Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
1680 Publications
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57846
M. Kaemper, H. M. Buhl, and K. B. Klingsieck, “How to Improve Student Teachers’ Self-Regulated Competency Development,” Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, vol. 56, no. 4, pp. 197–208, 2024, doi: 10.1026/0049-8637/a000301.
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57892 |

O. Wieczorek, I. Steinhardt, R. Schmidt, S. Mauermeister, and C. Schneijderberg, “The Bot Delusion. Large language models and anticipated consequences for academics’ publication and citation behavior,” Futures, vol. 166, Art. no. 103537, 2024, doi: 10.1016/j.futures.2024.103537.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57903
J. Bobe and K. B. Klingsieck, “Der Einfluss des antizipierten subjektiven Unwohlseins auf akademische Prokrastination .” 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58110
N. Gruchel and A.-M. Kamin, “Mediennutzung von Eltern,” in Handbuch Digitalisierung in der Kita. Grundlagen, Kompetenzen und Praxis, 1st ed., L. Schindler, Ed. Hürth: Carl Link, 2024, pp. 305–326.
LibreCat
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58692
S. Alpsancar, Ed., Der Sog des Neuen und der Schock des Alten Jahrbuch Technikphilosophie 2024 , vol. 10. Jahrgang. Baden Baden: Nomos, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58808
N. Milkov, “Whitehead and Russell: Odd Couple? Review of Whitehead und Russell: Perspektiven, Konvergenzen, Dissonanzen, hg. von Ch. Kann und D. Sölch,” Russell: th Journal for Bertrand Russell Studies, vol. 44, no. 1, pp. 114–119, 2024, doi: 10.1353/rss.2024.a929934.
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58322
K. B. Klingsieck and C. Grunschel, “Procrastination of learners in school and at universities,” Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, vol. 56, no. 4, pp. 159–161, 2024, doi: 10.1026/0049-8637/a000297.
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57531 |

S. Alpsancar, H. M. Buhl, T. Matzner, and I. Scharlau, “Explanation needs and ethical demands: unpacking the instrumental value of XAI,” AI and Ethics, 2024, doi: https://doi.org/10.1007/s43681-024-00622-3.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47887
L. Richter, N. Gruchel, H. M. Buhl, and A.-M. Kamin, “Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern,” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, vol. 20, pp. 293–319, 2023, doi: 10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x.
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46933
M. Koppenborg, K. B. Klingsieck, and J. Hüffmeier, “Conjunctive and additive group work reduce academic procrastination: insights from a vignette study,” Current Psychology, 2023, doi: 10.1007/s12144-023-04294-w.
LibreCat
| DOI
2023 | Dissertation | LibreCat-ID: 45658
L. Grotegut, GEProS - Entwicklung und Evaluation einer digitalen Simulation zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden. Paderborn: Universität Paderborn, 2023.
LibreCat
| Files available
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48087
L. Grotegut and K. B. Klingsieck, “Kompetenzentwicklung in der Lehrkräftebildung: der Mehrwert einer digitalen Simulation,” ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, vol. 7, no. 1, pp. 56–73, 2023, doi: 10.3224/zehf.v7i1.05.
LibreCat
| DOI
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48730
J. Bobe and K. B. Klingsieck, “Aufschieben, weil man sich schlecht fühlt, oder sich schlecht fühlen, weil man aufschiebt? – Gruppenspezifische Unterschiede im Verhalten und Erleben von Prokrastination,” presented at the 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Leipzig, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48731
J. Bobe and K. B. Klingsieck, “Prokrastination und das schlechte Gewissen - Gruppenunterschiede im Erleben und Auftreten von Prokrastination.,” presented at the 10. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48595
T. M. Peters and R. W. Visser, “The Importance of Distrust in AI,” 2023, doi: 10.1007/978-3-031-44070-0_15.
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 |

I. Scharlau, “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie,” in Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, G. Reinmann and R. Rhein, Eds. Bielefeld: transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48777
F. Fumagalli, M. Muschalik, E. Hüllermeier, and B. Hammer, “Incremental permutation feature importance (iPFI): towards online explanations on data streams,” Machine Learning, 2023, doi: 10.1007/s10994-023-06385-y.
LibreCat
| DOI
2023 | Special Issue | LibreCat-ID: 48910
S. Luft, K. Pollok, and A. Staiti, Eds., Kant and the Role(s) of Doctrines of Methods, vol. 4(3). DeGruyter, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 49150
D.-L. Mac Award, Your Smartphone Is Watching You - Eine technikkritische Untersuchung der menschlichen Freiheit und Antiquiertheit im Zeitalter der Digitaltechnologie. Paderborn University.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49448
I. Steinhardt and A. Thielsch, “Soziale Eingebundenheit als Schlüssel?! - Perspektiven zur Förderung von student engagament in der Hochschullehre,” in Aktive Teilhabe fördern. ICM und Student Engagement in der Hochschullehre, N. Vöing, R. Schmidt, and I. Neiske, Eds. Dornstadt: Visual Ink Publishing UG, 2023, pp. 15–25.
LibreCat