Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

1540 Publications


2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46933
M. Koppenborg, K. B. Klingsieck, and J. Hüffmeier, “Conjunctive and additive group work reduce academic procrastination: insights from a vignette study,” Current Psychology, 2023, doi: 10.1007/s12144-023-04294-w.
LibreCat | DOI
 

2023 | Dissertation | LibreCat-ID: 45658
L. Grotegut, GEProS - Entwicklung und Evaluation einer digitalen Simulation zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden. Paderborn: Universität Paderborn, 2023.
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48087
L. Grotegut and K. B. Klingsieck, “Kompetenzentwicklung in der Lehrkräftebildung: der Mehrwert einer digitalen Simulation,” ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, vol. 7, no. 1, pp. 56–73, 2023, doi: 10.3224/zehf.v7i1.05.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48730
J. Bobe and K. B. Klingsieck, “Aufschieben, weil man sich schlecht fühlt, oder sich schlecht fühlen, weil man aufschiebt? – Gruppenspezifische Unterschiede im Verhalten und Erleben von Prokrastination,” presented at the 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Leipzig, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48731
J. Bobe and K. B. Klingsieck, “Prokrastination und das schlechte Gewissen - Gruppenunterschiede im Erleben und Auftreten von Prokrastination.,” presented at the 10. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48595
T. M. Peters and R. W. Visser, “The Importance of Distrust in AI,” 2023, doi: 10.1007/978-3-031-44070-0_15.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 | OA
I. Scharlau, “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie,” in Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, G. Reinmann and R. Rhein, Eds. Bielefeld: transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48777
F. Fumagalli, M. Muschalik, E. Hüllermeier, and B. Hammer, “Incremental permutation feature importance (iPFI): towards online explanations on data streams,” Machine Learning, 2023, doi: 10.1007/s10994-023-06385-y.
LibreCat | DOI
 

2023 | Special Issue | LibreCat-ID: 48910
S. Luft, K. Pollok, and A. Staiti, Eds., Kant and the Role(s) of Doctrines of Methods, vol. 4(3). DeGruyter, 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 49150
D.-L. Mac Award, Your Smartphone Is Watching You - Eine technikkritische Untersuchung der menschlichen Freiheit und Antiquiertheit im Zeitalter der Digitaltechnologie. Paderborn University.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49448
I. Steinhardt and A. Thielsch, “Soziale Eingebundenheit als Schlüssel?! - Perspektiven zur Förderung von student engagament in der Hochschullehre,” in Aktive Teilhabe fördern. ICM und Student Engagement in der Hochschullehre, N. Vöing, R. Schmidt, and I. Neiske, Eds. Dornstadt: Visual Ink Publishing UG, 2023, pp. 15–25.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48370 | OA
R. Kurock, J. Teichert, D. M. Meister, L. Gerhardts, H. M. Buhl, and S. Bonanati, “A mixed-methods study of the quality of parental support during adolescents’ information-related Internet use as a co-construction process,” Journal of Adolescence, vol. 1, no. 14, 2023, doi: https://doi.org/10.1002/jad.12264.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
I. Scharlau and A. Karsten, “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte,” in Neues Handbuch Hochschullehre, vol. 111, B. Berendt, A. Fleischmann, G. Salmhofer, N. Schaper, B. Szczyrba, M. Wiemer, and J. Wildt, Eds. DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 44853 | OA
S. Alpsancar, “What is AI Ethics? Ethics as means of self-regulation and the need for critical reflection ,” in International Conference on Computer Ethics 2023, Chicago, Illinois, 2023, vol. 1, no. 1, pp. 1--17.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44868
V. Peckhaus, “Bolzano, Bernard: Briefe an Michael Josef Fesl 1837–1840. hg. v. Otto Neumaier, Frommann-Holzboog, Eckhart Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2022 (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe III: Briefwechsel. Bd. 2.3),” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1512.01036. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44877
V. Peckhaus, “Wolfram, Stephen. Dropping in on Gottfried Leibniz. In: Unravelling Complexity: The Life and Work of Gregory Chaitin, hg. v. Francisco Antonio Doria und Shyam Wuppuluri, World Scientific: Hackensack, NJ 2020, 49–81,” Mathematical Reviews MR4450759. 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44869
V. Peckhaus, “Bolzano, Bernard. Briefe an Michael Josef Fesl 1841–1845. hg. v. Otto Neumaier, Frommann-Holzboog, Eckhart Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2022 (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe III: Briefwechsel. Bd. 2.4). ,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete ZBl 1512.01037. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44863
V. Peckhaus, “Wolfgang Tschirk: Vom Universum des Denkens. Eine Geistesgeschichte der Logik. Springer: Berlin 2022,” Mathematische Semesterberichte, vol. 70. pp. 187–190, 2023, doi: https://doi.org/10.1007/s00591-023-00346-1.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45604 | OA
I. Steinhardt, S. Mauermeister, and R. Schmidt, “Open Research Practices and Cultural Change: A Commentary on ‘(Why) Are Open Research Practices the Future for the Study of Language Learning?,’” Language Learning, 2023, doi: 10.1111/lang.12583.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Preprint | LibreCat-ID: 45402 | OA
O. Wieczorek, I. Steinhardt, C. Schneijderberg, R. Schmidt, and S. Mauermeister, “The Bot Delusion. ChatGPT and anticipated consequences for research communication.” Center for Open Science, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48381
L. Knoll, “Die Rechtfertigung des Kapitalismus und die Kritik. Der neue Geist des Kapitalismus von Luc Boltanski und Ève Chiapello,” in Soziologische Gegenwartsdiagnosen 3, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2023.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44858
V. Peckhaus, “Ernst Schröder’s Algebra of Logic and the ‘Logic of the Ancient,” in Aristotle’s Syllogism and the Creation of Modern Logic: Between Tradition and Innovation, 1820s–1930s (Bloomsbury Studies in the Aristotelian Tradition), L. M. Verburgt and M. Cosci, Eds. London: Bloomsbury Academic , 2023, pp. 113–127.
LibreCat
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44874
V. Peckhaus, “Nakano, Anderson: On Ramsey’s Reason to Amend Principia Mathematica’s Logicism and Wittgenstein’s Reaction, Synthese 199 (2021), 2629–2646.,” Mathematical Reviews MR4341825. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44875
V. Peckhaus, “Schappacher, Norbert. Framing Global Mathematics. The International Mathematical Union between Theorems and Politics, Springer: Cham 2022,” Mathematical Reviews MR4461006. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44876
V. Peckhaus, “Aranda, Victor. Completeness: From Husserl to Carnap. Logica Universalis 16 (2022), 57–83,” Mathematical Reviews MR4451488. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 50058
V. Peckhaus, “Wittgenstein, Ludwig, Wiener Ausgabe, Bd. 10,2: Zettelsammlung aus den Synopsen der Manuskriptbände I bis X, hg. v. Michael Nedo, Vittorio Klostermann: Frankfurt a.M. 2023, xv, 229–475 S,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 07662700X. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 50064
V. Peckhaus, “Floyd, Juliet und Felix Mühlhölzer, Wittgenstein’s Annotations to Hardy’s Course of Pure Mathematics. An Investigation of Wittgenstein’s Non-Extensionalist Understanding of the Real Numbers, Springer: Cham 2020 (Nordic Wittgenstein Studies, 7). ,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 07214204. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 50069
V. Peckhaus, “Leibniz, Gottfried Wilhelm, General Inquiries on the Analysis of Notions and Truths, edited with an English translation by Massimo Mugnai, Oxford University Press: Oxford 2021 (BSHP New Texts in the History of Philosophy),” Mathematical Reviews MR457231. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 50067
V. Peckhaus, “Wittgenstein, Ludwig, Wiener Ausgabe, Bd. 6: Taschennotizbücher1931–32. Anmerkungen, hg. v. Michael Nedo, Vittorio Klostermann: Frankfurt a.M. 2022, xiii, 192 S.,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 07469681. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 37081
V. Peckhaus, “Hogan, Desmond, ‘Kant and the Character of Mathematical Inference’, in: Carl Posy et al. (eds.), Kant’s Philosophy of Mathematics, Vol. 1: The Critical Philosophy and its Roots, Cambridge University Press: Cambridge 2020, 126–154,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1570.01020. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44865
V. Peckhaus, “Schlimm, Dirk, ‘Pasch’s Empiricism as Methodological Structuralism.’ In: Erich H. Reck und Georg Schiemer (eds.), The Prehistory of Mathematical Structuralism, Oxford: University Press 2020, 88–105,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1508.01017. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44867
