Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

9050 Publications


2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35787
K. Franzen, B. Moschner, and F. Hellmich, “Qualität der Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Grundschullehrkräften,” in Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung , T. Müller, C. Ratz, R. Stein, and C. Lüke, Eds. Klinkhardt: Bad Heilbrunn, 2022, pp. 334–340.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35832
M. F. Löper and F. Hellmich, “Adaptiver Unterricht in der (inklusiven) Grundschule aus der Perspektive von Lehrkräften,” in Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung, T. Müller, C. Ratz, R. Stein, and C. Lüke, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022, pp. 372–378.
LibreCat
 

2022 | Book | LibreCat-ID: 35883
K. Aroni et al., FRIEND-SHIP Intervention Program – The Handbook. Porto: Porto Polytechnic, 2022.
LibreCat
 

2022 | Report | LibreCat-ID: 34463 | OA
B. Lütje-Klose, E. Wild, J. Gorges, P. Neumann, S. Grüter, and A. Weber, Schlussbericht: Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen (BiFoKi) Entwicklung und Evaluation eines interdisziplinären Fortbildungsangebots. Bielefeld: Universität Bielefeld , 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34468 | OA
P. Neumann, B. Hopmann, and B. Lütje-Klose, “Der Rollenhut als Vermittlungsmedium - Rollenklärungsprozesse im Kontext multiprofessioneller Kooperationen als Thema universitärer Aus- und Fortbildungen von Lehrkräften und Sozialpädagog*innen,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, vol. 5, no. 1, pp. 13–25, 2022, doi: 10.11576/HLZ-4949.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34461 | OA
J. Gorges, P. Neumann, and J. C. Störtländer, “Teachers Between a Rock and a Hard Place: Goal Conflicts Affect Teaching Motivation Mediated by Basic Need Satisfaction,” Frontiers in Psychology, vol. 13, 2022, doi: 10.3389/fpsyg.2022.876521.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
M. Knickenberg, C. L. A. Zurbriggen, and S. Schwab, “Validation of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in primary and secondary education settings,” SAGE Open, vol. 12, no. 1, Art. no. 215824402210798, 2022, doi: 10.1177/21582440221079896.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36183
J. Weber, “Brave New Kachel-World? Über Zoom-Booming, Datenkontrolle und öffentliche Infrastrukturen,” in Von Menschen und Maschinen – Mensch-Maschine-Interaktionen in digitalen Kulturen, S. Gerlek, S. Kissler, T. Mämecke, and D. Möbus, Eds. Hagen: Hagen University Press, 2022, pp. 100–115.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34603
H. Kamp, “Formen, Ziele und Probleme der Eroberungspolitik im Mittelalter. Eine Einführung,” in Herrschaft über Fremde Völker und Reiche. Formen, Ziele und Probleme der Eroberungspolitik im Mittelalter, vol. 93, H. Kamp, Ed. Ostfildern , 2022, pp. 9–28.
LibreCat
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34591
H. Kamp, Ed., Herrschaft über Fremde Völker und Reiche. Formen, Ziele und Probleme der Eroberungspolitik im Mittelalter, vol. 93. Ostfildern, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36255
J. Weber, “Probably Approximately Correct. Epistemologische Grundlagen der Künstlichen Intelligenz,” in Mensch-Maschine-Interaktion – Konzeptionelle, soziale und ethische Implikationen neuer Mensch-Technik-Verhältnisse, O. Friedrich, J. Seifert, and S. Schleidgen, Eds. Paderborn: Brill | Mentis, 2022, pp. 71–81.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34705
R. E. Hagengruber, “Du Châtelet and Kant: Claiming the Renewal of Philosophy,” in Époque Émilienne, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34702
R. E. Hagengruber, Ed., Époque Émilienne. Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Report | LibreCat-ID: 36413 | OA
R. Becker, M. Lauert, J. Fischer, H. Kirchhoff, A. Kornbach, and K. Januschewski, Tagungsbericht: Unverfügbarkeit – Widmung – Latenz: Das Heilige in der Kultur. Interdisziplinäre Tagung vom 16. bis 18. November 2021 an der Universität Paderborn. 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36524 | OA
I. Steinhardt and F. Kruschick, “Knowledge Equity and Open Science in qualitative research – Practical research considerations,” Research Ideas and Outcomes, vol. 8, p. e86387, 2022, doi: 10.3897/rio.8.e86387.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36538 | OA
J. Hiebl, I. Steinhardt, and M. Bigos, “Die (Un-)Sichtbarkeit von (offenen) Bildungsmaterialien in der Soziologie,” die hochschule, no. 8, pp. 379–394, 2022, doi: 10.3278/HSL2227W.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36526 | OA
D. Ternes et al., “Dem eigenen Anspruch auf der Spur,” in Hochschulen in der Pandemie. Impulse für eine nachhaltige Entwicklung von Studium und Lehre, H. Angenent, J. Petri, and T. Zimenkova, Eds. Bielefeld: transkript, 2022, pp. 400–414.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36843 | OA
J. Eckel and E. Linseisen, “Editorial: Anschaulichkeit – Wissen. Macht. Alternativen.,” Rabbit Eye – Zeitschrift für Filmforschung, no. 012, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Special Issue | LibreCat-ID: 36841 | OA
J. Eckel and E. Linseisen, Eds., Rabbit Eye: Anschaulichkeit, no. 012. 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36988 | OA
S. Thomas, “Language in the Age of Mechanical Reproduction,” Technology and Language , vol. 3, no. 4, 2022, doi: 10.48417/technolang.2022.04.07.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Review | LibreCat-ID: 37084
V. Peckhaus, “Luna, Laureano. ‘Strengthening the Russellian Argument Against Abolutely Unrestricted Quantification’. Synthese 200 (2022), No. 3, Paper No. 182, 13 pp,” Mathematical Reviews. 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37240
N. Wallmeier, “Man nehme... den Konjunktiv. Verbformen in Kochrezepten,” Praxis Deutsch, vol. 291, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33839
C. Soyka, N. Schaper, E. Bender, M. Striewe, and M. Ullrich, “Toward a Competence Model for Graphical Modeling,” ACM Transactions on Computing Education, vol. 23, no. 1, Art. no. 15, 2022, doi: 10.1145/3567598.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33760
M. Ullrich et al., “Piloteinsatz einer E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung,” in 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022, pp. 233–234, doi: 10.18420/delfi2022-047 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33764
M. Ullrich et al., “E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung,” in 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022, pp. 247–248, doi: 10.18420/delfi2022-053 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37271
S. Dahmen, “Organisationen als Kompromissmaschinen: Zur Mikrofundierung von Organisationen im Neo-Institutionalismus und der Soziologie der Konventionen am Beispiel Sozialer Hilfen am Übergang von der Schule in den Beruf,” in Steuerung von Bildungseinrichtungen. Theoretische Analysen erziehungswissenschaftlicher Organisationsforschung, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022, pp. 279–302.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 37428
N. Wallmeier, R. Langhanke, and M.-L. Merten, Eds., Regionales Sprechen und Schreiben, vol. 7. Hildesheim, Zürich, New York: Olms, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37434
M. Bender, N. Bubenhofer, P. Dreesen, C. Georgi, J. O. Rüdiger, and F. Vogel, “Techniken und Praktiken der Verdatung,” in Diskurse – digital, Berlin, Boston: De Gruyter, 2022, pp. 137–157.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37444
S. Seifert, K. Maitz, S. Riedl, A. Neumaier, I. Stoff, and und B. Gasteiger-Klicpera, “Screening zur Erfassung des Leseverständnisses in den          Klassen 6 – 7 (SELV 6 – 7),” Diagnostica, vol. 68, no. 2, pp. 101–112, 2022, doi: 10.1026/0012-1924/a000289.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37448
S. Seifert, L. Paleczek, and B. Gasteiger-Klicpera, “Diagnostik und Differenzierung,” in Handbuch der sonderpädagogischen Diagnostik. Einführung in die Status- und Prozessdiagnostik sowie Förderplanung, M. Gebhardt and D. Scheer, Eds. Regensburger Beiträge zur Inklusions- und Sonderpädagogik, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37447
S. Seifert, K. Maitz, D. Pendl, and B. Gasteiger-Klicpera, “Vergleich unterschiedlicher Instrumente zur Messung von Gesundheitskompetenz          im Zusammenhang mit Lesekompetenz und kognitiven Fähigkeiten von          Jugendlichen,” Diagnostica, vol. 68, no. 4, pp. 197–208, 2022, doi: 10.1026/0012-1924/a000297.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37446
S. Seifert and L. Paleczek, “Comparing tablet and print mode of a german reading comprehension test in grade 3: Influence of test order, gender and language,” International Journal of Educational Research, vol. 113, Art. no. 101948, 2022, doi: 10.1016/j.ijer.2022.101948.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37441
L. Paleczek, D. Ender, A. Kogler, and S. Seifert, “Comparing Student high and low Reading Performance with Differentiated Digital Reading Materials,” European Conference on e-Learning, vol. 21, no. 1, pp. 338–347, 2022, doi: 10.34190/ecel.21.1.680.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37438
A. Kulmhofer-Bommer, S. Seifert, L. Paleczek, and B. Gasteiger-Klicpera, “Bending and Bowing: How Teachers Adapt a Vocabulary-Based Reading Program to Their Students Needs,” Journal of Education, Art. no. 002205742211126, 2022, doi: 10.1177/00220574221112627.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37440
