Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

109 Publications


2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31407
Exploration of Location Data: Real Data in the Context of Interaction with a Cellular Network
L. Höper, S. Podworny, C. Schulte, D. Frischemeier, in: Proceedings of the IASE 2021 Satellite Conference, International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32335
A PLACE FOR A DATA SCIENCE PROJECT IN SCHOOL: BETWEEN STATISTICS AND EPISTEMIC PROGRAMMING
S. PODWORNY, S. Hüsing, C. SCHULTE, STATISTICS EDUCATION RESEARCH JOURNAL 21 (2022).
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 25521
ITiCSE 2021: 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Virtual Event, Germany, June 26 - July 1, 2021 - Working Group Reports
C. Schulte, B. A. Becker, M. Divitini, E. Barendsen, eds., ITiCSE 2021: 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Virtual Event, Germany, June 26 - July 1, 2021 - Working Group Reports, ACM, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 25522
ITiCSE 2021: 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Virtual Event, Germany, June 26 - July 1, 2021
C. Schulte, B. A. Becker, M. Divitini, E. Barendsen, eds., ITiCSE 2021: 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Virtual Event, Germany, June 26 - July 1, 2021, ACM, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25523
Data Science ab Klasse 5 - Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein
S. Podworny, L. Höper, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 327.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25524
Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten
L. Höper, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 73–82.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25525
Identity in K-12 Computer Education Research: A Systematic Literature Review
G. Große-Bölting, D.K.-H. Gerstenberger, L. Gildehaus, A. Mühling, C. Schulte, in: A. J. Ko, J. Vahrenhold, R. McCauley, M. Hauswirth (Eds.), ICER 2021: ACM Conference on International Computing Education Research, Virtual Event, USA, August 16-19, 2021, ACM, 2021, pp. 169–183.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 25527
ITiCSE 2021 recap
C. Schulte, B. A. Becker, ACM SIGCSE Bull. 53 (2021) 3–4.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27491
Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education
L. Höper, in: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27493
Using data cards for teaching data based decision trees in middle school
S. Podworny, Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, D. Frischemeier, L. Höper, C. Schulte, in: O. Seppälä, A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021, ACM, 2021, p. 39:1-39:3.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27494
Epistemic Programming - An insight-driven programming concept for Data Science
S. Hüsing, in: O. Seppälä, A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021, ACM, 2021, p. 42:1-42:3.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27495
Künstliche Intelligenz und maschinelles Lernen im Informatikunterricht der Sek. I mit Jupyter Notebooks und Python am Beispiel von Entscheidungsbäumen und künstlichen neuronalen Netzen
K. Bovermann, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Opitz, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 319.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29707
Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern
D. Bechinie, K. Eilerts, T. Huhmann, M. Lenke, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, WTM Verlag, Münster, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29708
Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden
D.K.-H. Gerstenberger, F. Winkelnkemper, C. Schulte, 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) (2021) 49.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25520
Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz
L. Höper, S. Podworny, S. Hüsing, C. Schulte, Y. Fleischer, R. Biehler, D. Frischemeier, H. Malatyali, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 345.
LibreCat | DOI
 

2021 | Dissertation | LibreCat-ID: 27499
Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis
L. Budde, Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis, University of Paderborn, Germany, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29720
Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges
D. Passey, T. Brinda, B. Cornu, J. Holvikivi, C. Lewin, J. Magenheim, R. Morel, J. Osorio, A. Tatnall, B. Thompson, M. Webb, in: M. Goedicke, E. Neuhold, K. Rannenberg (Eds.), Advancing Research in Information and Communication Technology, Springer, Cham, 2021, pp. 129–152.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29706
Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten
L. Höper, C. Schulte, in: Gesellschaft für Informatik e.V. (Ed.), 51. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 1623–1632.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29702
Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht
L. Höper, S. Hüsing, H. Malatyali, C. Schulte, L. Budde, LOG IN 41 (2021) 31–38.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21268
Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken
T. Huhmann, K. Eilterts, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis, Waxmann Verlag, 2020.
LibreCat
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 20335
The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned
F. Winkelnkemper, C. Schulte, K. Eilerts, D. Bechinie, T. Huhmann, in: EdMedia+ Innovate Learning, 2020, pp. 522–529.
LibreCat
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 20452
Combining Ideas and Artifacts: An Interaction-Focused View on Computing Education Using a Cybersecurity Example
L. Terfloth, L. Budde, C. Schulte, in: Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2020.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20834
Machine learning for human learners: opportunities, issues, tensions and threats
M.E. Webb, A. Fluck, J. Magenheim, J. Malyn-Smith, J. Waters, M. Deschênes , J. Zagami, Educational Technology Research and Development (2020) 1–22.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20835
< Big Data> aus der Perspektive von Informatischer Bildung und Medienpädagogik
J. Magenheim, MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 37 (2020) 139–163.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20836
Data science education
J. Magenheim, C. Schulte, Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer (2020).
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 20840
Programmieren - Lehren und Lernen mit und über Medien
C. Schulte, L. Budde, F. Winkelnkemper, in: Mobile Medien Im Schulkontext, Springer, 2020, pp. 215–240.
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29298 | OA
Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II
S.A. Opel, M. Schlichtig, in: T. Vollmer, T. Karges, T. Richter, B. Schlömer, S. Schütt-Sayed (Eds.), Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung, wbv Media GmbH & Co. KG, Bielefeld, 2020, pp. 176–194.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21267
Understanding and Explaining Digital Artefacts - the Role of a Duality (Accepted Paper - Digital Publication Follows)
L. Budde, C. Schulte, H.M. Buhl, A. Muehling, Seventh International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineeringe (2020).
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15578
Program Comprehension: Identifying Learning Trajectories for Novice Programmers
C. Izu, C. Schulte, A. Aggarwal, Q. I. Cutts, R. Duran, M. Gutica, B. Heinemann, E. Kraemer, V. Lonati, C. Mirolo, R. Weeda, in: Proceedings of the 2019 (ACM) Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019, 2019, pp. 261–262.
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15579
Einsatz von Jupyter Notebooks am Beispiel eines fiktiven Kriminalfalls
F. Kapp, C. Schulte, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 247–256.
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15581
Zur Relevanz eines Prozessbereiches Interaktion und Exploration im Kontext informatischer Bildung im Primarbereich
K. Müller, C. Schulte, J. Magenheim, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 139–148.
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15583
Das RetiBNE Café
A.-K. Schmidt, C. Schulte, in: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, 2019, pp. 315–324.
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15720
Critical Incidents for Technology Enhanced Learning in Vocational Education and Training
A. Wilke, J. Magenheim, in: IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019, 2019, pp. 892–899.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book | LibreCat-ID: 15721
Zieldimensionen für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren früher MINT-Bildung
O. Köller, J. Magenheim, H. Molitor, U. Pfenning, J. Ramseger, M. Steffensky, C. Wiesmüller, E. Winther, B. Wollring, Zieldimensionen Für Multiplikatorinnen Und Multiplikatoren Früher MINT-Bildung, Verlag Barbara Budrich, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 16275
„Der Informatikkreis “: Kinder von drei bis zehn Jahren beim Forschen in Informatik begleiten - ein methodisch-didaktisches Material
A. Franke-Wiekhorst, C. Günther, K. Brünger, J. Magenheim, R. Romeike, GdSU-Journal,(9) (2019) 10–21.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15332
Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material
M. Schlichtig, S.A. Opel, L. Budde, C. Schulte, in: E. Jasutė, S. Pozdniakov (Eds.), ISSEP 2019 - 12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evaluation and Perspectives, Local Proceedings, 2019, pp. 65–73.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15640
Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II
S.A. Opel, M. Schlichtig, C. Schulte, R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, in: INFOS, Gesellschaft für Informatik, 2019, pp. 285–294.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15641
Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook
M. Schlichtig, S.A. Opel, C. Schulte, R. Biehler, D. Frischemeier, S. Podworny, T. Wassong, in: INFOS, Gesellschaft für Informatik, 2019, p. 385.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15643
Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress)
S.A. Opel, M. Schlichtig, C. Schulte, in: WiPSCE, ACM, 2019, p. 11:1-11:2.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 20839
Kritische Entgegnung auf die Studie "Zur Relevanz informatischer Bildung in der Schule für den Erwerb computer- bzw. informationsbezogener Kompetenzen"
T. Brinda, I. Diethelm, L. Hellmig, J. Magenheim, R. Romeike, U. Schroeder, MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 33 (2018) 1–10.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15584
Evaluation of Learning Informatics in Primary Education - Views of Teachers and Students
J. Magenheim, K. Müller, C. Schulte, N. Bergner, K. Haselmeier, L. Humbert, D. Müller, U. Schroeder, in: Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering - 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, (ISSEP) 2018, St. Petersburg, Russia, October 10-12, 2018, Proceedings, 2018, pp. 339–353.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15585
Eye-movement Modeling Examples in Source Code Comprehension: A Classroom Study
R. Bednarik, C. Schulte, L. Budde, B. Heinemann, H. Vrzakova, in: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018, 2018, pp. 2:1-2:8.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15586
Are children perceiving robots as supporting or replacing humans?: first empirical results and classification of preconceptions within a theoretical framework
K. Müller, C. Schulte, in: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018, 2018, pp. 10:1-10:4.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15587
The computing repair cafe: a concept for repair cafes in computing edcuation
C. Schulte, J. Krüger, A. Gödecke, A.-K. Schmidt, in: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018, 2018, pp. 24:1-24:6.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 15588
Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018
R. Bednarik, C. Schulte, eds., Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018, (ACM), 2018.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 15595
Computer Science Education: Perspectives on Teaching and learning in school
S. Sentance, E. Barendsen, C. Schulte, Computer Science Education: Perspectives on Teaching and Learning in School, Bloomsbury Publishing, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15646
Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools
B. Heinemann, S.A. Opel, L. Budde, C. Schulte, D. Frischemeier, R. Biehler, S. Podworny, T. Wassong, in: Koli Calling, ACM, 2018, pp. 17:1-17:5.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15647 LibreCat
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15589
The design and exploration cycle as research and development framework in computing education
C. Schulte, J. Magenheim, K. Müller, L. Budde, in: 2017 (IEEE) Global Engineering Education Conference, (EDUCON) 2017, Athens, Greece, April 25-28, 2017, 2017, pp. 867–876.
LibreCat | DOI
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15590
Zieldimensionen für frühe informatische Bildung im Kindergarten und in der Grundschule
N. Bergner, H. Köster, J. Magenheim, K. Müller, R. Romeike, U. Schroeder, C. Schulte, in: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg, 2017, pp. 53–62.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=67

Search

Filter Publications

Display / Sort

Export / Embed