Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

161 Publications


2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
Buhl, H. M., Scharlau, I., Patrzek, J., Hiller, S., & Klingsieck, K. B. (2020). Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 83–91). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4244
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32154 | OA
Karsten, A., & Weisberg, J. (2020). Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur). . JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, 2, 34–42. https://doi.org/10.3278/JOS2002W
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32157
Karsten, A. (2019). Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten. In C. Wymann (Ed.), Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen (pp. 158–163). Barbara Budrich.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
Scharlau, I., & Heuer, C. (2019). Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen. In C. Wymann (Ed.), Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln. Budrich Verlag.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
Stratmann, L., Buse, D. S., Heinovski, J., Klingler, F., Sommer, C., Tünnermann, J., Scharlau, I., & Dressler, F. (2019). Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments. In C. Draude, M. Lange, & B. Sick (Eds.), INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge) (pp. 185–194). Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/ 10.18420/inf2019_ws21
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
Scharlau, I., Körber, M., & Karsten, A. (2019). Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading. Frontline Learning Research, 9(4), 25–57. https://doi.org/10.14786/flr.v7i4.559
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
Scharlau, I., & Huber, L. (2019). Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie. die hochschullehre, 5.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
Wildt, E., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2019). The Role of Saliency in Learning First Words. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01150
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
Golombek, C., Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2019). Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 751–761. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
Scharlau, I., & Klingsieck, K. B. (2019). Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren. In A. Hirsch-Weber, C. Loesch, & S. Scherer (Eds.), Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg? (pp. 207–226). Beltz (Juventa).
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32156 | OA
Karsten, A., & Bertau, M.-C. (2019). How ideas come into being: Tracing intertextual moments in grades of objectification and publicness. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02355
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments. Vision, 2(3), Article 29. https://doi.org/10.3390/vision2030029
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32158
Bertau, M.-C., & Karsten, A. (2018). Reconsidering interiorization: Self moving across language spacetimes. New Ideas in Psychology, 49, 7–17. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2017.12.001
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32159 | OA
Frahnert, V., & Karsten, A. (2018). Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz. In A. Voigt (Ed.), Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption (pp. 127–139). wbv. https://doi.org/10.3278/6004628w
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32160
Karsten, A., Frahnert, V., & Schäfer, S. (2018). Am Schreiben teilhaben. Das Textograph*innen-Programm an der Universität Paderborn. In T. Stroot & P. Westphal (Eds.), Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung (pp. 242–261). Julius Klinkhardt.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice. Advances in Cognitive Psychology, 14(2), 39–50. https://doi.org/10.5709/acp-0237-0
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
Scharlau, I. (2018). Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung. In T. Jenert, G. Reinmann, & T. Schmohl (Eds.), Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik (pp. 103–121). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20309-2_7
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31656
Paravicini, W., Schnieder, J., & Scharlau, I. (2018). Hades - The Invisible Side of Mathematical Thinking. In P. Ernest (Ed.), Philosophy of mathematics education today (pp. 353–365). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77760-3_23
LibreCat | DOI
 

