Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
478 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung
I. Scharlau, A. Seifert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 339–365.
LibreCat
I. Scharlau, A. Seifert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 339–365.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 89–118.
LibreCat
I. Scharlau, J. Patrzek, C. Schreiber, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 89–118.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Didaktische Überlegungen in der Psychologie
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 1–17.
LibreCat
I. Scharlau, T. Jenert, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 1–17.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen
I. Scharlau, S. Christine, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 271–300.
LibreCat
I. Scharlau, S. Christine, in: I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, Springer Nature, Berlin, 2025, pp. 271–300.
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts
I. Scharlau, K.J. Rohlfing, (2025).
LibreCat
| Download (ext.)
I. Scharlau, K.J. Rohlfing, (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation
R. Visser, T.M. Peters, I. Scharlau, B. Hammer, Cognitive Systems Research (2025).
LibreCat
| DOI
R. Visser, T.M. Peters, I. Scharlau, B. Hammer, Cognitive Systems Research (2025).
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 |

An annotated corpus of elicited metaphors of explaining and understanding using MIPVU
P. Porwol, I. Scharlau, An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU, OSF, 2025.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
P. Porwol, I. Scharlau, An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU, OSF, 2025.
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 |

Healthy Distrust in AI systems
B. Paaßen, S. Alpsancar, T. Matzner, I. Scharlau, ArXiv (2025).
LibreCat
| Download (ext.)
B. Paaßen, S. Alpsancar, T. Matzner, I. Scharlau, ArXiv (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications?
T.M. Peters, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 16 (2025).
LibreCat
| DOI
T.M. Peters, I. Scharlau, Frontiers in Psychology 16 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60144
VR-based avatar videos as an effective tool for process training in the context of digitalization?
S. Depenbusch, Frontiers in Computer Science 7 (2025).
LibreCat
| DOI
S. Depenbusch, Frontiers in Computer Science 7 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60306 |

Impact of felt obligation and perceived mutual reciprocity on support between mothers and their adult children
K. Schoenert, S. Sommer, H.M. Buhl, Frontiers in Developmental Psychology 3 (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
K. Schoenert, S. Sommer, H.M. Buhl, Frontiers in Developmental Psychology 3 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59636
Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways
C. Bohndick, J. Breetzke, K.B. Klingsieck, H.M. Buhl, Social Psychology of Education 28 (2025).
LibreCat
| DOI
C. Bohndick, J. Breetzke, K.B. Klingsieck, H.M. Buhl, Social Psychology of Education 28 (2025).
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 61119 |

Intra-individual variability in TVA attentional capacity and weight distribution: A reanalysis across days and an experiment within-day
N.C. Banh, I. Scharlau, (2025).
LibreCat
| Download (ext.)
N.C. Banh, I. Scharlau, (2025).
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 |

Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data corpus)
I. Scharlau, K. Miriam, Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus), OSF, 2025.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
I. Scharlau, K. Miriam, Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus), OSF, 2025.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61244
Is explaining more like showing or more like building? Agency in metaphors of explaining
P.F. Porwol, I. Scharlau, Frontiers in Psychology (n.d.).
LibreCat
P.F. Porwol, I. Scharlau, Frontiers in Psychology (n.d.).
2025 | Report | LibreCat-ID: 61332
Role Perception Questionnaire: Co-construction. Scales manual
H.M. Buhl, J.B. Fisher, K.J. Rohlfing, Role Perception Questionnaire: Co-Construction. Scales Manual, OSF, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
H.M. Buhl, J.B. Fisher, K.J. Rohlfing, Role Perception Questionnaire: Co-Construction. Scales Manual, OSF, 2025.
2025 | Report | LibreCat-ID: 61433
TRR 318, Project A01, WP 2.1. Scales manual
H.M. Buhl, P. Herrmann, D.X. Bolinger, TRR 318, Project A01, WP 2.1. Scales Manual, OSF, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
H.M. Buhl, P. Herrmann, D.X. Bolinger, TRR 318, Project A01, WP 2.1. Scales Manual, OSF, 2025.
2025 | Report | LibreCat-ID: 61434
TRR 318, Project A01, WP 2.2. Scales manual
H.M. Buhl, P. Herrmann, D.X. Bolinger, TRR 318, Project A01, WP 2.2. Scales Manual, OSF, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
H.M. Buhl, P. Herrmann, D.X. Bolinger, TRR 318, Project A01, WP 2.2. Scales Manual, OSF, 2025.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61297
What do metaphors of understanding hide?
P.F. Porwol, I. Scharlau, Studia Neofilologiczne. Rozprawy Jezykoznawcze (Neophilological Studies. Linguistic Studies) (2025).
LibreCat
P.F. Porwol, I. Scharlau, Studia Neofilologiczne. Rozprawy Jezykoznawcze (Neophilological Studies. Linguistic Studies) (2025).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53603
„Wir wollen mitreden!“ – Entwicklung und Validierung von Skalen zur Erfassung motivationaler Regulation bei der Teilnahme an Befragungen zur Evaluation des Studiums (SMR-Eval)
M. Koppenborg, K.B. Klingsieck, Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (2024).
LibreCat
| DOI
M. Koppenborg, K.B. Klingsieck, Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (2024).