Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

436 Publications


2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 19684
Lebock, S. (2020). Wann bin ich wer? Peer-Berater*innen im Spannungsverhältnis. Journal der Schreibberatung, 19(1), 59–70. https://doi.org/10.3278/JOS2001W008
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32152
Girgensohn, K., Haacke, S., & Karsten, A. (2020). Disziplin Schreibwissenschaft? Kritische Überlegungen zur Entwicklung einer „Practical Art“. In B. Huemer, U. Doleschal, R. Wiederkehr, K. Girgensohn, S. Dengscherz, M. Brinkschulte, & C. Mertlitsch (Eds.), Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin: Diskursübergreifende Perspektiven (1st ed., Vol. 2, pp. 25–47). Böhlau. https://doi.org/10.7767/9783205209768.25
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32153
Karsten, A. (2020). Der Schreibprozess als Dialog. Eine Perspektive am Schnittpunkt von dialogischer Sprachwissenschaft und soziokultureller Psychologie. In S. Knaller, D. Pany-Habsa, & M. Scholger (Eds.), Schreibforschung interdisziplinär (pp. 31–47). transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839449615-003
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
Scharlau, I. (2020). Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre. die hochschullehre, 25, 376–387. https://doi.org/10.3278/HSL2025W
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32555
van Ackeren, I., Buhl, H. M., Eickelmann, B., Heinrich, M., & Wolfswinkler, G. (2020). Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, & D. Schmeinck (Eds.), Bildung, Schule und Digitalisierung (pp. 321–326). Waxmann.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32559 | OA
Hoellger, C., Sommer, S., Albert, I., & Buhl, H. M. (2020). Intergenerational Value Similarity in Adulthood. Journal of Family Issues, 42(6), 1234–1257. https://doi.org/10.1177/0192513x20943914
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39825
Plöger, W., Krepf, M., Scholl, D., & Seifert, A. (2020). Analytical Competence of Teachers – Assessing the Construct Validity by Means of Mixed Methods and Drawing Consequences for Teacher Education. Teacher Education Quaterly, 47(2), 134–157.
LibreCat
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 32463 | OA
Bonanati, S., Greiner, C., Gruchel, N., & Buhl, H. M. (2020). Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus. Springer.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39836
Vogt, A., Stiel, S., Heckel, M., Goebel, S., Mai, S. S., Seifert, A., Gerlach, C., Ostgathe, C., & Weber, M. (2020). Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the “Care of the Dying Evaluation” (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives. Health and Quality of Life Outcomes, 18(311), 2–15.
LibreCat
 

2020 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40310
Decius, J., Schaper, N., & Seifert, A. (2020). Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions. 9th PDRnet Research Symposium. 9th PDRnet Research Symposium, Antwerpen.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31662
Scharlau, I., & Schreiber, C. (2020). In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik. In P. G. Geiß & M. Tulis-Oswald (Eds.), Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen (pp. 67–85). Budrich UniPress.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31661
Scharlau, I., Schreiber, C., & Patrzek, J. (2020). Psychologiedidaktik durch Kommunikationsanalyse. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 23–31). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4238
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 28883
van Ackeren, I., Buhl, H. M., Eickelmann, B., Heinrich, M., & Wolfswinkler, G. (2020). Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, & D. Schmeinck (Eds.), Bildung, Schule und Digitalisierung (pp. 321–326). Waxmann.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37831
Wetzel, Ä., Weigelt, M., & Klingsieck, K. B. (2020). Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ). Diagnostica, 66(4), 246–257. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000255
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29112
Wetzel, Ä., Weigelt, M., & Klingsieck, K. B. (2020). Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ). Diagnostica, 246–257. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000255
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29109
Klingsieck, K. B., & Golombek, C. (2020). Schreibherausforderungen: Ins Schreiben kommen und im Schreiben bleiben –die Selbstregulation beim Schreiben wissenschaftlicher Texte in den Qualifizierungsphasen. HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung, 3, 655–672. https://doi.org/10.4119/HLZ-2499
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
Buhl, H. M., Scharlau, I., Patrzek, J., Hiller, S., & Klingsieck, K. B. (2020). Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 83–91). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4244
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29111
Svartdal, F., Klingsieck, K. B., Steel, P., & Gamst-Klaussen, T. (2020). Measuring implemental delay in procrastination: Separating onset and sustained goal striving. Personality and Individual Differences, Article 109762. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109762
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29110
Svartdal, F., Dahl, T. I., Gamst-Klaussen, T., Koppenborg, M., & Klingsieck, K. B. (2020). How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.540910
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32154 | OA
Karsten, A., & Weisberg, J. (2020). Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur). . JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, 2, 34–42. https://doi.org/10.3278/JOS2002W
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Schürmann, M., Gildehaus, L., Liebendörfer, M., Schaper, N., Biehler, R., Hochmuth, R., Kuklinski, C., & Lankeit, E. (2020). Mathematics learning support centres in Germany—an overview. Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA, 40(2), 99–113. https://doi.org/10.1093/teamat/hraa007
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Gildehaus, L., Schaper, N., Hochmuth, R., Biehler, R., Lankeit, E., Kuklinski, C., & Ruge, J. (2020). Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020. Dghd-Newsletter, 4/2020, 24–26.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Schürmann, M., Schaper, N., Liebendörfer, M., Biehler, R., Lankeit, E., Hochmuth, R., Ruge, J., & Kuklinski, C. (2020). Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase. Dghd-Newsletter, 01/2020, 25–29.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32157
Karsten, A. (2019). Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten. In C. Wymann (Ed.), Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen (pp. 158–163). Barbara Budrich.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
Scharlau, I., & Heuer, C. (2019). Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen. In C. Wymann (Ed.), Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln. Budrich Verlag.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
Stratmann, L., Buse, D. S., Heinovski, J., Klingler, F., Sommer, C., Tünnermann, J., Scharlau, I., & Dressler, F. (2019). Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments. In C. Draude, M. Lange, & B. Sick (Eds.), INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge) (pp. 185–194). Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/ 10.18420/inf2019_ws21
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
Scharlau, I., Körber, M., & Karsten, A. (2019). Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading. Frontline Learning Research, 9(4), 25–57. https://doi.org/10.14786/flr.v7i4.559
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
Scharlau, I., & Huber, L. (2019). Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie. die hochschullehre, 5.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32550
Buhl, H. M., & Sommer, S. (2019). Intergenerationelle Beziehungen in der Familie. Psychotherapie im Alter, 16(2), 123–135. https://doi.org/10.30820/1613-2637-2019-2-123
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32549
Bohndick, C., Menne, C., Kohlmeyer, S., & Buhl, H. M. (2019). Feedback in internet-based self-assessments and its effects on acceptance and motivation. Journal of Further and Higher Education, 44(6), 717–728. https://doi.org/10.1080/0309877x.2019.1596233
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32548
Hilkenmeier, J., Wiescholek, S., & Buhl, H. M. (2019). Bedingungen elterlichen Unterstützungsverhaltens beim Lesen im Grundschulalter. Eine Untersuchung relevanter Prozessmerkmale. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 39(1), 24–40.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32551
Bohndick, C., Kohlmeyer, S., & Buhl, H. M. (2019). Anstoß und Unterstützung der professionellen Weiterentwicklung im Lehramtstudium durch weiterentwicklungsorientiertes Online-Self-Assessment. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 12(1), 19–36.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32553
Kohlmeyer, S., Buhl, H. M., Bonanati, S., Dannowsky, J., & Bohndick, C. (2019). Fit für Inklusion - Entwicklung und Validierung einer deutschsprachigen Kurzskala zum Umgang mit Heterogenität. Empirische Pädagogik, 33(3), 344–361.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32552
Hilkenmeier, J., Greiner, C., & Buhl, H. M. (2019). Das Elterngespräch aus Forschungsperspektive. Strategien zur Förderung elterlichen Engagements. SCHULE inklusiv, 5, 46–47.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 37225
Bender, E., Schaper, N., & Schürmann, M. (2019). Factors Driving Employeesʼ Intention to Stay. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 63(4), 238–250. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000313
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41152
Plöger, W., Scholl, D., Schüle, C., & Seifert, A. (2019). Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – A longitudinal study comparing science and non-science teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 215–225. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.018
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41151
Decius, J., Schaper, N., & Seifert, A. (2019). Informal Workplace Learning: Development and validation of a measure. Human Resource Development Quarterly, 30(4), 495–535.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
Wildt, E., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2019). The Role of Saliency in Learning First Words. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01150
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 20201
Grimminger, A., Rohlfing, K., Lüke, C., Liszkowski, U., & Ritterfeld, U. (2019). Decontextualized talk in caregivers’ input to 12-month-old children during structured interaction. Journal of Child Language, 1–17. https://doi.org/10.1017/S0305000919000710
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35840
Caruso, C., & Seifert, A. (2019). Kompetenzprofile pädagogischen Wissens. Ein Blick auf die Entwicklung Theologistudierender im Praxissemester. In C. Caruso & J. Woppowa (Eds.), Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven (pp. 37–51). Universität Paderborn. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-603
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41153
Teuber, Z., Möer, J., Webel, L., & Seifert, A. (2019). Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext. Prävention und Gesundheitsförderung, 15(3), 269–274. https://doi.org/10.1007/s11553-019-00752-1
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
Golombek, C., Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2019). Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 751–761. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
Scharlau, I., & Klingsieck, K. B. (2019). Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren. In A. Hirsch-Weber, C. Loesch, & S. Scherer (Eds.), Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg? (pp. 207–226). Beltz (Juventa).
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 46949
Klingsieck, K. B., & Marker, R. (2019). Zweifel am Studium. Konzeptuelle Überlegungen und eine erste empirische Annäherung. Die Hochschullehre, 5(2019), 825–838.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32156 | OA
Karsten, A., & Bertau, M.-C. (2019). How ideas come into being: Tracing intertextual moments in grades of objectification and publicness. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02355
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
Kuklinski, C., Liebendörfer, M., Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Lankeit, E., Leis, E., & Schürmann, M. (2019). Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students. In Proceedings of {CERME} 11.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments. Vision, 2(3), Article 29. https://doi.org/10.3390/vision2030029
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32158
Bertau, M.-C., & Karsten, A. (2018). Reconsidering interiorization: Self moving across language spacetimes. New Ideas in Psychology, 49, 7–17. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2017.12.001
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32159 | OA
Frahnert, V., & Karsten, A. (2018). Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz. In A. Voigt (Ed.), Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption (pp. 127–139). wbv. https://doi.org/10.3278/6004628w
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32160
Karsten, A., Frahnert, V., & Schäfer, S. (2018). Am Schreiben teilhaben. Das Textograph*innen-Programm an der Universität Paderborn. In T. Stroot & P. Westphal (Eds.), Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung (pp. 242–261). Julius Klinkhardt.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=31

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed