Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
291 Publications
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45181
Vogelsang, C., Borowski, A., Kulgemeyer, C., Riese, J., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P., Schecker, H., & Schröder, J. (2020). Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H. A. Pant, M. Toepper, & C. Lautenbach (Eds.), Student Learning in German Higher Education (pp. 105–123). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27886-1_6
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45180
Kulgemeyer, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P., Riese, J., Schecker, H., Schröder, J., & Vogelsang, C. (2020). Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience. Journal of Research in Science Teaching, 57, 1–29. https://doi.org/10.1002/tea.21632
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35521
Vogelsang, C., Borowski, A., Kugelmeyer, C., Riese, J., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P., Schecker, H., & Schröder, J. (2020). Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship. In Student Learning in German Higher Education (pp. 105–123). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27886-1_6
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 23743
Kulgemeyer, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P., Riese, J., Schecker, H., Schröder, J., & Vogelsang, C. (2020). Professional knowledge affects action‐related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience. Journal of Research in Science Teaching, 1554–1582. https://doi.org/10.1002/tea.21632
LibreCat
| DOI
2020 | Dissertation | LibreCat-ID: 62823 |
Akman, P. (2020). Konkret oder abstrakt? Externe Repräsentationen bei der Informationsentnahme und im Modellierprozess aus Lernerperspektive.
LibreCat
| Download (ext.)
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 23747
Witte, T., Hanemann, S., Sommerfeld, H., Temmen, K., & Fechner, S. (2020). Selbstbau eines digitalen Low-Cost-Fotometers für den Chemieunterricht. CHEMKON, 27(4), 193–198. https://doi.org/10.1002/ckon.201900026
LibreCat
| DOI
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 63195
Decker, C., & Mochalova, M. (2020). Vielfalt gegen die Einfalt: Praktische Umsetzung eines Projektkonzepts. Bundekongress der Zentren für Lehrerbildung und Professional Schools of Education, Köln.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 24958 |
Bauer, A., Lahme, S., Woitkowski, D., Vogelsang, C., & Reinhold, P. (2019). PSΦ: Forschungsprogramm zur Studieneingangsphase im Physikstudium. PhyDid B – Didaktik der Physik – Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 53–60.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 23735
Vogelsang, C., Finger, A., Laumann, D., & Thyssen, C. (2019). Vorerfahrungen, Einstellungen und motivationale Orientierungen als mögliche Einflussfaktoren auf den Einsatz digitaler Werkzeuge im naturwissenschaftlichen Unterricht. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 115–129. https://doi.org/10.1007/s40573-019-00095-6
LibreCat
| Files available
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 35529
Vogelsang, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Kulgemeyer, C., Reinhold, P., Riese, J., Schecker, H., & Schröder, J. (2019). Entwicklung von Professionswissen und Unterrichtsperformanz im Lehramtsstudium Physik. Analysen zu valider Testwertinterpretation. Zeitschrift für Pädagogik, 65(4), 473–491. https://doi.org/10.25656/01:23990
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 24745
Stender, J., Schaper, N., Vogelsang, C., & Watson, C. (2019). Professionalisierung durch Portfolioarbeit – Ein Beitrag zur Erfassung der Reflexionskompetenz von Lehramtsstudierenden. . Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 12(2), 181–206.
LibreCat
2019 | Working Paper | LibreCat-ID: 35668
Vogelsang, C., Borowski, A., Kulgemeyer, C., Riese, J., Reinhold, P., Schecker, H., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., & Schröder, J. (2019). Performance-Oriented Testing and Training in Teacher Education (Vol. 12, pp. 40–43). Humboldt University & Johannes Gutenberg University.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35673
Vogelsang, C. (2019). Reflexionskompetenz trainieren: Unterrichtsvideographie als Werkzeug zur fachdidaktischen Begleitung im Praxissemester. In C. Caruso & J. Woppowa (Eds.), Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven (pp. 152–162). Universität Paderborn. https://doi.org/urn:nbn:de:hbz:466:2-33607
LibreCat
| DOI
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36300
Vogelsang, C. (2019). Den Einsatz digitaler Medien im naturwissenschaftlichen Unterricht lehren - Untersuchung der Lehrinitiative Didaktik:digital im Spannungsfeld von standortübergreifender Wirkungsanalyse und standortspezifischer Evaluation. In S. Heuchemer, S. Spöth, & B. Szczyrba (Eds.), Hochschuldidaktik erforscht Qualität - Profilbildung und Wertefragen in der Hochschulentwicklung III (pp. 115–127). Cologne Open Science.
LibreCat
2019 | Book | LibreCat-ID: 50615
Aschhoff-Hartmann, S. (2019). Das moralische Urteil von Schülerinnen und Schülern mit Verhaltensstörungen. Theoretische Ansätze und empirische Befunde aus kohlbergianischer und neo-kohlbergianischer Perspektive. Schneider Verlag Hohengehren.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41152
Plöger, W., Scholl, D., Schüle, C., & Seifert, A. (2019). Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – A longitudinal study comparing science and non-science teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 215–225. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.018
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41151
Decius, J., Schaper, N., & Seifert, A. (2019). Informal Workplace Learning: Development and validation of a measure. Human Resource Development Quarterly, 30(4), 495–535.
LibreCat
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35840
Caruso, C., & Seifert, A. (2019). Kompetenzprofile pädagogischen Wissens. Ein Blick auf die Entwicklung Theologistudierender im Praxissemester. In C. Caruso & J. Woppowa (Eds.), Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven (pp. 37–51). Universität Paderborn. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-603
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41153
Teuber, Z., Möer, J., Webel, L., & Seifert, A. (2019). Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext. Prävention und Gesundheitsförderung, 15(3), 269–274. https://doi.org/10.1007/s11553-019-00752-1
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45469
Schröder, J., Vogelsang, C., & Riese, J. (2019). Assessing Student Teachers‘ Skills to plan Physics Lessons. In O. Levrini & G. Tasquier (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2019 Conference: The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education (Vol. 13, pp. 1477–1485).
LibreCat