Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
571 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57020
Symposium—Towards innovative practices in mathematics education: Teachers’ and students’ choice and use of digital resources
B. Pepin, S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 123–126.
LibreCat
| Files available
| DOI
B. Pepin, S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 123–126.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57022
Fostering university students’ reading and understanding of mathematical text in a flipped classroom approach with a digital marking tool
S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 133–136.
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 133–136.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58353 |

Young students’ engagement with data to create decision trees
S. Podworny, R. Biehler, Y. Fleischer, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
S. Podworny, R. Biehler, Y. Fleischer, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59414
Unterrichtsintegrierte Förderung von mathematischen Basiskompetenzen. Empirische Rekonstruktion interferierender Praktiken der Förderung im Mathematikunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Zeitschrift für Grundschulforschung (2025).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Zeitschrift für Grundschulforschung (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59622
Exploring students’ constructions of data-based decision trees after an introductory teaching unit on machine learning
Y. Fleischer, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 57 (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
Y. Fleischer, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 57 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58516
Emotions in mathematics learning: a systematic review and meta-analysis
J. Schönherr, S. Schukajlow, R. Pekrun, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, S. Schukajlow, R. Pekrun, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59703
Maximizing the benefits of student-generated drawing for real-world problem solving
J. Schönherr, R.E. Mayer, Contemporary Educational Psychology 81 (2025).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, R.E. Mayer, Contemporary Educational Psychology 81 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60100
Interaction- or Material-Centred Implementation of Teacher Professional Development: a Comparison of Teachers’ Competence Development and Potential Lesson Planning Lehrkräftefortbildung interaktions- oder materialzentriert implementieren: Ein Vergleich hinsichtlich der Kompetenzentwicklung sowie der potentiellen Unterrichtsplanung von Lehrkräften
A. Richter, J. Bruns, H. Gasteiger, Journal Für Mathematik-Didaktik 46 (2025).
LibreCat
| DOI
A. Richter, J. Bruns, H. Gasteiger, Journal Für Mathematik-Didaktik 46 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 54970
Mathematikbezogenes Wissen, Einstellungen und Lerngelegenheiten als Einflussfaktoren der situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachkräfte
C. Quack, J. Bruns, Frühe Bildung 14 (2025) 72–78.
LibreCat
| DOI
C. Quack, J. Bruns, Frühe Bildung 14 (2025) 72–78.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60102
Erfassung der numerischen Kompetenzen im Kindergartenalter
N. Gloor, K. Kucian, J. Bruns, H. Gasteiger, E. Moser Opitz, Frühe Bildung (2025).
LibreCat
| DOI
N. Gloor, K. Kucian, J. Bruns, H. Gasteiger, E. Moser Opitz, Frühe Bildung (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58947
Mathematics education for girls in Prussia 1890–1925
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
LibreCat
| DOI
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59053
Förderung von statistischem Denken im Mathematikunterricht der Primarstufe: Bedeutsame Ideen und Förderungsmöglichkeiten
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
LibreCat
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60196
The quality of digital curriculum resources for mathematics in German educational policy
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60351 |

Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens – short summary of a survey
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60495
Explorative Datenanalyse in der Schule – Analyse der Mediennutzung von Jugendlichen mit den YOU‑PB Daten
S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 9–16.
LibreCat
S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 9–16.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52584
Research on curriculum resources in mathematics education: a survey of the field
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51841 |

Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50554 |

31 Sprachbildung im berufsbezogenen Mathematikunterricht.
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54078
Fachbezogene Professionalisierung von fachfremd Mathematik unterrichtenden Lehrkräften: Retrospektive Selbsteinschätzungen zur Expertise im Umgang mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen im Anfangsunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54144
The meaning landscape of the concept of the total derivative in multivariable real analysis textbooks: an analysis based on a new model of meaning
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).