V. Peckhaus, “Bellomo, Anna und Guillaume Massas, Bolzano’s Mathematical Infinite. The Review of Symbolic Logic 16, No. 1 (2023), 59–113,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1515.01010. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 44864
V. Peckhaus, “Tschirk, Wolfgang, Vom Universum des Denkens. Eine Geistesgeschichte der Logik, Springer: Berlin 2022,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1508.03007, no. 17. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 38101
V. Peckhaus, “Herrmann, Kay (Hg.), Grete Henry-Hermann: Philosophie – Mathematik – Quantenmechanik. Texte zur Naturphilosophie und Erkenntnistheorie, mathematisch-physikalische Beiträge sowie ausgewählte Korrespondenz aus den Jahren 1925 bis 1982. Springer VS: Wiesbaden 2019, xv + 664 S,” Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1506.01002. 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 50227
M. A. Robaszkiewicz and M. D. Weinman, Hannah Arendt and Politics. Edinburgh University Press, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 50641
V. Albus and A. Blank, Eds., Leibniz, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik, vol. 3. 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50680
V. Albus and L. M. Jost, “Kants kategorischer Imperativ im sprachsensiblen Philosophieunterricht. Sapere Aude – Habe Mut, dich Primärquellen zu bedienen. (gekürzt),” in Textarbeit im Philosophie- und Ethikunterricht, M. Peters and J. Peters, Eds. Hamburg, 2023, pp. 23–26.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50708
V. Albus, “Humanismus und Philosophieunterricht,” in Humanität als religionspädagogisches und -didaktisches Leitmotiv, S. Anusiewicz-Baer, C. Hild, and A.-H. Massud, Eds. Stuttgart, 2023, pp. 19–29.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50707
V. Albus and A. Blank, “Leibniz. Ein Rationalist im Kanon des Philosophieunterrichts,” ZDPE, vol. 3, pp. 3–11, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Review | LibreCat-ID: 50718
V. Albus, “Barbara Schmitz: Was ist ein lebenswertes Leben? Philosophische und biographische Zugänge. Stuttgart Reclam 2022,” Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik, vol. 1. pp. 113–114, 2023.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 46533 | OA
H. M. Buhl, B. Eickelmann, J. Niemann, A. Raneck-Kuhlmann, and K. Drossel, Qualitätsmanagement im Verbundvorhaben Communities of Practice für eine innovative Lehrerbildung NRW (COMeIN). Abschlussbericht. 2023.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 51020 | OA
S. Mauermeister, I. Steinhardt, R. Bloch, D. Lohner, and A. Schulz, “‘Immerhin wurden Erfahrungen mit digitalen Tools gemacht,’” Sozialmagazin, vol. 11, pp. 66–72, 2023, doi: 10.3262/SM2312066.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 51302 | OA
C. Haker and L. Otterspeer, “Wie hältst du es mit der Wahrheit? Bilder von Wissenschaft und Wissenschaftler*in-Sein angesichts von Diagnosen der Postfaktizität.,” in Entgrenzungen. Beiträge zum 28. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, 2023, doi: 10.3224/84742750.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51303
C. Haker and L. Otterspeer, “Gegen eine Militarisierung des Pädagogischen. Über die Folgen des Ukraine-Kriegs für die politische Bildung,” in Ungewissheit als Erfahrung in der Demokratie, S.-I. Beutel and C. Ruberg, Eds. Debus Pädagogik, 2023, pp. 131–138.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 51304 | OA
C. Haker, E. Lehnert, L. Otterspeer, and W. Thole, “Wissenschaftsbezogener Rechtspopulismus/-extremismus. Eine Podiumsdiskussion.,” in Polarisierte Welten. Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47856
L. Richter, N. Gruchel, H. M. Buhl, and A.-M. Kamin, “Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern,” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, pp. 293–319, 2023, doi: 10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51793
B. Hoffarth, S. Mentzing, and S. Richter, “Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Eine Einleitung,” in Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche, B. Hoffarth, S. Mentzing, and S. Richter, Eds. Frankfurt (Main): Campus, 2023, pp. 7–19.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51795
S. Richter, “Multiple Verhandlungen: ›Cancel Culture‹ aus Perspektive feministischer Digitalisierungsforschung,” in Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche, B. Hoffarth, S. Mentzing, and S. Richter, Eds. Frankfurt (Main): Campus, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 51792
B. Hoffarth, S. Mentzing, and S. Richter, Eds., Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Frankfurt (Main): Campus, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51789 | OA
S. Richter, “Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022,” in Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
H. S. Sloane and S. Schmöckel, “Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration),” presented at the EAPRIL 2023, Belfast, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 | OA
N. C. Banh and I. Scharlau, “First steps towards real-time assessment of attentional weights and capacity according to TVA,” in Abstracts of the 65th TeaP, Trier, Germany, 2023, doi: 10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53120
T. Schneider and K. B. Klingsieck, “‘ProGRess’ - Erste Evaluationsergebnisse eines Anti-Prokrastinationstrainings auf Basis des Zürcher Ressourcen Modells (ZRM). ,” presented at the 42. Motivationspsychologisches Kolloquium (MPK), Jena, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53119
T. Schneider and K. B. Klingsieck, “‘ProGRess’ - Reduce procrastination to improve students’ health - First analyses of an intervention study. ,” presented at the 37. European Health Psychology Society Conference, Bremen , 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, and N. Schaper, “Framing Goals of Mathematics Support Measures,” in Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Cham: Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34109
R. E. Hagengruber, “Du Châtelet et la tradition critique de la Bible. De la ‘philofolie’ aux Examens,” La Lettre clandestine n° 30: Émilie Du Châtelet et la littérature clandestine. Moreau, P.F. & Seguin, M.S. (Eds.). Paris, pp. 99 – 115, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34132 | OA
I. Steinhardt and F. Kruschick, “Knowledge Equity and Open Science in qualitative research – Practical research considerations,” Research Ideas and Outcomes, vol. 8, 2022, doi: 10.3897/rio.8.e86387.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34108
R. E. Hagengruber, “Die „dritte Wissensdimension“. Eine Epistemologie für eine neue Wissenswelt,” in Sitzungsberichte der Leibniz-Sozietät der Wissenschaften 150/151, Jahrgang 2022: „Cyberscience – Wissenschaftsforschung und Informatik. Digitale Medien und die Zukunft der Kultur wissenschaftlicher Tätigkeit. Arbeitskreis „Emergente Systeme/Informatik und Gesellschaft“ der Leibniz-Sozietät der Wissenschaften zu Berlin in Kooperation mit der Gesellschaft für Wissenschaftsforschung“, G. Banse and K. Fuchs-Kittowski, Eds. Berlin, 2022, pp. 253–256.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
A. Karsten, J. Schwede, M. Körber, and I. Scharlau, “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse,” in Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse, J. Schröder, L. Pfaller, A.-K. Hoklas, and R. Schmitt, Eds. Wiesbaden: Springer VS.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33371 | OA
I. Steinhardt, “Kollaborative Autoethnographien digitaler Praktiken. Eine konzeptionelle, methodische und theoretische Einführung zu einem Lehr-Forschungsprojekt im ersten Corona-Semester,” DNGPS Working Paper, vol. 8, no. si, pp. 1–11, 2022, doi: 10.3224/dngps.v8si.01.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 | OA
I. Scharlau, “Hundertstelmillimeter,” in Reflexive Schreibwissenschaft, vol. 14, S. Haacke-Werron, A. Karsten, and I. Scharlau, Eds. Bielefeld: WBV, 2022, pp. 147–152.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 | OA
S. Haacke-Werron, A. Karsten, and I. Scharlau, Eds., Reflexive Schreibwissenschaft, vol. 14. Bielefeld: WBV, 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34705
R. E. Hagengruber, “Du Châtelet and Kant: Claiming the Renewal of Philosophy,” in Époque Émilienne, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34702
R. E. Hagengruber, Ed., Époque Émilienne. Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36524 | OA
I. Steinhardt and F. Kruschick, “Knowledge Equity and Open Science in qualitative research – Practical research considerations,” Research Ideas and Outcomes, vol. 8, p. e86387, 2022, doi: 10.3897/rio.8.e86387.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36538 | OA
J. Hiebl, I. Steinhardt, and M. Bigos, “Die (Un-)Sichtbarkeit von (offenen) Bildungsmaterialien in der Soziologie,” die hochschule, no. 8, pp. 379–394, 2022, doi: 10.3278/HSL2227W.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36526 | OA
D. Ternes et al., “Dem eigenen Anspruch auf der Spur,” in Hochschulen in der Pandemie. Impulse für eine nachhaltige Entwicklung von Studium und Lehre, H. Angenent, J. Petri, and T. Zimenkova, Eds. Bielefeld: transkript, 2022, pp. 400–414.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36988 | OA
S. Thomas, “Language in the Age of Mechanical Reproduction,” Technology and Language , vol. 3, no. 4, 2022, doi: 10.48417/technolang.2022.04.07.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Review | LibreCat-ID: 37084
V. Peckhaus, “Luna, Laureano. ‘Strengthening the Russellian Argument Against Abolutely Unrestricted Quantification’. Synthese 200 (2022), No. 3, Paper No. 182, 13 pp,” Mathematical Reviews. 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33839
C. Soyka, N. Schaper, E. Bender, M. Striewe, and M. Ullrich, “Toward a Competence Model for Graphical Modeling,” ACM Transactions on Computing Education, vol. 23, no. 1, Art. no. 15, 2022, doi: 10.1145/3567598.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33760
M. Ullrich et al., “Piloteinsatz einer E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung,” in 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022, pp. 233–234, doi: 10.18420/delfi2022-047 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33764
M. Ullrich et al., “E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung,” in 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022, pp. 247–248, doi: 10.18420/delfi2022-053 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40058
J. Decius, M. Knappstein, N. Schaper, and A. Seifert, “Informal Workplace Learning at a Glance: Validation of  Short Measure for White-Collar Workers.,” presented at the European Association of Work and Organizational Psychology Congress 2022., Glasgow, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40060
J. Decius, M. Knappstein, and A. Seifert, “Off Your Own Bat or Aided by Others: A Vignette Study on the Role of Metacognitions and Social Support for Informal Workplace Learning.,” presented at the Hawaii International Conference On Education., Hawaii, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40098
A. Seifert, J. Decius, and M. Knappstein, “Off Your Own Bat or Aided by Others? An Investment-Reward Typology of Metacognition and Social Support at Work.,” presented at the EARLI SIG14 Conference, Paderborn, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40267
S. Depenbusch, M. Schürmann, N. Schaper, A. Seifert, J.-P. Schumacher, and T. Straatmann, “Effects of Digital Transformation on Job Satisfaction and Employee Retention: An Integrative Framework,” presented at the EAWOP Kongress der European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP 22), Glasgow, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40278
T. Rogge and A. Seifert, “Digitaler Wechselunterricht in der gymnasialen Oberstufe – ein Modell mit Zukunft?,” presented at the AEPF-Tagung „Lehren und Lernen neu gedacht – Konsequenzen für das zukünftige Bildungswesen“, Stuttgart, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37100
C. Caruso and A. Seifert, “Pädagogische Kompetenz als Ausgangspunkt beruflichen Könnens!? Ergebnisse der Kompetenzmessung angehender Lehrkräfte unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen.,” Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education., vol. 45, no. 1, pp. 3–15, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40287
C. Watson, J. Meier, A. Seifert, S. Küth, and D. Scholl, “Validierung von Testinstrumenten durch Testmotivationsindikatoren.,” presented at the DGPs-Tagung „View on of Science“, Hildesheim, Hildesheim, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37032
C. Caruso and A. Seifert, “Inwiefern ist die Professionalisierung in Praxisphasen schulformspezifisch? Ergebnisse der Messung pädagogischer Kompetenzen Studierender in Deutschland.,” Österreichisches Religionspädagogisches Forum, vol. 30, no. 1, pp. 239–260, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 40260
J.-P. Schumacher, S. Depenbusch, T. Straatmann, E. Bender, N. Schaper, and K.-C. Hamborg, “Participative human-factor evaluation in the context of digital work (re-)design,” Work, vol. 72, no. 4, pp. 1629–1654, 2022, doi: 10.3233/wor-211248.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40283
A. Seifert and C. Watson, “Qualitätssicherung im bildungswissenschaftlichen Studium – methodologische Überlegungen.,” presented at the DGPs-Tagung „View on of Science“, Hildesheim, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 41482
J. Hilkenmeier, C. Greiner, S. Bonanati, and H. M. Buhl, “Förderung von motivierenden Gesprächsstrategien im Elterngespräch. Workshop für Lehrkräfte und Studierende,” Journal für LehrerInnenbildung, vol. 22, no. 2, pp. 40–51, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34133
C. Schneijderberg, N. Götze, I. Steinhardt, and J. Schindler, “(Be)Werten im organisationsabhängigen Interaktionssystem: das Beispiel Peer Review in Akkreditierungsverfahren von Hochschulen und Studiengängen,” Zeitschrift für Evaluation, vol. 21, no. 02, pp. 217–244, 2022, doi: 10.31244/zfe.2022.02.03.
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46282 | OA
N. C. Banh and I. Scharlau, “Effects of verbal negation on TVA’s capacity and weight parameters,” in TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists , Cologne, Germany, 2022, doi: 10.23668/psycharchives.5677.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46289 | OA
N. C. Banh, I. Scharlau, and K. J. Rohlfing, “Folgen wiederholter Negation auf die Aufmerksamkeit,” in 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Germany, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46285
T. M. Peters and I. Scharlau, “Gesundes Misstrauen gegenüber Erklärungen,” in 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Germany, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35144 | OA
H. M. Buhl, N. Sagolla, and C. Bohndick, “Die Förderung von Reflexionskompetenz und Reflexion durch die angeleitete Bearbeitung eines weiterentwicklungsorientierten Online-Self-Assessments,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 15, no. 1, pp. 117–136, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 47145
S. Mauermeister, Eingeschrieben und Geblieben. Herkunftsgruppenspezifische Bedingungen des Studienverbleibs nach der Studieneingangsphase an Universitäten. Berlin: BWV – Berliner Wissenschafts Verlag, 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Report | LibreCat-ID: 47144
S. Schneider, S. Mauermeister, R. Aust, and J. Henke, Paralleluniversen des Wissenschaftsmanagements: Ein Vergleich zwischen Hochschulen und außeruniversitären Forschungseinrichtungen., vol. 119. Halle-Wittenberg: Institut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37019
L. Knoll, “Von lebenden Systemen und gefühlten Zahlen. Eine körpersoziologische Analyse des finanzaufsichtlichen Risikobewertungsregimes,” Österreichische Zeitschrift für Soziologie, vol. 47, no. 3, pp. 305–317, 2022, doi: 10.1007/s11614-022-00501-3.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37020
A. Fraser, L. Knoll, and D. Hevenstone, “Contested Social Impact Bonds: welfare conventions, conflicts and compromises in five European Active-Labor Market Programs,” International Public Management Journal, pp. 1–18, 2022, doi: 10.1080/10967494.2022.2089792.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37010
L. Knoll, “Die EU-Taxonomie für nachhaltige Finanzen: Auf dem Weg in den grünen Kapitalismus?,” in Kapitalismus und Nachhaltigkeit, S. Neckel, D. Philipp, and L. Sarah, Eds. Frankfurt a.M.: Campus, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32564
N. Gruchel, R. Kurock, S. Bonanati, and H. M. Buhl, “Parental involvement and Children’s internet uses - Relationship with parental role construction, self-efficacy, internet skills, and parental instruction,” Computers & Education, vol. 182, Art. no. 104481, 2022, doi: 10.1016/j.compedu.2022.104481.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35420
A. Rozental, D. Forsström, A. Hussoon, and K. B. Klingsieck, “Procrastination Among University Students: Differentiating Severe Cases in Need of Support From Less Severe Cases,” Frontiers in Psychology, vol. 13, 2022, doi: 10.3389/fpsyg.2022.783570.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35415
J. Bobe et al., “Delaying Academic Tasks and Feeling Bad About It,” European Journal of Psychological Assessment, 2022, doi: 10.1027/1015-5759/a000728.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35416
L. Grotegut and K. B. Klingsieck, “Wie können unterschiedliche Aspekte diagnostischer Kompetenz                    gefördert werden?,” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 2022, doi: 10.1024/1010-0652/a000352.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35419
M. Koppenborg and K. B. Klingsieck, “Social factors of procrastination: group work can reduce procrastination among students,” Social Psychology of Education, vol. 25, no. 1, pp. 249–274, 2022, doi: 10.1007/s11218-021-09682-3.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35418
M. Koppenborg and K. B. Klingsieck, “Group work and student procrastination,” Learning and Individual Differences, vol. 94, Art. no. 102117, 2022, doi: 10.1016/j.lindif.2022.102117.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35417
K. B. Klingsieck, T. John, and D. Kundisch, “Procrastination in the looking glass of self-awareness. Can gamified self-monitoring reduce academic procrastination?,” die hochschullehre, 2022, doi: 10.3278/HSL2205W.
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=117

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed