Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
467 Publications
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59572
Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways
C. Bohndich, J. Breetzke, H.M. Buhl, K.B. Klingsieck, Social Psychology of Education 98 (2025).
LibreCat
| DOI
C. Bohndich, J. Breetzke, H.M. Buhl, K.B. Klingsieck, Social Psychology of Education 98 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59636
Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways
C. Bohndick, J. Breetzke, K.B. Klingsieck, H.M. Buhl, Social Psychology of Education 28 (2025).
LibreCat
| DOI
C. Bohndick, J. Breetzke, K.B. Klingsieck, H.M. Buhl, Social Psychology of Education 28 (2025).
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung
I. Scharlau, A. Seifert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 339–365.
LibreCat
I. Scharlau, A. Seifert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 339–365.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 89–118.
LibreCat
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 89–118.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Didaktische Überlegungen in der Psychologie
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 1–17.
LibreCat
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 1–17.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen
I. Scharlau, S. Christine, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 271–300.
LibreCat
I. Scharlau, S. Christine, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 271–300.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications?
T.M. Peters, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 16 (n.d.).
LibreCat
| DOI
T.M. Peters, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 16 (n.d.).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation
R. Visser, T.M. Peters, I. Scharlau, B. Hammer, Cognitive Systems Research (n.d.).
LibreCat
| DOI
R. Visser, T.M. Peters, I. Scharlau, B. Hammer, Cognitive Systems Research (n.d.).
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts
I. Scharlau, K.J. Rohlfing, (2025).
LibreCat
| Download (ext.)
I. Scharlau, K.J. Rohlfing, (2025).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53603
„Wir wollen mitreden!“ – Entwicklung und Validierung von Skalen zur Erfassung motivationaler Regulation bei der Teilnahme an Befragungen zur Evaluation des Studiums (SMR-Eval)
M. Koppenborg, K.B. Klingsieck, Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (2024).
LibreCat
| DOI
M. Koppenborg, K.B. Klingsieck, Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 48486 |

A mixed‐methods study of the quality of parental support during adolescents' information‐related Internet use as a co‐construction process
R. Kurock, J. Teichert, D.M. Meister, L. Gerhardts, H.M. Buhl, S. Bonanati, Journal of Adolescence 96 (2024) 566–579.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Kurock, J. Teichert, D.M. Meister, L. Gerhardts, H.M. Buhl, S. Bonanati, Journal of Adolescence 96 (2024) 566–579.
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |

Effects of task difficulty on visual processing speed
N.C. Banh, I. Scharlau, in: 2024.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
N.C. Banh, I. Scharlau, in: 2024.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |

Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem
L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54776 |

Analyzing student response processes to refine and validate a competency model and competency-based assessment task types
C. Soyka, N. Schaper, Frontiers in Education 9 (2024).
LibreCat
| Files available
| DOI
C. Soyka, N. Schaper, Frontiers in Education 9 (2024).
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |

Measuring Visual Attention Capacity Across xReality
K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55271
Children’s Information-Related Internet Use at Home: The Role of the Quantity and Quality of Parental Support and Children’s Motivation
N. Gruchel, R. Kurock, S. Bonanati, H.M. Buhl, Journal of Research in Childhood Education (2024).
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
N. Gruchel, R. Kurock, S. Bonanati, H.M. Buhl, Journal of Research in Childhood Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55577
Trait- and State-Aspects of Procrastination and Their Relation to Study Satisfaction
M. Koppenborg, A. Ebert, K.B. Klingsieck, European Journal of Psychological Assessment (2024).
LibreCat
| DOI
M. Koppenborg, A. Ebert, K.B. Klingsieck, European Journal of Psychological Assessment (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55578
Procrastination – Having, or Not Having Self-Access, That Is the Question
K.B. Klingsieck, European Psychologist 29 (2024) 123–135.
LibreCat
| DOI
K.B. Klingsieck, European Psychologist 29 (2024) 123–135.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55721 |

Knowledge telling und knowledge transforming. Eine dialogische Perspektive
I. Stock, A. Karsten, N.L. Eik-Nes, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv, Bielefeld, 2024, pp. 75–82.
LibreCat
| Download (ext.)
I. Stock, A. Karsten, N.L. Eik-Nes, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv, Bielefeld, 2024, pp. 75–82.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55723 |

Stimme. Eine dialogische Perspektive
A. Karsten, M.-C. Bertau, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv, Bielefeld, 2024, pp. 261–267.
LibreCat
| Download (ext.)
A. Karsten, M.-C. Bertau, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv, Bielefeld, 2024, pp. 261–267.