, Elena Bender, Justine Patrzek, and Christine Schreiber, 89–118. Berlin: Springer Nature, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, Ingrid, and Tobias Jenert. “Didaktische Überlegungen in der Psychologie.” In Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau, Elena Bender, Justine Patrzek, and Christine Schreiber, 1–17. Berlin: Springer Nature, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau, Ingrid, and Schreiber Christine. “Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen.” In Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, edited by Ingrid Scharlau, Elena Bender, Justine Patrzek, and Christine Schreiber, 271–300. Berlin: Springer Nature, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters, Tobias Martin, and Ingrid Scharlau. “Interacting with Fallible AI: Is Distrust Helpful When Receiving AI Misclassifications?” Frontiers in Psychology 16 (n.d.). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1574809.
LibreCat | DOI
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau, Ingrid, and Katharina J. Rohlfing. “Agency in Metaphors of Explaining: An Analysis of Scientific Texts.” Center for Open Science, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59865
Schmidt, Rebecca. “Participatory Research with Teachers - A Critical Analysis of Power Dynamics.” In Transdisziplinäre Räume in Den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 1st ed., 3:339–63. Interdisziplinäre Studien Des Paderborner Graduiertenzentrums Für Kulturwissenschaften . Freiburg im Breisgau: Verlag Herder GmbH, 2025.
LibreCat | Files available
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59862
Kornbach, Alina, Christina Lammer, and Lena Maria Magdeburg, eds. Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften. Vol. 3. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums der Kulturwissenschaften. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser, Roel, Tobias Martin Peters, Ingrid Scharlau, and Barbara Hammer. “Trust, Distrust, and Appropriate Reliance in (X)AI: A Conceptual Clarification of User Trust and Survey of Its Empirical Evaluation.” Cognitive Systems Research, 2025. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101357.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59864
Kornbach, Alina, Christina Lammer, and Lena Maria Magdeburg. “Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften.” In Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 3:7–31. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums der Kulturwissenschaften. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag, 2025.
LibreCat
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 | OA
Porwol, Philip, and Ingrid Scharlau. An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU. OSF, 2025. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/Y6SMX.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 | OA
Scharlau, Ingrid. Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus). OSF, 2025. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/94A2J.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 | OA
Paaßen, Benjamin, Suzana Alpsancar, Tobias Matzner, and Ingrid Scharlau. “Healthy Distrust in AI Systems.” ArXiv, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Encyclopedia Article | LibreCat-ID: 17740 | OA
Peckhaus, Volker. “Leibniz’s Influence on 19th Century Logic.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy, First Published Sep 4, 2009, Substantive Revision Feb 2, 2024, edited by Edward N.. Zalta and Uri Nodelman, 2024.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51790 | OA
Richter, Susanne. “Herausforderungen in der inklusiven Mädchenarbeit: Begleitforschung der „Inklusiven anonymen Zuflucht“ des Mädchenhaus Bielefeld e.V.” In Inklusiver Kinderschutz – Anforderungen, Herausforderungen, Perspektiven, edited by Daniel Kieslinger and Judith Owsianowski. Lambertus, 2024.
LibreCat | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 37024
Knoll, Lisa, and Alec Fraser. “Social Impact Bond Assetization Struggles: A Comparative Case Study of the United Kingdom and Germany.” Economy and Society, 2024. https://doi.org/10.1080/03085147.2024.2309802.
LibreCat | DOI
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53603
Koppenborg, Markus, and Katrin B. Klingsieck. “„Wir wollen mitreden!“ – Entwicklung und Validierung von Skalen zur Erfassung motivationaler Regulation bei der Teilnahme an Befragungen zur Evaluation des Studiums (SMR-Eval).” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 2024. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000381.
LibreCat | DOI
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 48486 | OA
Kurock, Ricarda, Jeannine Teichert, Dorothee M. Meister, Lara Gerhardts, Heike M. Buhl, and Sabrina Bonanati. “A Mixed‐methods Study of the Quality of Parental Support during Adolescents’ Information‐related Internet Use as a Co‐construction Process.” Journal of Adolescence 96, no. 3 (2024): 566–79. http://dx.doi.org/10.1002/jad.12264.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=117

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Chicago

Export / Embed