Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

1766 Publications


2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44626
Schulze, Johanna, Kerstin Drossel, and Birgit Eickelmann. “Die inhaltliche Ausgestaltung schulischer Medienkonzepte als Gelingensbedingung digitalisierungsbezogener Schulentwicklungsprozesse.” In Professionalisierung für digitale Bildung im Grundschulalter - Ergebnisse des Forschungsprojekts P3DiG , edited by T. Irion, T. Böttinger, and R. Kammerl, 15–30. Münster: Waxmann Verlag, 2023. https://doi.org/DOI:10.31244/9783830996415.
LibreCat | DOI
 

2023 | Report | LibreCat-ID: 44627
Gerick, J., Birgit Eickelmann, B. Panten, A. Rothärmel, M. Rau, and T. Gottschalk. Abschlussbericht zum Forschungsprojekt ‚Gelingensbedingungen und Transfer von erfolgreichen Digitalisierungsprozessen an Schulen in Nordrhein-Westfalen (GuTe DigiSchulen NRW). Technische Universität Braunschweig/Universität Paderborn, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Report | LibreCat-ID: 44628
Gerick, J., Birgit Eickelmann, M. Rau, B. Panten, A. Rothärmel, and T. Gottschalk. Digitalisierungsbezogene Schulentwicklungsprozesse erfolgreich gestalten. Handreichung für die schulische Arbeit zu den Ergebnissen des Forschungsprojekts GuTe DigiSchulen NRW. Braunschweig: Technische Universität Braunschweig, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 45344
Herding, Jana, and U. Carle. Von der Grundschule in die Sekundarstufe. Übergänge ressourcenorientiert gestalten (Hrsg. von Petra Büker). Vol. 10. KinderStärken. Stuttgart: Kohlhammer, 2023.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45324
Zdoupas, Philippos, and Désirée Laubenstein. “‘I Feel Well, Accepted and Competent in School’—Determinants of Self-Perceived Inclusion and Academic Self-Concept in Students with Diagnosed Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD).” Social Sciences 12, no. 3 (2023): 154. https://doi.org/10.3390/socsci12030154.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45323
Zdoupas, Philippos, and Désirée Laubenstein. “Perceptions of Inclusion in Students with Diagnosed Behavioural, Emotional and Social Difficulties (BESD) Displaying Internalising and Externalising Behaviour in Inclusive and Special Education.” European Journal of Special Needs Education (Latest Articles) 38, no. 5 (2023): 717–30. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2159281.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 46276
Zdoupas, Philippos, Kuhlhoff Lara, Grust Martin, Anne-Marie Jaekel, and Ehlert Jan. Entwicklungszielgespräche in der Sekundarstufe I - Systemisches Coaching mit Schüler:innen nach dem GROW-Modell. Paderborn: LibreCat University, 2023. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1756.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 42784
Homt, Martina, Janis Wehde, and Bea Bloh. “Motivationsprofile Zum Erwerb Pädagogischen Wissens Im Lehramtsstudium,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48475
Görel, Gamze, Pauline Finke, and Frank Hellmich. “Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden – Das Projekt IDEAL. Vortrag Auf Der Herbsttagung 2023 Der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF).” Münster: Universität Münster, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 43420
Engemann, Mario, and Bardo Herzig. “Die Bedeutung Digitaler Medien Für Die Unterrichtsbezogene Lehrerkooperation - Erste Ergebnisse Einer Empirischen Studie,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48598
Kottmann, Brigitte, Birgit Lütje-Klose, and Phillip Neumann. “Wer übernimmt Verantwortung für Inklusion?” Zeitschrift für Heilpädagogik 74, no. 11 (2023): 554–56.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 50370
Eickelmann, Birgit. KI in der Schule und Bildungsgerechtigkeit. Blog-Beitrag im fiete.ai-Blog., 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48596
Häsel-Weide, Uta, R. Schmidt, and Petra Büker. “„FInDig“: Fach – Inklusion – Digitalisierung Vernetzen. Ein Planungs- Und Reflexionsmodell Für Die Lehrkräftebildung.” Zeitschrift Für Schul- Und Professionsentwicklung. (PFLB) 5, no. 1 (2023): 215–29.
LibreCat | Files available
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50534
Knickenberg, Margarita, Harry Kullmann, Sergej Wüthrich, Caroline Sahli Lozano, Tim Loreman, and Umesh Sharma. “Teachers‘ Collective Efficacy with Regard to Inclusive Practices – Characterising a New Scale and International Results from Canada, Germany, & Switzerland,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50532
Knickenberg, Margarita. “Emotional-Motivationales Erleben Im Zusammenhang Mit Selbstbestimmtem Lernen Im Inklusiven Naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50580
Büker, Petra, Anna-Maria Kamin, Veronika Becker, Katrin Glawe, Jana Herding, Franziska Schaper, and Mona Stets. “Fallarbeit im OER-Format: Die Lehr-/ Lernumgebung inklud.nrw zur Entwicklung inklusions- und digitalisierungsbezogener Kompetenzen in der Grundschullehrkräftebildung.” In Nachhaltige Bildung in der Grundschule, edited by Michael Haider, Richard Böhme, Susanne Gebauer, Christian Gößinger, Meike Munser-Kiefer, and Astrid Rank, 27:331–34. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2023. https://doi.org/10.25656/01:27767.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41475
Kamin, Anna-Maria, Petra Büker, Katrin Glawe, Jana Herding, Insa Menke, and Franziska Schaper. “Inklusions- und digitalisierungsbezogene Kompetenzen im Lehramtsstudium erwerben – Konzeption, Erprobung und Evaluation der Lehr-/Lernumgebung inklud.nrw.” In Inklusion digital! Chancen und Herausforderungen inklusiver Bildung im Kontext von Digitalisierung, edited by Daria Ferencik-Lehmkuhl, Ilham Huynh, Clara Laubmeister, Curie Lee, Conny Melzer, Inge Schwank, Hannah Weck, and Kerstin Ziemen, 228–46. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2023.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50579
Rank, Astrid, Petra Büker, Susanne Miller, and Sabine Martschinke. “Grundschullehramt zwischen Professionalität und De-Professionalisierung. Herausforderungen der Lehrkräftequalifizierung für eine hochwertige grundlegende Bildung in der Grundschule.” Erziehungswissenschaft 34, no. 2 (2023): 11–21. https://doi.org/10.3224/ezw.v34i2.02.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50583
Büker, Petra, and Jana Herding. “Diagnostische Fallarbeit anhand des Vielfaltstableaus. Vermittlung eines zeitgemäßen Umgangs mit Heterogenität durch synergetische Verknüpfung der Querschnittsaufgaben Inklusion und Digitalisierung. Impulsbeitrag an der Tagung: Kinder und Jugendliche in ihrer Vielfalt fördern der Qualitäts- und UnterstützungsAgentur – Landesinstitut für Schule (QUA-LiS NRW) in Dortmund.,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50589
Büker, Petra, Julia Höke, Patrick Isele, Brigitte Kottmann, Annchristin Ellersiek, and Katrin Glawe. “Hochschullernwerkstätten als Möglichkeitsräume für forschendes Lernen – Gemeinsame Reflexion von aktuellen Erfahrungen und Befunden aus drei Lernwerkstätten in Paderborn. Symposium auf der Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe an der Universität Siegen,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50587
Büker, Petra, Astrid Rank, Susanne Miller, and Sabine Martschinke. “Grundschullehramt zwischen Professionalität und drohender De-Professionalisierung: Aktuelle Herausforderungen der Lehrkräftequalifizierung für eine hochwertige grundlegende Bildung in der Grundschule. Special Interest Group auf der Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe an der Universität Siegen,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50593
Büker, Petra, Sina Gantenbrink, Tim Tibbe, Jana Herding, Anna-Maria Kamin, Markus Deimann, Katrin Glawe, Moritz Knurr, and Gudrun Oevel. “Neue Wege in der Lehrer:innenbildung: Inklusion und Digitalisierung im OER-Format lernen, weiterentwickeln und verbreiten (InDigO). Konferenztrack auf der TURN Conference „Prototyp Zukunft – Lösungen für transformative Lehre teilen“ an der TH Köln,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50585
Büker, Petra, Gudrun Oevel, Anna-Maria Kamin, and Susanne Miller. “Inklusion und Digitalisierung im OER-Format lernen, weiterentwickeln und verbreiten – Lehrer:innenbildung als Open Educational Practice (OEP) gestalten. Das Projekt InDigO. Beitrag im Rahmen der Transfertagung: Wege zu einer Kultur des Teilens. Transfertagung des Projekts InDigO an der Universität Paderborn,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 50596
Büker, Petra. Vielfalt als Herausforderung in Unterricht und Ausbildung. Möglichkeiten des Vielfaltstableaus für fallbasiertes, kooperatives Lernen. Impulsvortrag und Gestaltung eines Pädagogischen Tages zur Implementation des Kerncurriculums 2021 mit Seminarausbilder:innen des Zentrums für schulpraktische Lehrer:innenbildung Lüdenscheid, 2023.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 50586
Büker, Petra. Gemeinsam sind wir stark! Partizipation von Schülerinnen und Schülern am Kinderschutz. Impulsvortrag an der Schulleitervollversammlung des Kreises Paderborn zum Thema: Schutzkonzepte in Schulen – Kindesschutz geht nur zusammen. Paderborn, 2023.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 50595
Büker, Petra. Aktuelle Lehrer:innenbildung für Inklusion. Ausgangspunkte, Herausforderungen und Gestaltungsmöglichkeiten für studienganggemischte Seminargruppen. Impulsvortrag am Zentrum für Lehrkräftebildung, Universität Duisburg-Essen, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50588
Büker, Petra, Jana Herding, Bernadette Bernasconi, Veronika Becker, and Katrin Glawe. “Inklusion auf neuen Wegen lehren und lernen: Grundschullehrkräftebildung mit Open Educational Resources (OER) im Format von Open Educational Practices (OEP) - Befunde aus dem Pilotprojekt InDigO. Posterbeitrag auf der Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe an der Universität Siegen,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50591
Büker, Petra, Julia Höke, and Jana Herding. “Paderborner Qualitätsstern (PQ3): A Self-Evaluation Instrument for ECEC and School Educators to Reflect Collaboration in Transition Processes. Current Findings. Presentation on the EECERA Conference ‘Children´s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development’ in Lisbon (Portugal),” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50590
Büker, Petra, and Hannah Marie Fernhomberg. “Children’s Voices Concerning Their Role as Researchers. Implications for Participation, Curiosity and Agency. Presentation on the EECERA Conference ‘Children´s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development’ in Lisbon (Portugal),” 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50592
Büker, Petra, Frank Wistuba, Katrin Glawe, and Moritz Knurr. “Querschnittsthemen in der Hochschullehre professionalisierungswirksam vernetzen. Beitrag auf der TURN Conference „Prototyp Zukunft – Lösungen für transformative Lehre teilen“ an der TH Köln,” 2023.
LibreCat
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 50561
Eickelmann, Birgit. Förderung von Chancengerechtigkeit Im Kontext von Digitalisierung. Bestandsaufnahme Und Perspektiven Für Die Schulische Personalentwicklung Und Unterstützendes Schulleitungshandeln. Eine Expertise, Angebunden an Das Programm Klasse!Digital – Ganzheitliche Schul- Und Unterrichtsentwicklung Für Heute Und Morgen (Gefördert Vom Ministerium Für Schule Und Bildung Des Landes Nordrhein-Westfalen, Der Wübben Stiftung Bildung Und RuhrFutur). , 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50827
Schulze, Johanna, and Birgit Eickelmann. “MOOCs in Inverted-Classroom-Szenarien in Der Lehrkräftebildung – Erkenntnisse Einer Evaluationsstudie.” In Inverted Classroom and beyond 2023: Agile Didaktik Für Nachhaltige Bildung , edited by J. Buchner, C. F. Freisleben-Teutscher, J. Hüther, I. Neiske, K. Morisse, R. Reimer, and K. Tengler, 89–102. Norderstedt: Books on Demand GmbH, 2023.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50824
Schulze, Johanna, Birgit Eickelmann, and Kerstin Drossel. “Einbettung von MOOCs in eine innovative Lehrkräftebildung – Ein Best-Practice-Ansatz im Themenfeld medienbezogene Schulentwicklung.” In Digitalisierung in der Hochschullehre – Perspektiven und Gestaltungsoptionen , edited by L. Mrohs, M. Hess, K. Lindner, S. Overhage, and J. Schlüter, 227–33. Bamberg: University of Bamberg Press, 2023. https://doi.org/10.20378/irb-59190.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 51088
Drossel, Kerstin, and Björn Rothstein. “Phasenübergreifende Zusammenarbeit in der digitalisierungsbezogenen Lehrer*innenbildung gestalten.” Themenheft im Online-Journal ‚Herausforderung Lehrer_innenbildung –  Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ)‘ 6 (2) (2023). https://doi.org/10.11576/HLZ-6409.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51021