2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
Scharlau, I. (2018). Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld.
LibreCat | Files available
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
Scharlau, I., & Karsten, A. (2018). Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2). In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung (p. L 1.38).
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
Scharlau, I., & Karsten, A. (2018). Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1). In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung (p. L 1.37).
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 28981 | OA
Krüger, A., Tünnermann, J., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2018). Quantitative Explanation as a Tight Coupling of Data, Model, and Theory. Archives of Data Science, Series A, 5, 1–27. https://doi.org/10.5445/KSP/1000087327/10
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31655
Scharlau, I. (2018). Einheitlich, doch nicht ganz: Zur Fachdidaktik des Hochschul- und Schulfachs Psychologie. Psychologieunterricht, 51, 35–38.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 29073
Scharlau, I., & Klingsieck, K. (2018). Schreiben im Psychologiestudium. Verlag Barbara Budrich.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 35425
Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2018). Schreiben im Psychologiestudium.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32162
Karsten, A. (2017). Videokonfrontation als Methode für die angewandte Schreibforschung. Zwischen Investigation und Intervention. In M. Brinkschulte & D. Kreitz (Eds.), Qualitative Methoden in der Schreibforschung (Vol. 1, pp. 63–84). wbv. https://doi.org/10.3278/6004549w
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32163
Karsten, A., & Stock, I. (2017). Zwei Varianten qualitativer Textanalyse zur Identifikation von Stimme(n) in Texten. In M. Brinkschulte & D. Kreitz (Eds.), Qualitative Methoden in der Schreibforschung (Vol. 1, pp. 189–207). wbv.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6075
Krüger, A., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2017). Measuring and modeling salience with the theory of visual attention. Attention, Perception, & Psychophysics, 79(6), 1593–1614. https://doi.org/10.3758/s13414-017-1325-6
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 28979
Tünnermann, J., Krüger, A., & Scharlau, I. (2017). Measuring Attention and Visual Processing Speed by Model-based Analysis of Temporal-order Judgments. Journal of Visualized Experiments. https://doi.org/10.3791/54856
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31649
Steinhausen, J., & Scharlau, I. (2017). Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft. Mentoring für Frauen in der Promotionsphase. In R. Petersen, M. Budde, P. S. Brocke, G. Doebert, H. Rudack, & H. Wolf (Eds.), Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft (pp. 315–330). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14268-1_24
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31650
Scharlau, I. (2017). Diese Linie sollte man verlängern: Zum Verhältnis der Hochschuldidaktik zu den Fächern. In W.-D. Webler & H. Jung-Paarmann (Eds.), Zwischen Wissenschaftsforschung, Wissenschaftspropädeutik und Hochschulpolitik. Hochschuldidaktik als lebendige Werkstatt. Festschrift für Ludwig Huber zum 80. Geburtstag (pp. 229–242). UVW.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6099 | OA
Scharlau, I., Golombek, C., & Klingsieck, K. B. (2017). Zugänge zur Erfassung der Schreibkompetenzen von Studierenden in lehrnahen Untersuchungen: Ein Methodenkompass. die hochschullehre, 3.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 32164 | OA
Lohmeier, Y., & Karsten, A. (2016). Schreiben eine Stimme geben. Über die Beziehung von lautem Sprechen und Schreiben im Schreibprozess. JoSch – Journal der Schreibberatung, 11, 13–23. https://doi.org/10.3278/JOS1601W013
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6071 | OA
Krüger, A., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2016). Fast and conspicuous? Quantifying salience with the theory of visual attention. Advances in Cognitive Psychology, 12(1), 20–38. https://doi.org/10.5709/acp-0184-1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6080 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2016). Peripheral visual cues: Their fate in processing and effects on attention and temporal-order perception. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01442
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6098 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., & Klingsieck, K. B. (2016). Writer’s overload: A multifaceted concept and its clarification. Die Hochschullehre, 2.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31494
Heß, C., & Scharlau, I. (2016). (Un)diszipliniertes Schreiben? Schreiben lehren und lernen im Studium und in den Fächern an der Leuphana Universität. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 141–152). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31493
Huber, L., & Scharlau, I. (2016). “Das zu riskieren, ist schon eine große Tat”: Ludwig Huber im Gespräch mit Ingrid Scharlau. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 269–279). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31495
Beck, K., & Scharlau, I. (2016). Attention, awareness, discipline, and effort: Die Liberal Arts und ein College in Deutschland. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 19–32). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31487
Scharlau, I., & Keding, G. (2016). Die Vergnügungen der anderen: Fachsensible Hochschuldidaktik als neuer Weg zwischen allgemeiner und fachspezifischer Hochschuldidaktik. In T. Brahm, T. Jenert, & D. Euler (Eds.), Pädagogische Hochschulentwicklung: von der Programmatik zur Implementierung (pp. 39–55). Springer VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12067-2_3
LibreCat | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31489
Scharlau, I., & Heß, C. (2016). Sich gar nicht erst im behaglichen Zuhause der eignen Disziplin einrichten: Eine fachfremde Hausarbeit im ersten Semester. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 153–170). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31490
Scharlau, I. (2016). And now for something completely different - Lehren und Lernen angesichts digitaler Herausforderungen. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 33–52). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31491
Scharlau, I. (2016). Mathematik schreiben. In J. Schnieder & W. Paravicini (Eds.), Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2014 (pp. 183–197). wtm-Verlag.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31492
Keding, G., & Scharlau, I. (2016). Drei Einflüsse auf Schreibberatung und ein integriertes Modell der Selbststeuerung für Schreibberaterinnen und Schreibberater. In S. Ballweg (Ed.), Schreibberatung und Schreibförderung. Impulse aus Theorie, Empirie und Praxis (pp. 115–134). Lang.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 28977 | OA
Schnieder, J., & Scharlau, I. (2016). Reading mathematical texts with philosophical methods. Special Issue: The Philosophy of Mathematics Education at ICME 13, 31.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31488 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., Nettingsmeier, P., Golombek, C., & Schäfer, S. (2016). Zwei Fenster mit verschiedener Sicht. In D. Knorr & Universität Hamburg (Eds.), Akademisches Schreiben. Halbband 1: Vom Qualitätspakt Lehre geförderte Schreibzentren und Schreibwerkstätten (Vol. 13, pp. 163–166).
LibreCat | Download (ext.)
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 6066 | OA
Tünnermann, J., Petersen, A., & Scharlau, I. (2015). Does attention speed up processing? Decreases and increases of processing rates in visual prior entry. Journal of Vision, 15(3). https://doi.org/10.1167/15.3.1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31478
Scharlau, I. (2015). Fachsensible Hochschuldidaktik. In H. Schelhowe, M. Schaumburg, & J. Jasper (Eds.), Teaching is touching the future: Academic teaching within and across disciplines (pp. 264–271). UniversitätsVerlagWebler.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31476
Scharlau, I., Heß, C., & Schnieder, J. (2015). Nur Zahlen und Zeichen? Zum Nutzen des Schreibens in der Hochschuldidaktik der Mathematik. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 70. Ergänzungslieferung (pp. 93–113).
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 31477
Scharlau, I. (2015). Reflection on the Leitmotif “Wrapped in Code.” NODE15 Forum for Digital Arts., Frankfurt/Main.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=424

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed