Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2346 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715
The role of teacher behaviour in students’ attitudes and support towards peers with disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711
Teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes concerning inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59244
Explanatory factors for students’ attitudes and their supportive behaviour towards peers with social and emotional disabilities. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrad, 2025.
LibreCat
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrad, 2025.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 61424
Soziale Medien als algorithmische Diskursmaschinen
B. Herzig, in: G. Berg, B. Franke (Eds.), SLLD, OMP / RUB, 2025, pp. 43–61.
LibreCat
| DOI
B. Herzig, in: G. Berg, B. Franke (Eds.), SLLD, OMP / RUB, 2025, pp. 43–61.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61441 |

Perspektiven angehender Lehrkräfte auf Forschendes Lernen – eine qualitative Längsschnittstudie im Referendariat und Berufseinstieg
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60342
Das Verhältnis zwischen politischer Involviertheit und professioneller Handlungskompetenz zur unterrichtlichen Gestaltung demokratischer Lerngelegenheiten
J. Wehde, B. Bloh, M. Homt, in: C. Vogelsang, L. Grotegut, J. Bruns, J. Riese, S. Fechner (Eds.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven, Waxmann, n.d.
LibreCat
J. Wehde, B. Bloh, M. Homt, in: C. Vogelsang, L. Grotegut, J. Bruns, J. Riese, S. Fechner (Eds.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven, Waxmann, n.d.
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60130
Die Perspektive von Berufseinsteiger*innen: Die Bedeutung des Praxissemesters für den eigenen Professionalisierungsprozess.
B. Bloh, M. Homt, J. Wehde, in: 2025.
LibreCat
B. Bloh, M. Homt, J. Wehde, in: 2025.
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 61423
Ambiguität und Algorithmus: Literatur in den Social Media
N. Penke, T. Prokić, B. Herzig, K. Siepmann, Ambiguität Und Algorithmus: Literatur in Den Social Media, Universitätsbibliothek der Ruhr-Universität Bochum, 2025.
LibreCat
| DOI
N. Penke, T. Prokić, B. Herzig, K. Siepmann, Ambiguität Und Algorithmus: Literatur in Den Social Media, Universitätsbibliothek der Ruhr-Universität Bochum, 2025.
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 61442
Zwischen Erfahrung und Evidenz? – Eine Analyse der Quellennutzung von Lehrkräften im Berufseinstieg
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, in: 2025.
LibreCat
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, in: 2025.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61462
"Eins geht nicht ohne das andere"!" Demokratie, Diversität und Inklusion: Untrennbar verbunden
B. Kottmann, Die Grundschulzeitschrift (2025) 44–47.
LibreCat
B. Kottmann, Die Grundschulzeitschrift (2025) 44–47.
2025 | Misc | LibreCat-ID: 60533 |

Abschlussbericht: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse zur Gestaltung eines mehrsprachigen Kita-Alltags in den städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln
T. Albers, S. Meusel, Abschlussbericht: Sprachliche Bildung Im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse Zur Gestaltung Eines Mehrsprachigen Kita-Alltags in Den Städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
T. Albers, S. Meusel, Abschlussbericht: Sprachliche Bildung Im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse Zur Gestaltung Eines Mehrsprachigen Kita-Alltags in Den Städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 61543
Förderung der sozial-emotionalen Kompetenzen von Kindern im Zusammenhang mit dem kooperativen Lernen im diversitätssensiblen Grundschulunterricht (soko-M). Vortrag auf der Herbsttagung 2025 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF). (angenommen)
J. Klostermeier, M. Knickenberg, M.F. Löper, M. Grosche, M. Grüßing, F. Hellmich, in: Technische Universität Dortmund, Dortmund, 2025.
LibreCat
J. Klostermeier, M. Knickenberg, M.F. Löper, M. Grosche, M. Grüßing, F. Hellmich, in: Technische Universität Dortmund, Dortmund, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 61373
Practice-Based Teacher Education. A Delphi Study to Identify Subject-Specific Core Practices for Educational Science
S. Wüllner, J. Schellenbach-Zell, M. Rochnia, in: 2025.
LibreCat
S. Wüllner, J. Schellenbach-Zell, M. Rochnia, in: 2025.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49545
Transformation durch Vermittlung. Das Heilige in der Geschichte pädagogischen und literarischen Wirkens der Jesuiten in Lateinamerika
C. Freitag, A. Thiem, in: M. Egidi, L. Peters, J. Schmidt (Eds.), (Un)Verfügbar - Kulturen Des Heiligen, 1st ed., University Press, Bielefeld, 2024, pp. 253–272.
LibreCat
C. Freitag, A. Thiem, in: M. Egidi, L. Peters, J. Schmidt (Eds.), (Un)Verfügbar - Kulturen Des Heiligen, 1st ed., University Press, Bielefeld, 2024, pp. 253–272.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland.
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, M. Knickenberg, U. Sharma, T. Loreman, A. Romano, E. Avramidis, S. Woodcock, P. Subban, in: 2024.
LibreCat
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, M. Knickenberg, U. Sharma, T. Loreman, A. Romano, E. Avramidis, S. Woodcock, P. Subban, in: 2024.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, in: n.d.
LibreCat
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, in: n.d.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: n.d.
LibreCat
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: n.d.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study.
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: 2024.
LibreCat
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, in: 2024.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52087
"Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium" - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden
J. Meier, C. Vogelsang, T. Rotärmel, in: A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2024, pp. 310–324.
LibreCat
| DOI
J. Meier, C. Vogelsang, T. Rotärmel, in: A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2024, pp. 310–324.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52088
Sinnvolle Ergänzung oder bewusster Bruch? - Tätigkeitsfelder im Berufsfeldpraktikum innerhalb des Lehramtsstudiums
C. Vogelsang, J. Meier, in: A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2024, pp. 277–293.
LibreCat
| DOI
C. Vogelsang, J. Meier, in: A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2024, pp. 277–293.