16 Publications
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56476
Höper L, Schulte C, Benzmüller C. Verantwortung. In: Furbach U, Kitzelmann E, Michaeli T, Schmid U, eds. Künstliche Intelligenz für Lehrkräfte. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2024. doi:10.1007/978-3-658-44248-4_16
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 49655 |

Höper L, Schulte C. The data awareness framework as part of data literacies in K-12 education. Information and Learning Sciences. 2024;125(7/8):491-512. doi:10.1108/ils-06-2023-0075
LibreCat
| Files available
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53622 |

Höper L, Schulte C. Empowering Students for the Data-Driven World: A Qualitative Study of the Relevance of Learning about Data-Driven Technologies. Informatics in Education. Published online 2024. doi:10.15388/infedu.2024.19
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57209 |

Höper L, Schulte C. New Perspectives on the Future of Computing Education: Teaching and Learning Explanatory Models. In: Proceedings of the 24th Koli Calling International Conference on Computing Education Research. ACM; 2024. doi:10.1145/3699538.3699558
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55481 |

Höper L, Schulte C, Mühling A. Students’ Motivation and Intention to Engage with Data-Driven Technologies from a CS Perspective in Everyday Life. In: Proceedings of the 2024 on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1. ACM; 2024. doi:10.1145/3649217.3653625
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55656 |

Höper L, Schulte C, Mühling A. Learning an Explanatory Model of Data-Driven Technologies can Lead to Empowered Behavior: A Mixed-Methods Study in K-12 Computing Education. In: Proceedings of the 2024 ACM Conference on International Computing Education Research - Volume 1. Vol 10. ACM; 2024. doi:10.1145/3632620.3671118
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46186 |

Höper L, Schulte C. Paradigmenwechsel vom klassischen zum datengetriebenen Problemlösen im Informatikunterricht. MNU journal. 2023;76(4):314-320.
LibreCat
| Files available
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47151 |

Winkelnkemper F, Höper L, Schulte C. ARIadne – An Explanation Model for Digital Artefacts. Informatics in Education. Published online 2023. doi:10.15388/infedu.2024.09
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31407
Höper L, Podworny S, Schulte C, Frischemeier D. Exploration of Location Data: Real Data in the Context of Interaction with a Cellular Network. In: Proceedings of the IASE 2021 Satellite Conference. International Association for Statistical Education; 2022. doi:10.52041/iase.nkppy
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29702 |

Höper L, Hüsing S, Malatyali H, Schulte C, Budde L. Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht. LOG IN. 2021;41(1):31-38.
LibreCat
| Files available
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29706
Höper L, Schulte C. Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten. In: Gesellschaft für Informatik e.V., ed. 51. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021. Lecture Notes in Informatics. Gesellschaft für Informatik; 2021:1623-1632. doi:10.18420/informatik2021-136
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27491
Höper L. Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education. In: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research. Koli Calling ’21. Association for Computing Machinery; 2021. doi:10.1145/3488042.3490509
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25520
Höper L, Podworny S, Hüsing S, et al. Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol P-313. LOG IN. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:345. doi:10.18420/infos2021\_a230
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25523
Podworny S, Höper L, Fleischer Y, Hüsing S, Schulte C. Data Science ab Klasse 5 - Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol {P-313. LNI. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:327. doi:10.18420/infos2021\_w278
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27493
Podworny S, Fleischer Y, Hüsing S, et al. Using data cards for teaching data based decision trees in middle school. In: Seppälä O, Petersen A, eds. Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021. ACM; 2021:39:1-39:3. doi:10.1145/3488042.3489966
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25524
Höper L, Schulte C. Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol P-313. {LNI}. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:73-82. doi:10.18420/infos2021\_f235
LibreCat
| DOI
16 Publications
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56476
Höper L, Schulte C, Benzmüller C. Verantwortung. In: Furbach U, Kitzelmann E, Michaeli T, Schmid U, eds. Künstliche Intelligenz für Lehrkräfte. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2024. doi:10.1007/978-3-658-44248-4_16
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 49655 |

Höper L, Schulte C. The data awareness framework as part of data literacies in K-12 education. Information and Learning Sciences. 2024;125(7/8):491-512. doi:10.1108/ils-06-2023-0075
LibreCat
| Files available
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53622 |

Höper L, Schulte C. Empowering Students for the Data-Driven World: A Qualitative Study of the Relevance of Learning about Data-Driven Technologies. Informatics in Education. Published online 2024. doi:10.15388/infedu.2024.19
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57209 |

Höper L, Schulte C. New Perspectives on the Future of Computing Education: Teaching and Learning Explanatory Models. In: Proceedings of the 24th Koli Calling International Conference on Computing Education Research. ACM; 2024. doi:10.1145/3699538.3699558
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55481 |

Höper L, Schulte C, Mühling A. Students’ Motivation and Intention to Engage with Data-Driven Technologies from a CS Perspective in Everyday Life. In: Proceedings of the 2024 on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1. ACM; 2024. doi:10.1145/3649217.3653625
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55656 |

Höper L, Schulte C, Mühling A. Learning an Explanatory Model of Data-Driven Technologies can Lead to Empowered Behavior: A Mixed-Methods Study in K-12 Computing Education. In: Proceedings of the 2024 ACM Conference on International Computing Education Research - Volume 1. Vol 10. ACM; 2024. doi:10.1145/3632620.3671118
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46186 |

Höper L, Schulte C. Paradigmenwechsel vom klassischen zum datengetriebenen Problemlösen im Informatikunterricht. MNU journal. 2023;76(4):314-320.
LibreCat
| Files available
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47151 |

Winkelnkemper F, Höper L, Schulte C. ARIadne – An Explanation Model for Digital Artefacts. Informatics in Education. Published online 2023. doi:10.15388/infedu.2024.09
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31407
Höper L, Podworny S, Schulte C, Frischemeier D. Exploration of Location Data: Real Data in the Context of Interaction with a Cellular Network. In: Proceedings of the IASE 2021 Satellite Conference. International Association for Statistical Education; 2022. doi:10.52041/iase.nkppy
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29702 |

Höper L, Hüsing S, Malatyali H, Schulte C, Budde L. Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht. LOG IN. 2021;41(1):31-38.
LibreCat
| Files available
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29706
Höper L, Schulte C. Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten. In: Gesellschaft für Informatik e.V., ed. 51. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021. Lecture Notes in Informatics. Gesellschaft für Informatik; 2021:1623-1632. doi:10.18420/informatik2021-136
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27491
Höper L. Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education. In: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research. Koli Calling ’21. Association for Computing Machinery; 2021. doi:10.1145/3488042.3490509
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25520
Höper L, Podworny S, Hüsing S, et al. Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol P-313. LOG IN. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:345. doi:10.18420/infos2021\_a230
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25523
Podworny S, Höper L, Fleischer Y, Hüsing S, Schulte C. Data Science ab Klasse 5 - Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol {P-313. LNI. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:327. doi:10.18420/infos2021\_w278
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27493
Podworny S, Fleischer Y, Hüsing S, et al. Using data cards for teaching data based decision trees in middle school. In: Seppälä O, Petersen A, eds. Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021. ACM; 2021:39:1-39:3. doi:10.1145/3488042.3489966
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25524
Höper L, Schulte C. Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten. In: Humbert L, ed. 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021. Vol P-313. {LNI}. Gesellschaft für Informatik, Bonn; 2021:73-82. doi:10.18420/infos2021\_f235
LibreCat
| DOI