Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2346 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715
Löper MF, Hellmich F. The role of teacher behaviour in students’ attitudes and support towards peers with disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” . In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711
Finke P, Schulze JR, Hellmich F. Teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes concerning inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” . In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59244
Löper MF, Hellmich F. Explanatory factors for students’ attitudes and their supportive behaviour towards peers with social and emotional disabilities. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ . In: University of Belgrade; 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 61424
Herzig B. Soziale Medien als algorithmische Diskursmaschinen. In: Berg G, Franke B, eds. SLLD. Ambiguität und Algorithmus. OMP / RUB; 2025:43-61. doi:10.46586/SLLD.429
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61441 |

Homt M, Bloh B, Wehde J. Perspektiven angehender Lehrkräfte auf Forschendes Lernen – eine qualitative Längsschnittstudie im Referendariat und Berufseinstieg. Zeitschrift für Bildungsforschung. Published online 2025. doi:10.1007/s35834-025-00506-4
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60342
Wehde J, Bloh B, Homt M. Das Verhältnis zwischen politischer Involviertheit und professioneller Handlungskompetenz zur unterrichtlichen Gestaltung demokratischer Lerngelegenheiten. In: Vogelsang C, Grotegut L, Bruns J, Riese J, Fechner S, eds. Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven. Paderborner Beiträge zur Bildungsforschung und Lehrkräftebildung. Waxmann.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60130
Bloh B, Homt M, Wehde J. Die Perspektive von Berufseinsteiger*innen: Die Bedeutung des Praxissemesters für den eigenen Professionalisierungsprozess. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 61423
Penke N, Prokić T, Herzig B, Siepmann K. Ambiguität Und Algorithmus: Literatur in Den Social Media. (Berg G, Franke B, eds.). Universitätsbibliothek der Ruhr-Universität Bochum; 2025. doi:10.46586/slld.429
LibreCat
| DOI
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 61442
Homt M, Bloh B, Wehde J. Zwischen Erfahrung und Evidenz? – Eine Analyse der Quellennutzung von Lehrkräften im Berufseinstieg. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61462
Kottmann B. “Eins geht nicht ohne das andere”!" Demokratie, Diversität und Inklusion: Untrennbar verbunden. Die Grundschulzeitschrift. 2025;(2025):44-47.
LibreCat
2025 | Misc | LibreCat-ID: 60533 |

Albers T, Meusel S. Abschlussbericht: Sprachliche Bildung Im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse Zur Gestaltung Eines Mehrsprachigen Kita-Alltags in Den Städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln.; 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 61543
Klostermeier J, Knickenberg M, Löper MF, Grosche M, Grüßing M, Hellmich F. Förderung der sozial-emotionalen Kompetenzen von Kindern im Zusammenhang mit dem kooperativen Lernen im diversitätssensiblen Grundschulunterricht (soko-M). Vortrag auf der Herbsttagung 2025 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF). (angenommen). In: Technische Universität Dortmund; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 61373
Wüllner S, Schellenbach-Zell J, Rochnia M. Practice-Based Teacher Education. A Delphi Study to Identify Subject-Specific Core Practices for Educational Science. In: ; 2025.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49545
Freitag C, Thiem A. Transformation durch Vermittlung. Das Heilige in der Geschichte pädagogischen und literarischen Wirkens der Jesuiten in Lateinamerika . In: Egidi M, Peters L, Schmidt J, eds. (Un)Verfügbar - Kulturen Des Heiligen. 1st ed. University Press; 2024:253-272.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C. Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
Knickenberg M, Zurbriggen C. Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
Knickenberg M, Zurbriggen C. Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52087
Meier J, Vogelsang C, Rotärmel T. “Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium” - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden. In: Schöning A, Heer M, Pahl M, et al., eds. Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium. Verlag Julius Klinkhardt; 2024:310-324. doi:10.35468/6068
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52088
Vogelsang C, Meier J. Sinnvolle Ergänzung oder bewusster Bruch? - Tätigkeitsfelder im Berufsfeldpraktikum innerhalb des Lehramtsstudiums. In: Schöning A, Heer M, Pahl M, et al., eds. Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement - Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium. Verlag Julius Klinkhardt; 2024:277-293. doi:10.35468/6068
LibreCat
| DOI