Drossel, Kerstin, Birgit Eickelmann, M. Vennemann, and Nadine Fröhlich. “Fostering students’ resilience. Analyses towards factors of individual resilience in the computer and information literacy domain.” In Towards a collaborative society through creative learning, edited by T. Keane, C. Lewin, T. Brinda, and R. Bottino, 39–50. Springer Nature Switzerland, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 51027
Berntheisel, S., J. Chammon, S. Dehmel, Birgit Eickelmann, and M. et al. Impulse zur Förderung von Datenkompetenzen und Datenkultur. Handlungsempfehlungen aus dem Beteiligungsprozess “Roadmap Datenkompetenzen und Datenkultur.” Berlin: BMBF und VDI/VDE, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Report | LibreCat-ID: 51017 | OA
Schulte, A., Birgit Eickelmann, and U. Hauck-Thum. Schultransform trifft MINT. Der Einfluss eines MINT-Schwerpunkts auf die Schultransformation. Berlin, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 51091
Drossel, Kerstin, S. Friesen, M. Phillips, A. Forkosh, R. Christensen, O. Trevisan, D.W. Shaffer, and I. Horikoshi. “Thematic Working Group 8 - Pedagogical Reasoning and Reflective Practice: Teacher’s Professional Learning and Development (TLPD) in New Digital Realities.” In Moving forward to new educational realities in the digital era. Report of EDUsummIT 2023 , edited by M. Phillips and P. Fisser, 59–70, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 51022
Drossel, Kerstin, Anna Oldak, and Birgit Eickelmann. “Unterrichtliche Lehr- und Lernprozesse an unerwartbar erfolgreichen Schulen im digitalen Wandel – eine ICILS Vertiefungsstudie.” PlanBD. Online-Magazin für Schule in der Kultur der Digitalität, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44625
Lorenz, R., T. U. Brüggemann, Birgit Eickelmann, and N. McElvany. “Gelingensbedingungen für den Einsatz digitaler Medien in Lernsituationen in der Grundschule im Bereich Lesen – Befunde einer qualitativen Befragung von Lehrpersonen.” In Jahrbuch für Schulentwicklung, edited by F. Lauermann, C. Jöhren, N. McElvany, M. Becker, and H. Gaspard, 22:65–93. Münster: Waxmann Verlag, 2023.
LibreCat
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 51025
Drossel, Kerstin, Ricarda Bette, Anna Oldak, and Birgit Eickelmann. Ergebnisse des UneS-Projektes und mögliche Handlungsempfehlungen für die Unterstützung von chancengerechten digitalisierungsbezogenen Schulentwicklungsprozessen durch Schulträger. Münster: Waxmann Verlag GmbH, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 51026
Drossel, Kerstin, Anna Oldak, Ricarda Bette, and Birgit Eickelmann. Ergebnisse des UneS-Projektes und mögliche Handlungsempfehlungen für chancengerechte digitalisierungsbezogene Schulentwicklungsprozesse auf Einzelschulebene. Münster: Waxmann Verlag GmbH, 2023.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49434
Schuldt, Alessa , Manfred Palm, Phillip Neumann, Oliver Böhm-Kasper, Christine Demmer, and Birgit Lütje-Klose. “„Jede*r von Uns Sieht Die Situation Eben Unterschiedlich – Das Ist Zwar Eine Schwierigkeit, Aber Auch Eine Bereicherung“.” Zeitschrift Für Konzepte Und Arbeitsmaterialien Für Lehrer*innenbildung Und Unterricht 5, no. 4 (2023). https://doi.org/10.11576/DIMAWE-6699.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 42245
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, and Eva Blumberg. “The Composition of Pre-Service Teacher Teams and Children’s Competencies in Inclusive Education. 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. ‘Education as a Hope in Uncertain Times.’” Thessaloniki, Greece: Aristotle University of Thessaloniki/University of Macedonia, 2023.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50613
Hassani, S., K. Jakob, S. Schwab, Frank Hellmich, Marwin Felix Löper, and Gamze Görel. “Fostering Students’ Peer Relationships through the Classroom-Based Intervention FRIEND-SHIP. Education 3-13.” International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education., 2023, 1–16. https://doi.org/10.1080/03004279.2023.2267584.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53548
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, and Eva Blumberg. “Wer Kooperiert Besser Mit Wem? – Effekte Des Team-Teachings von Lehramtsstudierenden Auf Die Kompetenzen von Kindern Im (Inklusiven) Naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag Auf Der Sektionstagung Empirische Bildungsforschung Der Arbeitsgruppe Für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) Und Der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation Und Bildungsrecht (KBBB). Thema: „Schule Und Lehrkräfte. Bildung Neu Denken“. .” Potsdam: Universität Potsdam, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53547
Schulze, Jan Roland, Eva Blumberg, and Frank Hellmich. “Effekte Eines Universitären Trainings Zur Lehrerkooperation Auf Die Inklusionsbezogenen Selbstkonzepte von Lehramtsstudierenden. Vortrag Auf Der Sektionstagung Empirische Bildungsforschung Der Arbeitsgruppe Für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) Und Der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation Und Bildungsrecht (KBBB). Thema: „Schule Und Lehrkräfte. Bildung Neu Denken“. .” Potsdam: Universität Potsdam, 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54219
Knickenberg, Margarita, Nils Finke, and Frank Hellmich. “Mathematikleistungen von Grundschulkindern Im Zusammenhang Mit Dem von Ihnen Wahrgenommenen Feedback Und Ihren Selbstbezogenen Kognitionen. Vortrag Auf Der Sektionstagung Empirische Bildungsforschung Der Arbeitsgruppe Für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) Und Der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation Und Bildungsrecht (KBBB). Thema: „Schule Und Lehrkräfte. Bildung Neu Denken“.” Potsdam: Universität Potsdam, 2023.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26657
Albers, Timm, Agnes Filipiak, Katja Franzen, and Frank Hellmich. “Kompetenzentwicklung Im Inklusiven Unterricht (KinU) – Eine Internationale Perspektive.” In Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen  – Perspektiven Der Inklusionsforschung, edited by B Schimek, G Kremsner, M Proyer, R Grubich, F Paudel, and R Grubich-Müller, 207–14. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34467
Lütje-Klose , Birgit, Sandra Grüter, Phillip Neumann, Antonia Weber, Janka Goldan, Julia Gorges, and Elke Wild. “Weil wir tatsächlich nicht voneinander wussten, was jeder Einzelne so an verborgenen Schätzen bringt.” In Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe , edited by Deborah Lutz, Jonas Becker, Felix Buchhaupt, Dieter Katzenbach, Alicia Strecker, and Michael Urban, 3:163–78. Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung. Münster: Waxmann, 2022. https://doi.org/10.31244/9783830995142.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31023
Subban, Pearl K., Brent Bradford, Umesh Sharma, Tim Loreman, Elias Avramidis, Harry Kullmann, Caroline Sahli Lozano, Alessandra Romano, and Stuart Woodcock. “Does It Really Take a Village to Raise a Child? Reflections on the Need for Collective Responsibility in Inclusive Education.” European Journal of Special Needs Education 37 (2022): 1–12. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2059632.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35874
Franzen, Katja, Timm Albers, and Frank Hellmich. “Qualifizierung von Studierenden Des Grund- Und Förderschullehramts Für Inklusion in Schule Und Unterricht.” In Qualifizierung Für Inklusion. Grundschule, edited by Felix Buchhaupt, Jonas Becker, Dieter Katzenbach, Deborah Lutz, Alica Strecker, and Michael Urban, 2:163–76. Münster: Waxmann, 2022. https://doi.org/10.31244/9783830995135.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35867
Görel, Gamze, and Frank Hellmich. “Primary School Principals’ Views on the Required Conditions for a Successful Implementation of Inclusive Education.” Australasian Journal of Special and Inclusive Education 46, no. 2 (2022): 127–37. https://doi.org/10.1017/jsi.2022.9.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35787
Franzen, Katja, Barbara Moschner, and Frank Hellmich. “Qualität der Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Grundschullehrkräften.” In Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung , edited by Thomas Müller, Christoph Ratz, Roland Stein, and Carina Lüke, 334–340. Klinkhardt: Bad Heilbrunn, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35832
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “Adaptiver Unterricht in der (inklusiven) Grundschule aus der Perspektive von Lehrkräften.” In Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung, edited by Thomas Müller, Christoph Ratz, Roland Stein, and Carina Lüke, 372–378. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book | LibreCat-ID: 35883
Aroni, Katerina, Anastasia Toulia, Sílvia Regina Gonçalves Alves, Sepideh Hassani, Franziska Anna Heidrich, Katja Franzen, Gamze Görel, et al. FRIEND-SHIP Intervention Program – The Handbook. Porto: Porto Polytechnic, 2022.
