Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
495 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43231
Civic Statistics for Prospective Teachers: Developing Content and Pedagogical Content Knowledge Through Project Work
S. Podworny, D. Frischemeier, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
S. Podworny, D. Frischemeier, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43230
Data Visualization Packages for Non-inferential Civic Statistics in High School Classrooms
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 199–236.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 199–236.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation
M. Liebendörfer, A. Profeta, S. Krämer, S. Schlüter, S. Becher, R. Biehler, T. Mai, A. Schmitz, in: 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
M. Liebendörfer, A. Profeta, S. Krämer, S. Schlüter, S. Becher, R. Biehler, T. Mai, A. Schmitz, in: 2022.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39064
An example of rich, real and multivariate survey data for use in school
S. Podworny, F.Y. Fleischer, D. Stroop, R. Biehler, in: 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Podworny, F.Y. Fleischer, D. Stroop, R. Biehler, in: 2022.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 56251
Design of a teaching unit to develop primary school students ́ reasoning about uncertainty in multi-step chance experiments
D. Frischemeier, R. Biehler, in: Decision Making Based on Data Proceedings IASE 2019 Satellite Conference, International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
D. Frischemeier, R. Biehler, in: Decision Making Based on Data Proceedings IASE 2019 Satellite Conference, International Association for Statistical Education, 2022.
2021 | Book Review | LibreCat-ID: 31385 |
Rezension: Hendrik Kasten und Denis Vogel: Grundlagen der ebenen Geometrie – Eine zugängliche aber exakte Einführung in die ebene Geometrie
M. Hoffmann, Mathematische Semesterberichte 68 (2021) 295–297.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, Mathematische Semesterberichte 68 (2021) 295–297.
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31364
Einsatz von Schnittstellenaufgaben in Mathematikveranstaltungen – Praxisbeispiele aus der Universität Paderborn
M. Hoffmann, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik. praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 179–204.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik. praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 179–204.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31576
Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen.
U. Häsel-Weide, M. Nührenbürger, Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG) (2021) 49–65.
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, M. Nührenbürger, Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG) (2021) 49–65.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31577
Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen
U. Häsel-Weide, C. Schöttler, Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP) (2021).
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, C. Schöttler, Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP) (2021).
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35752
Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 227–249.
LibreCat
| DOI
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 227–249.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45381
Investigating students' processes of noticing and interpreting syntactic language features in word problem solving through eye-tracking
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R.D. Danhier, B. Mertins, International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), Em0625 (2021).
LibreCat
| DOI
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R.D. Danhier, B. Mertins, International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), Em0625 (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45380
Identifying obstacles is not enough for everybody – Differential efficacy of an intervention fostering fifth graders’ comprehension for word problems
J. Dröse, S. Prediger, Studies in Educational Evaluation, 68 (100953) (2021) 1–15.
LibreCat
| DOI
J. Dröse, S. Prediger, Studies in Educational Evaluation, 68 (100953) (2021) 1–15.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31578
Mit Aufgaben im inklusiven Mathematikunterricht professionell umgehen - Erkenntnisse einer Interviewstudie mit Lehrpersonen der Sekundarstufe
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, L. Heckmann, QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3 (2021).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, L. Heckmann, QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3 (2021).
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31583
Conceptualiziation processes of 6th graders for rotational symmetry
M. Hattermann, U. Häsel-Weide, M. Wallner, in: M. Inprasitha, N. Changsri, N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , 2021, pp. 9–15.
LibreCat
| Files available
M. Hattermann, U. Häsel-Weide, M. Wallner, in: M. Inprasitha, N. Changsri, N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , 2021, pp. 9–15.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34827
Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat
J. Bruns, E. Unterhauser, H. Gasteiger, Journal für Mathematik-Didaktik 42 (2021) 581–623.
LibreCat
| DOI
J. Bruns, E. Unterhauser, H. Gasteiger, Journal für Mathematik-Didaktik 42 (2021) 581–623.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45382
Fehlerbearbeitung bei mathematischen Textaufgaben – Sprachliche und strategische Fehlerursachen und ihre Bearbeitung
S. Prediger, J. Dröse, Lernen und Lernstörungen, 10(2) (2021).
LibreCat
| DOI
S. Prediger, J. Dröse, Lernen und Lernstörungen, 10(2) (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 53363
Mathematics textbooks and curriculum resources as instruments for change
S. Rezat, L. Fan, B. Pepin, ZDM – Mathematics Education 53 (2021) 1189–1206.
LibreCat
| DOI
S. Rezat, L. Fan, B. Pepin, ZDM – Mathematics Education 53 (2021) 1189–1206.
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34161
Challenges of making sense of tasks and automated feedback in digital mathematics textbooks
S. Rezat, F. Schacht, U. Häsel-Weide, in: A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, J. Trgalová , H.-G. Weigang (Eds.), Mathematics Education in the Digital Age. Learning, Practice and Theory, Routledge, London, 2021, pp. 168–184.
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, F. Schacht, U. Häsel-Weide, in: A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, J. Trgalová , H.-G. Weigang (Eds.), Mathematics Education in the Digital Age. Learning, Practice and Theory, Routledge, London, 2021, pp. 168–184.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 44683
How automated feedback from a digital mathematics textbook affects primary students’ conceptual development: two case studies
S. Rezat, ZDM Mathematics Education 53 (2021) 1433–1445.
LibreCat
| DOI
S. Rezat, ZDM Mathematics Education 53 (2021) 1433–1445.
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35757
Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation
R. Hochmuth, R. Biehler, W. Blum, K. Achmetli, J. Rode, J. Krawitz, S. Schukajlow, P. Bender, J. Haase, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 611–644.
LibreCat
| DOI
R. Hochmuth, R. Biehler, W. Blum, K. Achmetli, J. Rode, J. Krawitz, S. Schukajlow, P. Bender, J. Haase, in: R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg, 2021, pp. 611–644.