Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2367 Publications
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37133
Felder, E., Schuster, B.-M., & Spranz-Fogasy, T. (2021). Diagnosen (h)erstellen – Sprachwissenschaftliche Zugänge. In M. Iakushevich, Y. Ilg, & T. Schnedermann (Eds.), Linguistik und Medizin. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110688696-002
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37132
Schuster, B.-M. (2021). Widersprechen als diskursive Praktik. Illustriert an der Widerstandskommunikation gegen den Nationalsozialismus (1933–1945). In M. Dang-Anh, D. Meer, & E. L. Wyss (Eds.), Protest, Protestieren, Protestkommunikation. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110759082-004
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37130
Schuster, B.-M., & Wilk, N. M. (2021). Bedeutungsvarianz und sozialer Stil. In C. Braun (Ed.), Sprache des Sterbens – Sprache des Todes. Linguistische und interdisziplinäre Perspektivierungen eines zentralen Aspekts menschlichen Daseins. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110694734-010
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 |

Rohlfing, K. J., Cimiano, P., Scharlau, I., Matzner, T., Buhl, H. M., Buschmeier, H., Esposito, E., Grimminger, A., Hammer, B., Haeb-Umbach, R., Horwath, I., Hüllermeier, E., Kern, F., Kopp, S., Thommes, K., Ngonga Ngomo, A.-C., Schulte, C., Wachsmuth, H., Wagner, P., & Wrede, B. (2021). Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 13(3), 717–728. https://doi.org/10.1109/tcds.2020.3044366
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 |

Scharlau, I., Karsten, A., & Rohlfing, K. (2021). Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing. Journal of Writing Research, 12(3), 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 33698 |

Kißling, M. (Ed.). (2021). Kinder- und Jugendliteratur intermedial. Unterrichtsanregungen und -materialien zum literarischen Lernen im Medienverbund anhand von Emil und die Detektive (Gym/Ge) und Jakob der Lügner (BK); erstellt von Masterstudierenden der Universität Paderborn. Universitätsbibliothek Paderborn 2021.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32318
Kißling, M., & Neumeier, M. M. (2021). Obsolete Männlichkeit. Serienästhetisches Lernen an geschlechtskodierten Körperbildern in der Romanadaption BABYLON BERLIN. Studia Germanica Posnaniensia, XLI, 131–146.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39610
Morrien, R. (2021). “Abgrund Mensch”: Judith Kuckarts Um- und Weiterschriften der “westfälischen Heimatdichterin” Annette von Droste-Hülshoff. In J. Canaris & S. Elit (Eds.), Arbeitsbuch Judith Kuckart. Erzählen - Theater - Tanz (Vol. 9, pp. 189–218). Peter Lang.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39613
Morrien, R. (2021). “Ich gehe durch andere Räume. Ich gehe durch eure Träume.” - (Nicht-)Orte der Liebe in Judith Kuckarts “Kein Sturm, nur Wetter.” In S. Elit & J. Canaris (Eds.), Arbeitsbuch Judith Kuckart (Vol. 9, pp. 103–116). Peter Lang.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52814
Büttner, D., & Roll , H. (2021). „Zunge: Sprache“ Literarische Mehrsprachigkeit im Deutschunterricht am Beispiel der Erzählung „Mutterzunge“ von Emine Sevgi Özdamar. In F. Hinzmann, C. Storz, A. Hülsmann, U. Rosner, & B. Dupke (Eds.), Vermitteln - verbinden - verstehen. 46. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremd- und Zweitsprache an der Technischen Universität Chemnitz (pp. 85–103). Universitätsverlag Göttingen.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 54100
Heise, T. (2021). Das „geheime Europa“. Hugo von Hofmannsthals späte Parallelaktion zu Stefan Georges „geheimem Deutschland“ (1919–1923). In R. Innerhofer & S. Ritz (Eds.), „Sehnsucht nach dem Leben“. Tradition und Innovation im Werk Hugo von Hofmannsthals (Vol. 19, pp. 25–37). praesens.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 54097
Heise, T. (2021). Das ‚Erfundene Gespräch‘ als transatlantischer Dialog. Gattungsvariationen und Gedankenexperimente in Hofmannsthals Gesprächsfragment “Brief ans Dial” (1925). Hofmannsthal-Jahrbuch, 29, 259–280. https://doi.org/doi.org/10.5771/9783968218403
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 54108
Heise, T., & Beßlich, B. (2021). Verfreundete Europäer im Kampf mit der Moderne. Ruperto Carola Forschungsmagazin, 17, 122–131.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 53947
Weiss Lucas, C., Pieczewski, J., Kochs, S., Nettekoven, C., Grefkes, C., Goldbrunner, R., & Jonas, K. (2021). The Cologne Picture Naming Test for Language Mapping and Monitoring (CoNaT): An Open Set of 100 Black and White Object Drawings. Frontiers in Neurology, 12. https://doi.org/10.3389/fneur.2021.633068
LibreCat
| DOI
2021 | Misc | LibreCat-ID: 39054
Süwolto, L. (2021). Moderne Heldin im antiken Gewand? Anne Webers „Annette, ein Heldinnenepos“.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 55786
Menke, P. (2021). Regel(er)klärungen in Gesellschaftsspielen. Eine gesprächsanalytische Perspektive. Spiel|Formen, 1, 33–55.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37435
Georgi, C. (2021). Angstkonstruktionen zwischen „sinnvoller Vorsicht und sinnloser Panik“. In Angstkonstruktionen (pp. 219–264). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110729603-009
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37445
Seifert, S., & Paleczek, L. (2021). Digitally Assessing Text Comprehension in Grades 3-4: Test Development and Validation. Electronic Journal of E-Learning, 19(5), pp336-348. https://doi.org/10.34190/ejel.19.5.2467
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37443
Seifert, S. (2021). Is Reading Comprehension Taken for Granted? An Analysis of Austrian Textbooks in Fourth and Sixth Grade. Technology, Knowledge and Learning, 26(2), 383–405. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09490-w
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37439
Krammer, M., Seifert, S., & Gasteiger-Klicpera, B. (2021). The presence of students identified as having special needs as a moderating effect on their classmates’ reading comprehension scores in relation to other major class composition effects. Educational Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1875320
LibreCat
| DOI