LibreCat
 

2022 | Report | LibreCat-ID: 34463 | OA
Lütje-Klose, Birgit, Elke Wild, Julia Gorges, Phillip Neumann, Sandra Grüter, and Antonia Weber. Schlussbericht: Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen (BiFoKi) Entwicklung und Evaluation eines interdisziplinären Fortbildungsangebots. Bielefeld: Universität Bielefeld , 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34468 | OA
Neumann, Phillip, Benedikt Hopmann, and Birgit Lütje-Klose. “Der Rollenhut als Vermittlungsmedium - Rollenklärungsprozesse im Kontext multiprofessioneller Kooperationen als Thema universitärer Aus- und Fortbildungen von Lehrkräften und Sozialpädagog*innen.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion 5, no. 1 (2022): 13–25. https://doi.org/10.11576/HLZ-4949.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34461 | OA
Gorges, Julia, Phillip Neumann, and Jan Christoph Störtländer. “Teachers Between a Rock and a Hard Place: Goal Conflicts Affect Teaching Motivation Mediated by Basic Need Satisfaction.” Frontiers in Psychology 13 (2022). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.876521.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
Knickenberg, Margarita, Carmen L. A. Zurbriggen, and Susanne Schwab. “Validation of the Student Version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in Primary and Secondary Education Settings.” SAGE Open 12, no. 1 (2022). https://doi.org/10.1177/21582440221079896.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35871
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, Alexander Kirsch, Eva Blumberg, and Susanne Schwab. “Kooperatives Unterrichten von Studierenden Des Lehramts an Grund- Und Förderschulen Als Vorbereitung Auf Den Inklusiven Naturwissenschaftlichen Sachunterricht.” In Qualifizierung Für Inklusion. Grundschule , edited by Felix Buchhaupt, Jonas Becker, Dieter Katzenbach, Deborah Lutz, Alica Strecker, and Michael Urban, 2:47–61. Münster: Waxmann , 2022. https://doi.org/10.31244/9783830995135.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35990
Hoya, Fabian Karl, Jan Roland Schulze, Eva Blumberg, and Frank Hellmich. “Effects of Teacher Feedback on Primary School Students’ Self-Efficacy Beliefs and Their Interest in Science Lessons. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. ‘Education in a Changing World: The Impact of Global Realities on the Prospects and Experiences of Educational Research.’” Yerevan, Armenia: Yerevan State University, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36026
Schulze, Jan Roland, Eva Blumberg, and Frank Hellmich. “Pre-Service Teachers’ Collaborative Lesson Planning and Their Self-Concepts in Inclusive Education. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education.’” Oldenburg: Carl von Ossietzky University Oldenburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36059
Löper, Marwin Felix, Mike Lehofer, Susanne Schwab, and Frank Hellmich. “Determinants for Students’ Attitudes towards Peers with Non-Compliant Classroom Behavior in Inclusive Primary Schools. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“, Roundtable Session: ‘Focus on Behavior in Special and Inclusive Education.’” San Diego, California, USA: University of San Diego, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36053
Löper, Marwin Felix, Mike Lehofer, Susanne Schwab, and Frank Hellmich. “Do Primary School Students’ Contact Experiences Matter for Their Attitudes towards Peers with Special Needs? Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science.’” Quebec City, Canada: Quebec City, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36051
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “Primary School Students’ Social Self-Concepts, Their Empathy and Their Attitudes towards Peers with Social and Emotional Difficulties. Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science.’” Quebec City, Canada: Quebec City, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36055
Franzen, Katja, Barbara Moschner, and Frank Hellmich. “Elementary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs Concerning Inclusive Education. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“.” San Diego, California, USA: University of San Diego, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35925
Görel, Gamze, Marwin Felix Löper, and Frank Hellmich. “Primary School Students’ Attitudes towards Peers with Special Educational Needs – First Findings of an Intervention Program for the Promotion of Students’ Social Participation. Symposium ‘Let’s Be Friends! The Importance of Social Inclusion in the Lives of Children and Adolescents’ (Sepideh Hassani). ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. ‘Education in a Changing World: The Impact of Global Realities on the Prospects and Experiences of Educational Research.’” Yerevan, Armenia: Yerevan State University, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35995
Görel, Gamze, Marwin Felix Löper, and Frank Hellmich. “How to Improve Primary School Students’ Social Participation in the Inclusive Classroom? – Preliminary Results from an Intervention Study. Oral Communication. Symposium “FRIEND-SHIP: A School-Based Intervention Aimed at Improving Students’ Social Participation Implemented in Four Countries” (Sílvia Alves). Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022).” Porto, Portugal: Polytechnic of Porto, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35949
