Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

162 Publications


2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 31477
Scharlau, I. (2015). Reflection on the Leitmotif “Wrapped in Code.” NODE15 Forum for Digital Arts., Frankfurt/Main.
LibreCat
 

2014 | Book | LibreCat-ID: 32142
Karsten, A. (2014). Schreiben im Blick. Schriftliche Formen der sprachlichen Tätigkeit aus dialogischer Perspektive. Lehmanns Media.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32165 | OA
Karsten, A. (2014). Writing: Movements of the self. Theory & Psychology, 24(4), 479–503. https://doi.org/10.1177/0959354314541020
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32166 | OA
Karsten, A. (2014). Schreiben ist Dialog. Ergebnisse und Implikationen einer Studie zum ,schreibbegleitenden‘ Sprechen. JoSch – Journal der Schreibberatung, 8, 46–57. https://doi.org/10.3278/JOS1401W046
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31474
Scharlau, I., & Schnieder, J. (2014). Erwerb mathematischer Schreibkompetenz während der Studieneingangsphase. In J. Roth & J. Ames (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (Vol. 1, pp. 1059–1062). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31475
Scharlau, I. (2014). Textilien - Eine Beobachtung. In A. Kürz & Universität Paderborn, Institut Kunst, Musik, Textil (Eds.), Kleppart - Ausstellungen 2010-2013 (pp. 20–12).
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31473
Keding, G., & Scharlau, I. (2014). Humboldt revisited - forschend lehren - lehrend forschen. In Greifswalder Beiträge zur Hochschullehre: Forschendes Lehren und Lernen in der polyvalenten Lehre (pp. 62–70).
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29077
Scharlau, I. (2013). Jean Piaget zur Einführung (3rd ed.). Junius.
LibreCat
 

2013 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 29082
Hessler, G., Oechsle, M., & Scharlau, I. (Eds.). (2013). Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform. Transkript.
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29083
Scharlau, I., Heß, C., Vierck, S., & Bluhm, C. (2013). Schreiben: Tipps, Anregungen und Strategien für das Schreiben am Leuphana College.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31471
Scharlau, I., Bunte, N., & Wiescholek, S. (2013). Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Bildung, Reflexion und Ausdifferenzierung von Subjektiven Theorien. In G. Hessler, M. Oechsle, & I. Scharlau (Eds.), Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte – Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform (pp. 235–253). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31472
Gunkel, M., Schütz, J., Seifert, A., Scharlau, I., Beck, K., & Heuer, C. (2013). A New Model of Higher Education in the European Context - The Leuphana Experience. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), INTED2013 Conference Proceedings (pp. 2510–2517).
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31390
Scharlau, I., & Wiescholek, S. (2013). Ringen um Sinn. Subjektive Theorien von Lehramtsstudierenden zum Praxisbezug des Studiums. In G. Hessler, M. Oechsle, & I. Scharlau (Eds.), Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform (pp. 213–230). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31468
Scharlau, I., & Weiß, K. (2013). Was also ist gleichzeitig? Allgemeinpsychologische Anmerkungen zur Wahrnehmung von Gleichzeitigkeit. In P. Hubmann & T. J. Huss (Eds.), Simultaneität (pp. 293–314). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 28688 | OA
Weiß, K., Hilkenmeier, F., & Scharlau, I. (2013). Attention and the Speed of Information Processing: Posterior Entry for Unattended Stimuli Instead of Prior Entry for Attended Stimuli. PLoS ONE, 8, Article e54257. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054257
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6081
Hilkenmeier, F., Olivers, C. N. L., & Scharlau, I. (2012). Prior entry and temporal attention: Cueing affects order errors in RSVP. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 38(1), 180–190.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6064
Weiß, K., & Scharlau, I. (2012). At the mercy of prior entry: Prior entry induced by invisible primes is not susceptible to current intentions. Acta Psychologica, 139(1), 54–64.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6085
Priess, H.-W., Scharlau, I., Becker, S. I., & Ansorge, U. (2012). Spatial mislocalization as a consequence of sequential coding of stimuli. Attention, Perception, & Psychophysics, 74(2), 365–378.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6088
Hilkenmeier, F., Scharlau, I., Weiß, K., & Olivers, C. N. L. (2012). The dynamics of prior entry in serial visual processing. Visual Cognition, 20(1), 48–76.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28975
Bunte, N., & Scharlau, I. (2012). Subjektive Theorien von Musikerinnen und Musikern zum Üben: Ein Beitrag an der Schnittstelle von Kognitionspsychologie. Popmusikforschung und Musikpädagogik, 11.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28968
Schüssler, R., Keuffer, J., Günnewig, K., & Scharlau, I. (2012). Praxis nach Rezept? – Praxisbezug und Professionalität in den subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden. Schulpädagogik Heute: Reform Der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich Und Der Schweiz, 5.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31388
Müsche, H. S., & Scharlau, I. (2012). Psychologie in der Lehrerbildung: Didaktische Konzeption zur Förderung von Conceptual Change, Selbstlern- und Reflexionskompetenz. In M. Krämer, S. Dutke, & J. Barenberg (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX (pp. 249–257). Shaker.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 31389
Domik, G., Arens, S., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2012). Evaluierung medizinischer Volumenrendering-Algorithmen durch empirische Studien. FIfF-Kommunikation, 29(3), 45–50.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31387
Schüssler, R., Keuffer, J., Günnewig, K., & Scharlau, I. (2012). Praxis nach Rezept? – Praxisbezug und Professionalität in den subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden. In D. Bosse, L. Criblez, & T. Hascher (Eds.), Reform der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Teil I: Analyse, Perspektiven und Forschung (Vol. 4, pp. 141–164). Prolog-Verlag.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 32393
Karsten, A. (2011). Chronotopes in Writing. Excerpts from a Case Study. Tätigkeitstheorie – Journal Für Tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany), 5, 87–120.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 30901
Oechsle, M., Scharlau, I., Hessler, G., & Günnewig, K. (2011). Wie sehen Studierende das Verhältnis von Studium und Beruf? Praxisbezug und Professionalität in den Subjektiven Theorien Studierender. Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung, 178–190.
LibreCat
 

2011 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31687
Scharlau, I. (2011). Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Reflexion und Differenzierung von Subjektiven Theorien. Workshop: Zum Verhältnis von Studium und Berufspraxis. Perspektiven von Lehrenden und Studierenden.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6091 | OA
Ansorge, U., Horstmann, G., & Scharlau, I. (2011). Top-down contingent feature-specific orienting with and without awareness of the visual input. Advances in Cognitive Psychology, 7(2), 108–119.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6082 | OA
Olivers, C. N. L., Hilkenmeier, F., & Scharlau, I. (2011). Prior entry explains order reversals in the attentional blink. Attention, Perception, & Psychophysics, 73(1), 53–67.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6084 | OA
Weiß, K., & Scharlau, I. (2011). Simultaneity and temporal order perception: Different sides of the same coin? Evidence from a visual prior-entry study. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 64(2), 394–416.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 32168 | OA
Karsten, A. (2010). Towards Cultural-Historical and Dialogical Writing Research – Some Methodological Considerations. Cultural-Historical Psychology, 4, 91–98.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 32169 | OA
Karsten, A. (2010). Konzeption von Schreiben. Tätigkeitstheorie – Journal für tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany) , 1, 21–50.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6067
Tseng, P., Tuennermann, J., Roker-Knight, N., Winter, D., Scharlau, I., & Bridgeman, B. (2010). Enhancing implicit change detection through action. Perception, 39(10), 1311–1321.
LibreCat
 

2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 30899
Weiß, K., & Scharlau, I. (2010). Temporal order judgments: A sensitive measure for measuring perceptual latency? In A. Bastianelli & G. Vidotto (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Meeting of the International Society for Psychophysics (Vol. 26, pp. 461–466).
LibreCat
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6090 | OA
Ansorge, U., Horstmann, G., & Scharlau, I. (2010). Top–down contingent attentional capture during feed-forward visual processing. Acta Psychologica, 135(2), 123–126.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6083 | OA
Hilkenmeier, F., & Scharlau, I. (2010). Rapid allocation of temporal attention in the attentional blink paradigm. European Journal of Cognitive Psychology, 22(8), 1222–1234.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Book | LibreCat-ID: 32143
Karsten, A. (2009). Vielfalt des Schreibens. Zur Dialogizität schriftlicher Äußerungen im Spannungsfeld von Konventionalisierung und Positionierung. Lehmanns Media.
LibreCat
 

2009 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31684
Scharlau, I., & Aebli, H. (2009). Jean Piaget, Die Entwicklung der physikalischen Mengenbegriffe beim Kinde: Erhaltung und Atomismus. In H. L. Arnold (Ed.), Kindlers Literatur Lexikon (Vol. 3). Metzler.
LibreCat
 

2009 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31683
Scharlau, I., & Aebli, H. (2009). Jean Piaget, Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde. In H. L. Arnold (Ed.), Kindlers Literatur Lexikon (Vol. 3). Metzler.
LibreCat
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28964 | OA
Hilkenmeier, F., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2009). Early Top-Down Influences in Control of Attention: Evidence from the Attentional Blink. KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28955
Weiß, K., & Scharlau, I. (2009). Attention Speeds Up Visual Information Processing: Selection for Perception or Selection for Action? KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28959 | OA
Priess, H.-W., & Scharlau, I. (2009). What you see is what you set – the position of moving objects. KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Book | LibreCat-ID: 31673
Scharlau, I. (2007). Jean Piaget zur Einführung (2nd ed.). Junius.
LibreCat
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 28946
Scharlau, I. (2007). Control of Attention by Nonconscious Information: Do Intentions Play a Role? The 5th International Conference on Computer Vision Systems. https://doi.org/10.2390/BIECOLL-ICVS2007-158
LibreCat | DOI
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6087 | OA
Scharlau, I. (2007). Temporal processes in prime-mask interaction: Assessing perceptual consequences of masked information. Advances in Cognitive Psychology, 3(1–2), 241–255.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6070 | OA
Neumann, O., & Scharlau, I. (2007). Experiments on the Fehrer-Raab effect and the “Weather Station Model” of visual backward masking. Psychological Research, 71(6), 667–677.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6093 | OA
Neumann, O., & Scharlau, I. (2007). Visual attention and the mechanism of metacontrast. Psychological Research, 71(6), 626–633.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6079 | OA
Scharlau, I. (2007). Perceptual latency priming: A measure of attentional facilitation. Psychological Research, 71(6), 678–686.
LibreCat | Download (ext.)
 

2006 | Journal Article | LibreCat-ID: 6092
Scharlau, I., Ansorge, U., & Breitmeyer, B. G. (2006). Trends and styles in visual masking. Advances in Cognitive Psychology, 2(1), 1–5.
LibreCat
 

2006 | Journal Article | LibreCat-ID: 6073 | OA
Scharlau, I., Ansorge, U., & Horstmann, G. (2006). Latency facilitation in temporal-order judgments: Time course of facilitation as a function of judgment type. Acta Psychologica, 122(2), 129–159.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=424

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed