Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

144 Publications


2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52330 | OA
Schwede, Jana, and Christian Harteis. “Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz.” Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung, edited by Claudia Müller et al., vol. 73, wbv Publikation, 2023, pp. 147–64, doi:10.3278/9783763974382.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 30291
Harteis, Christian, et al., editors. Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing, 2022, doi:10.1007/978-3-030-89582-2.
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 30290
Harteis, Christian. “Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation.” Research Approaches on Workplace Learning, Springer International Publishing, 2022, doi:10.1007/978-3-030-89582-2_19.
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29104
Harteis, Christian, et al. “Digitalization of Work: Challenges for Workplace Learning.” The SAGE Handbook of Learning and Work, edited by Margaret Malloch et al., SAGE Publications, 2022, pp. 329–42.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33270
Harteis, Christian. “Delphi-Technique as a Method for Research on Professional Learning.” Methods for Researching Professional Learning and Development, Springer International Publishing, 2022, doi:10.1007/978-3-031-08518-5_16.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33365
Caruso, Carina, et al. “Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Springer Science and Business Media LLC, 2022, doi:10.1007/s11618-022-01123-x.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35112
Caruso, Carina, et al. “Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Springer , 2022, doi:s11618-022-01123-x.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35323
Caruso, Carina, et al. “Von der Not zur Tugend!?” Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 65, wbv, 2022, pp. 137–157, doi:10.3278/9783763972579.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 50408
Goller, Michael, et al. “Erkenntnisse Zur Verbesserung von Mentoringprozessen in Der Lehrer:Innenausbildung.” SEMINAR – Lehrerbildung Und Schule, vol. 28, no. 4, 2022, doi:10.3278/SEM2204W006.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26686
Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “The Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations.” Digital Transformation of Learning Organizations, edited by Dirk Ifenthaler, Springer, 2021, pp. 95–113.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26690
Harteis, Christian. “Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität, Herausforderung und Zumutung.” Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis , edited by Heiner Gembris et al., Lit, 2021, pp. 37–50.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29728
Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers.” International Journal for Research in Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, Uni Bremen Campus GmbH, 2021, pp. 208–23, doi:10.13152/ijrvet.8.2.4.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 26689
Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Diary Farmers.” International Journal of Research on Vocational and Educational Training, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 208–23.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35202
Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers.” International Journal for Research in Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 208–223, doi:10.13152/IJRVET.8.2.4.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34866
Caruso, Carina, et al., editors. Theorie und Praxis in der Lehrerbildung. Springer Fachmedien, 2021, doi:10.1007/978-3-658-32568-8.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35409
Caruso, Carina, et al. “Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung.” Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken, edited by Carina Caruso et al., Springer, 2021, pp. 441–457, doi:10.1007/978-3-658-32568-8.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35411
Caruso, Carina, et al. “Praxisphasen in der Lehrerbildung.” Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken, edited by Carina Caruso et al., Springer, 2021, pp. 3–11, doi:10.1007/978-3-658-32568-8.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35464
Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “The Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations.” Digital Transformation of Learning Organizations  , edited by Dirk Ifenthaler et al., Springer, 2021, pp. 95–114, doi:10.1007/978-3-030-55878-9_6.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26681
Harteis, Christian, et al. “Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen in Können.” Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen, edited by Georg Neuweg et al., wbv, 2020, pp. 155–74.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16508
Harteis, Christian, and Carina Caruso. “Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. .” Verlängerte Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung , edited by K. Rheinländer and D. Scholl, Klinkhardt, 2020, pp. 58–73.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26680
Goller, Michael, et al. “Digitalisierung in der Landwirtschaft. Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten.” Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 56, wbv, 2020, pp. 53–76.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26684
Steffen, Bianca, et al. “The Contribution of Mental Simulation to the Development of Intuition.” Intuition Handbook: Bridging Research and Practice, edited by Martha Sinclair, Edgar Elgar, 2020, pp. 241–54.
LibreCat | Files available
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16507
Goller, Michael, et al. “Engineering Students’ Learning during Internships: Exploring the Explanatory Power of the Job Demands‐control‐support Model.” Journal of Engineering Education, vol. 109, no. 2, 2020, pp. 307–24, doi:10.1002/jee.20308.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16506
Harteis, Christian, et al. “Conceptual Change in the Face of Digitalization: Challenges for Workplaces and Workplace Learning.” Frontiers in Education, vol. 5, no. 1, 2020, pp. 1–10, doi:10.3389/feduc.2020.00001.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29751
Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung.” Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 56, wbv, 2020, pp. 33–52.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26678
Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die allgemeine und berufliche Bildung.” Digitalisierung und Berufsbildung 4.0 am Übergang Schule - Beruf, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, wbv, 2020, pp. 33–52, doi:10.3278/6004725w.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35313
Harteis, Christian, et al. “Conceptual Change in the Face of Digitalization.” Frontiers in Education, vol. 5, no. 1, 2020, doi:10.3389/feduc.2020.00001.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35465
Caruso, Carina, and Christian Harteis. “Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis- Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte.” Verlängerte Praxisphasen in der Lehrer*innenbildung Konzeptionelle und empirische Aspekte der Relationierung von Theorie und Praxis, edited by Kathrin Rheinländer and Daniel Scholl, Klinkhardt, 2020, pp. 58–73.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35468
Goller, Michael, et al. “Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten.” Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 56, wbv , 2020, pp. 53–80, doi:10.3278/6004725w.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35836
Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung.” Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 56, wbv, 2020, pp. 33–51, doi:10.3278/6004725w.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 4798
Harteis, Christian. “Supporting Learning at Work in an Era of Digitalization of Work.” Work-Based Learning as a Pathway to Competence-Based Education, edited by Anke Bahl and Anke Dietzen, Barbara Budrich, 2019, pp. 85–97.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 13654
Goller, Michael, et al. “Finnish and German Student Teachers’ Motivations for Choosing Teaching as a Career. The First Application of the FIT-Choice Scale in Finland.” Teaching and Teacher Education, 2019, pp. 235–48, doi:10.1016/j.tate.2019.06.023.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 13653
Harteis, Christian, et al. “Die Auswirkungen der Digitalisierung auf die Bedeutung beruflicher Qualifikation aus betrieblicher Sicht.” Beruf, Beruflichkeit, Employability, edited by Jürgen Seifried et al., wbv, 2019, pp. 239–53.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 8958
Goller, Michael, et al. “Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home.” Vocations and Learning, vol. 12, no. 1, 2019, pp. 67–85, doi:10.1007/s12186-018-9209-z.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3593
Harteis, Christian, and Christoph Fischer. “Wissensmanagement Unter Bedingungen von Arbeit 4.0.” Handbuch Gestaltung Digitaler Und Vernetzter Arbeitswelten, edited by Günter W. Maier et al., Springer, 2018, pp. 1--18.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3594
Fischer, Christoph, et al. “Digitalisation of Work: Between Affordances and Constraints for Learning at Work.” Digital Workplace Learning, edited by Dirk Ifenthaler, Springer, 2018, pp. 227--249.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 3595
Gruber, Hans, and Christian Harteis. Individual and Social Influences on Professional Learning. Supporting the Acquisition and Maintenance of Expertise. Springer, 2018, doi:10.1007/978-3-319-97041-7.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 3681
Harteis, Christian, editor. The Impact of Digitalization in the Workplace: An Educational View. Springer, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3682
Harteis, Christian. “Machines, Change and Work: An Educational View on the Digitalization of Work.” The Impact of Digitalization in the Workplace, edited by Christian Harteis, Springer, 2018, pp. 1--10.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3683
Billett, Stephen, et al. “Developing Occupational Expertise through Everyday Work Activities and Interactions.” The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance, edited by Karl A Ericsson et al., 2nd ed., Cambridge University Press, 2018, p. 105.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 16923
Harteis, Christian, et al. “Do We Betray Errors Beforehand? The Use of Eye Tracking, Automated Face Recognition and Computer Algorithms to Analyse Learning from Errors.” Frontline Learning Research, vol. 6, no. 3, 2018, pp. 37–56.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 16924
Harteis, Christian, et al. “The Journey to Proficiency: Exploring New Objective Methodologies to Capture the Process of Learning and Professional Development. .” Frontline Learning Research, vol. 6, no. 3, 2018, pp. 1–5.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 3684
Goller, Michael, et al. “Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home.” Vocations and Learning, 2018, pp. 1–19.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3676
Harteis, Christian. “Intuition as Crucial Component of Professional Competence: Its Relevance for Competence-Based Vocational and Professional Education and Training.” Competence-Based Vocational and Professional Education, edited by Martin Mulder, Springer, 2017, pp. 971--984.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 3679
Rausch, Andreas, et al. “Emotions, Coping and Learning in Error Situations in the Workplace.” Journal of Workplace Learning, vol. 29, no. 5, 2017, pp. 374--393.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3680
Goller, Michael, and Christian Harteis. “Human Agency at Work: Towards a Clarification and Operationalisation of the Concept.” Agency at Work, edited by Michael Goller and Susanna Paloniemi, Springer, 2017, pp. 85--103.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 3690
Harteis, Christian, and Martin Gartmeier. “Learning from Errors in Workplace Settings.” Journal of Workplace Learning, vol. 29, no. 5, 2017, pp. 322–25.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3691
Harteis, Christian, et al. “Epistemische Überzeugungen Beschäftigter Und Ihre Bedeutung Für Berufliches Lernen.” Wissen Und Lernen. Wie Epistemische Überzeugungen Schule, Universität Und Arbeitswelt Beeinflussen, edited by Andrea Bernholt et al., Waxmann, 2017, pp. 195–212.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3677
Harteis, Christian, and Helmut Heid. “Bildungsarbeit in Wirtschaft Und Betrieb.” Handbuch Bildungsforschung, edited by Rudolf Tippelt and Berhard Schmidt-Hertha, 4th ed., Springer VS, 2016, pp. 1--21.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3592
Fischer, Christoph, and Christian Harteis. “Die Bedeutung Subjektiver Sichtweisen Für Die Implementierung Betrieblicher Lernkultur.” Informelles Lernen, Annäherungen - Problemlagen - Forschungsbefunde, edited by Gerhard Niedermair, Trauner, 2015, pp. 107--123.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

(person=27503)

status=public

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: MLA

Export / Embed