Löper, Marwin Felix, Mike Lehofer, Susanne Schwab, and Frank Hellmich. “The Relationship between Primary School Students’ Contact Experiences and Their Attitudes towards Peers with Non-Compliant Behaviour. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. ‘Education in a Changing World: The Impact of Global Realities on the Prospects and Experiences of Educational Research.’” Yerevan, Armenia: Yerevan State University , 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36016
Löper, Marwin Felix, Gamze Görel, and Frank Hellmich. “Teachers’ Intentions to Deal with Heterogeneity in Inclusive and Non-Inclusive Primary Schools. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education.’” Oldenburg: Carl von Ossietzky University Oldenburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36014
Görel, Gamze, Katja Franzen, and Frank Hellmich. “Characteristics of Good Inclusive Teaching from Primary School Teachers’ Perspective. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education.’” Oldenburg: Carl von Ossietzky University Oldenburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36003
Löper, Marwin Felix, Gamze Görel, and Frank Hellmich. “Teachers’ Experiences from Teaching in (Non-)Inclusive Primary Schools and Their Behavioural Intentions to Manage Heterogeneity. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022).” Porto, Portugal: Polytechnic of Porto, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35997
Franzen, Katja, Barbara Moschner, and Frank Hellmich. “Primary School Teachers’ Mastery Experiences and Their Self-Efficacy Beliefs to Teach in Inclusive Classrooms. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022).” Porto, Portugal: Polytechnic of Porto, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36048
Görel, Gamze, Marwin Felix Löper, and Frank Hellmich. “The Importance of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs and Their Attitudes for Their Everyday Practices in Heterogeneous Classrooms. Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science.’” Quebec City, Canada: Quebec City, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36041
Franzen, Katja, Barbara Moschner, and Frank Hellmich. “Elementary School Teachers’ Self-Efficacy in Inclusive Education – An Investigation of the Associated Sources. Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science.’” Quebec City, Canada: Quebec City, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36030
Franzen, Katja, Barbara Moschner, and Frank Hellmich. “How to Explain Primary School Teachers’ Self-Efficacy to Teach in Inclusive Classrooms. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education.’” Oldenburg: Carl von Ossietzky University Oldenburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36037
Hellmich, Frank, and Fabian Karl Hoya. “The Importance of Parental Feedback for Children’s Reading Motivation and Their Reading Comprehension. Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science.’” Quebec City, Canada: Quebec City, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40232
Herzig, Bardo, and A. Martin. “Lehren und Lernen mit (digitalen) Medien im Pädagogikunterricht.” In Handbuch Pädagogikunterricht, edited by C. Püttmann and E. Wortmann, 1st ed., 433–43. Münster: Waxmann, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40234
Herzig, Bardo. “Medienbildung als Radikalisierungsprävention?” In Radikalisierungsnarrative online. Perspektiven und Lehren aus Wissenschaft und Prävention, edited by S. Reinke de Buitrago, 1st ed., 273–300. Wiesbaden: Springer, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 40237
Herzig, Bardo, E. Sarjevski, and D. Hielscher. “Algorithmische Entscheidungssysteme und digitale Souveränität.” merz Wissenschaft: Digitalität und Souveränität. Braucht es neue Leitbilder der Medienpädagogik?, no. 6 (2022): 95–106.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35921
Hoya, Fabian Karl, Jan Roland Schulze, Eva Blumberg, and Frank Hellmich. “Effekte Des Feedbacks von Lehrkräften Auf Die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen Und Die Intrinsische Motivation von Kindern Im Naturwissenschaftlichen Sachunterricht Der Grundschule. Vortrag. 30. Jahrestagung Der Kommission ‘Grundschulforschung Und Pädagogik Der Primarstufe’ Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE, Sektion Schulpädagogik). Thema: ‘Nachhaltige Bildung in Der Grundschule.’” Regensburg: Universität Regensburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36009
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, and Eva Blumberg. “Pre-Service Teachers’ Team-Teaching Practices and Children’s Competence Development in Inclusive Schools. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education.’” Oldenburg: Carl von Ossietzky University Oldenburg, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40453
Schroeder, René, Eva Blumberg, Susanne Miller, Brigitte Kottmann, Anne Reh, and Katja Franzen. “DiPoSa: Didaktisch-Diagnostische Potentiale Des Inklusionsorientierten Sachunterrichts: Identifizieren, Konzeptualisieren Und Implementieren. Vortrag Auf Der Auftaktveranstaltung Zur BMBF-Förderrichtlinie „Förderbezogene Diagnostik in Der Inklusiven Bildung“ Im Rahmen Des BMBF-Metavorhabens „Qualifizierung Für Inklusive Bildung“,” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40509
Büker, Petra. “Aktuelle Entwicklungen in der Lehrer:innenbildung für Inklusion: Herausforderungen – Konzepte – Perspektiven. Keynote an der Tagung: Lehrer:innenbildung für Inklusion – Hochschuldidaktische Konzepte und Perspektiven an der Pädagogischen Hochschule Heidelberg,” 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37735
Büker, Petra, and Birgit Hüpping. “Als Sozialforscher*innen die eigene Schule evaluieren und mitgestalten: Kindersichten auf ein partizipatives Setting in der Grundschule.” In Mitbestimmung von Kindern. Grundlagen für Unterricht, Schule und Hochschule, edited by Miriam Grüning, Sabine Martschinke, Julia Häbig, and Sonja Ertl, 172–92. Weinheim und Basel: Beltz Juventa, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 38531
Gläser, Eva, Julia Poschmann, Petra Büker, and Susanne Miller, eds. Reflexion Und Reflexivität Im Kontext Grundschule. Perspektiven Für Forschung, Lehrer:Innenbildung Und Praxis. Vol. 26. Jahrbuch Grundschulforschung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39744
Kottmann, Brigitte, and Susanne Miller. “Der Studiengang der integrierten Sonderpädagogik an der Universität Bielefeld.” In Wege der Kooperation im Kontext inklusiver Bildung, edited by Björn Serke and Bettina Streese, 163–72. Verlag Julius Klinkhardt, 2022. https://doi.org/10.35468/5958.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39775
Kottmann, Brigitte. “Der Übergang von der Grundschule zur weiterführenden Schule als (Soll-)Bruchstelle des Gemeinsamen Lernens? .” In Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen - Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung , edited by Bernhard Schimek, Gertraud Kremsner, Michelle Proyer, Rainer Grubich, Florentine Paudel, and Regina Grubich-Müller , 165–72. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39766
Kottmann, Brigitte. “Inklusion, (k)eine ganz besondere Kunst?! Das Konstrukt ‘Sonderpädagogische Förderbedarf’ (als eine Diagnose) zwischen Schutz und Stigma.” In “Die Bildung Aller” - Kunstpädagogik und Inklusion , edited by Andreas Brenne and Michaela Kaiser, 27–58. Hannover: Fabrico, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 39716
Kottmann, Brigitte. “Rezension des Buches  ‘Schulentwicklung Inklusion. Empirische Einzelfallstudie eines Schulentwicklungsprozesses’ von Angelika Bengel.” Zeitschrift für Grundschulforschung, 2022. https://doi.org/10.1007/s42278-022-00156-9.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39734
Dexel, Timo, and Brigitte Kottmann. “Inklusive Diagnostik in der Schule.” In Individuelle Förderung - Heterogenität und Handlungsperspektiven in der Schule, edited by Christian Fischer and David Rott, 97–107. Waxmann/UTB: Münster, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35919
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, and Eva Blumberg. “Effects of the Composition of Pre-Service Teacher Teams on Primary School Students’ Competencies in (Non-)Inclusive Science Lessons. Paper Presentation. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2022 `Special Educational Needs´. ‘A Village to Teach a Child – The Influence of Contextual Factors on Learning and Development.’” Ghent, Belgium: Ghent University, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39614
Kullmann, Harry, Eva-Luisa Globisch, and Nicolas Heister. “Hier Wie Dort? Ein Vergleich Der Tätigkeits- Und Kooperationsprofile von Schulbegleitungen an Inklusiven Gesamtschulen Und Förderschulen in Nordrhein-Westfalen.” In Wege Der Kooperation Im Kontext Inklusiver Bildung, edited by Björn Serke and Bettina Streese, 130–46. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 2022, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39600
Kullmann, Harry, and Helena Stieling. “Inklusionsbezogenes Potenzial Der Kulturellen Bildung Am Beispiel Des Darstellendes Spiels/Theaters in Der Schule.” In Kulturelle Bildung , edited by Annette Scheunpflug, Christoph Wulf, and Ivo Züchner, 160–87. Wiesbaden: Springer, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40451
Franzen, Katja, Eva Blumberg, René Schroeder, Anne Reh, Susanne Miller, and Brigitte Kottmann. “Inclusive Science Teaching in Primary Schools and Its Didactic-Diagnostic Potential. Single Paper. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022).” Porto, Portugal: Polytechnic of Porto, Centre for Research and Innovation in Education (inED) of the School of Education, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 41952
Ophuysen, Stefanie van, Bea Bloh, and Sina Schürer. “Den Übergang von Der Grundschule Gestalten.” Pädagogik, no. 7–8 (2022): 72–76.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 42871
Grosser, Christine, and Bea Bloh. “Die Wahrnehmung Lernförderlicher Faktoren Digitaler Lernbegleitung Während Der Pandemie.” edited by Christine Grosser and Bea Bloh. Paderborn, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36216 | OA
Grüter, Sandra, Svenja Hölz, Phillip Neumann, and Birgit Lütje-Klose. “‘Die sehen mich als irgendwas zwischen Schulsozialarbeiter und Sonderpädagoge’ - Ergebnisse einer Interviewstudie zur Rolle pädagogischer Fachkräfte in multiprofessionellen Teams an inklusive Schulen.” Zeitschrift für Inklusion, no. 4 (2022).
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 42951
Tulowitzki, Pierre, Julia Gerick, and Birgit Eickelmann. “The Role of ICT for School Leadership and Management Activities: An International Comparison.” International Journal of Educational Management 36, no. 2 (2022): 133–51. https://doi.org/10.1108/ijem-06-2021-0251.
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=112

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Chicago

Export / Embed