L. Paleczek, D. Ender, J. Berger, K. Prinz, and S. Seifert, “A feasibility study of digital content use in inclusive, Austrian primary school practice,” International Journal of Educational Research, vol. 112, Art. no. 101938, 2022, doi: 10.1016/j.ijer.2022.101938.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35871
F. Hellmich, F. K. Hoya, J. R. Schulze, A. Kirsch, E. Blumberg, and S. Schwab, “Kooperatives Unterrichten von Studierenden des Lehramts an Grund- und Förderschulen als Vorbereitung auf den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht,” in Qualifizierung für Inklusion. Grundschule , vol. 2, F. Buchhaupt, J. Becker, D. Katzenbach, D. Lutz, A. Strecker, and M. Urban, Eds. Münster: Waxmann , 2022, pp. 47–61.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33524
S. Rezat, “ Texte im Deutschunterricht.,” in 12 Perspektiven auf den Deutschunterricht. Wissenswertes für Deutschlehrkräfte. , A. U. Franken and E. Pertzel, Eds. Düsseldorf: Ministerium für Schule und Bildung des Landes NRW/QUA-LiS NRW, 2022, pp. 177–214.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33567
S. Rezat, “Schreiben,” in Basiswissen Lehrerbildung: Deutsch unterrichten, T. von Brand, J. Kilian, A. Sosna, and T. Riecke-Baulecke, Eds. Hannover: Klett/Kallmeyer, 2022, pp. 231–269.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35990
F. K. Hoya, J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. Hellmich, “Effects of Teacher Feedback on Primary School Students’ Self-Efficacy Beliefs and their Interest in Science Lessons. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. ‘Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research,’” 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35503
C. Ehland, “’The Continent is Isolated‘. Britische Europavorstellungen zwischen Mythos und Wahrheit.,” in Die Europäische Union: Konfusion und Vision: Interdisziplinäre Fragestellungen, P. M. Lützeler, Ed. Köln und Wien: Böhlau, 2022, pp. 63–79.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39042
L. Süwolto, “Gottscheds Tragödienpoetik zwischen Staats-/Helden- und Liebestragödie. Corneilles Cid in der Deutschen Schaubühne und die Geburt der zivilen Tragödie.,” in Akkulturationen des europäischen Dramas in Gottscheds “Deutscher Schaubühne”., vol. 2 (2022), L. Süwolto, Ed. 2022, pp. 272–298.
LibreCat
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 39037
L. Süwolto, Ed., Akkulturationen des europäischen Theaters in Johann Christoph Gottscheds Deutscher Schaubühne, vol. 2 (2022). 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39046
L. Süwolto, “Theater-Transfers. Akkulturationen des europäischen Theaters in Johann Christoph Gottscheds Deutscher Schaubühne.,” in Akkulturationen des europäischen Theaters in Johann Christoph Gottscheds Deutscher Schaubühne., vol. 2 (2022), L. Süwolto, Ed. 2022, pp. 201–218.
LibreCat
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 38077
J. Steigerwald and L. Süwolto, Eds., ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1730), vol. 1. Paderborn: Brill / Fink, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39048
L. Süwolto, “Transformationen des Heroismus in der Tragödie der Frühaufklärung. Geschlechterpoetik in Luise Gottscheds ‚Panthea‘.,” in ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1740), vol. 1, L. Süwolto and J. Steigerwald, Eds. Paderborn: Fink , 2022, pp. 251–269.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36026
J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. Hellmich, “Pre-Service Teachers’ Collaborative Lesson Planning and their Self-Concepts in Inclusive Education. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. ‘Digital Transformation in Teaching and Teacher Education,’” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36059
M. F. Löper, M. Lehofer, S. Schwab, and F. Hellmich, “Determinants for students’ attitudes towards peers with non-compliant classroom behavior in inclusive primary schools. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“, Roundtable Session: ‘Focus on Behavior in Special and Inclusive Education,’” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36053
M. F. Löper, M. Lehofer, S. Schwab, and F. Hellmich, “Do primary school students’ contact experiences matter for their attitudes towards peers with special needs? Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science,’” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36051
M. F. Löper and F. Hellmich, “Primary school students’ social self-concepts, their empathy and their attitudes towards peers with social and emotional difficulties. Single Paper. 10th SELF International Conference. ‘SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science,’” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36055
K. Franzen, B. Moschner, and F. Hellmich, “Elementary school teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“,” 2022.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=36

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed