Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2303 Publications
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58498
Determinanten der politischen Involviertheit von Lehramtsstudierenden und damit verbundene Implikationen für die Lehrer*innenbildung
J. Wehde, in: 2025.
LibreCat
J. Wehde, in: 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“
M.F. Löper, N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
LibreCat
M.F. Löper, N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“
M. Knickenberg, F. Hoya, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
LibreCat
M. Knickenberg, F. Hoya, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56336
Determinanten für prosoziales Verhalten und Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“
M.F. Löper, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
LibreCat
M.F. Löper, F. Hellmich, in: Universität Mannheim, Mannheim, 2025.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56142
„Wir [haben] uns da auf eine Form eingegroovt…“ – Gestaltung einer Community of Practice zur Begegnung digitaler Transformationsprozesse in der Lehrkräftebildung. In Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften (Band 2).
J. Schulze, J. Niemann, in: J. Fischer, V. Uppenkamp, M. Vösgen (Eds.), Data - Culture - Society. Komplexe Transformationen Verstehen Und Gestalten, Verlag wbg, Darmstadt, n.d.
LibreCat
J. Schulze, J. Niemann, in: J. Fischer, V. Uppenkamp, M. Vösgen (Eds.), Data - Culture - Society. Komplexe Transformationen Verstehen Und Gestalten, Verlag wbg, Darmstadt, n.d.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 56667
A Systematic Review of Learning Opportunities within the Crowdworkers’ Workplace
S. Drechsler, C. Harteis, Journal of Education and Learning 14 (2025).
LibreCat
S. Drechsler, C. Harteis, Journal of Education and Learning 14 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58531
Basisdimensionen der Unterrichtsqualität im Kontext des Erwerbs digitaler Kompetenzen an resilienten Schulen Teaching and learning processes at schools under the conditions of digitality at resilient schools
K. Drossel, J. Niemann, A. Oldak, B. Eickelmann, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
LibreCat
| DOI
K. Drossel, J. Niemann, A. Oldak, B. Eickelmann, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58797
Die LIFT: Lernwerkstatt Inklusion und individuelle Förderung am Technologiepark der Universität Paderborn
A. Ellersiek, B. Kottmann, H. Möbius, F. Timmermanns, J. Wapelhorst, in: U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, A. Schulte-Buskase (Eds.), Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2025, pp. 474–486.
LibreCat
A. Ellersiek, B. Kottmann, H. Möbius, F. Timmermanns, J. Wapelhorst, in: U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, A. Schulte-Buskase (Eds.), Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2025, pp. 474–486.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58796
Die Lernwerkstatt an der Universität Bielefeld: Ein gemeinsamer Ort, ein Ort für gemeinsames Lernen
B. Kottmann, M. Stets, in: U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, A. Schulte-Buskase (Eds.), Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (Un-)vollständiges Kompendium., Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2025, pp. 161–176.
LibreCat
B. Kottmann, M. Stets, in: U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, A. Schulte-Buskase (Eds.), Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (Un-)vollständiges Kompendium., Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2025, pp. 161–176.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58824 |

Integrating Practice-Based Learning into Formal Education: Stakeholder Perspectives on the Challenges of Learning Location Cooperation (LLC) in Germany’s Dual VET System
J. Schwede, D. Heisler, C. Harteis, Social Sciences 14 (2025) 117.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
J. Schwede, D. Heisler, C. Harteis, Social Sciences 14 (2025) 117.
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58869
Zusammenhänge zwischen dem Rollenverständnis angehender Lehrpersonen und ihren Einstellungen zu Mehrsprachigkeit
J. Meier, S. Meusel, in: 2025.
LibreCat
J. Meier, S. Meusel, in: 2025.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58935 |

Evaluation eines Lehrmoduls zur Stärkung der Demokratiebildungskompetenz von Lehramtsstudierenden
J. Wehde, die hochschullehre 11 (2025) 184–201.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
J. Wehde, die hochschullehre 11 (2025) 184–201.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59226
Künstliche Intelligenz und professionsbezogene Aufgaben von Lehrkräften
B. Herzig, SchulVerwaltung (2025) 18–20.
LibreCat
B. Herzig, SchulVerwaltung (2025) 18–20.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58713
Effects of a cooperation training on inclusion-related self-concepts of pre-service teachers. Poster Presentation. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58712
Differences in pre-service teachers’ self-efficacy beliefs and willingness for inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714
Feedback as a predictor of primary school students’ motivation and mathematical competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710
Effects of parental feedback on children’s perceived feedback, motivation and achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
M. Knickenberg, F.K. Hoya, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
M. Knickenberg, F.K. Hoya, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715
The role of teacher behaviour in students’ attitudes and support towards peers with disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711
Teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes concerning inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted)
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
LibreCat
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59251
Exploring primary school teachers’ and special education teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education: A qualitative study. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (accepted)
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
LibreCat
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.