Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

294 Publications


2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35720
Biehler, R. (2021). Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 285–290). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_13
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35737
Biehler, R., & Fleischer, Y. (2021). Introducing students to machine learning with decision trees using CODAP and Jupyter Notebooks. Teaching Statistics, 43, S133–S142. https://doi.org/10.1111/test.12279
LibreCat | DOI
 

2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 35734
Biehler, R., Eichler, A., Hochmuth, R., Rach, S., & Schaper, N. (Eds.). (2021). Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik. Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35744
Biehler, R., & Weigand, H.-G. (2021). 3D-Geometrie–virtuell und real. mathematik lehren, 2021(228), 2–5.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35778
Pepin, B., Biehler, R., & Gueudet, G. (2021). Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7(2), 163–188. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00139-8
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35776
Kempen, L., & Biehler, R. (2021). Design-Based Research in der Hochschullehre am Beispiel der Lehrveranstaltung „Einführung in die Kultur der Mathematik“. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 477–525). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_20
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35704
Winsløw, C., Biehler, R., Jaworski, B., Rønning, F., & Wawro, M. (2021). Education and professional development of university mathematics teachers. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, E. Nardi, & C. Winsløw (Eds.), Research and Development in University Mathematics Education (pp. 59–79). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346859-6
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35761
Höper, L., Malin, L., & Biehler, R. (2021). Schatten von 3D-Objekten: Modellierung mit GeoGebra 3D und Anwendungen in der Computergrafik. mathematik lehren, 2021(228), 19–22.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35763
Hüsing, S., Weiser, N., & Biehler, R. (2021). Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion. mathematik lehren, 2021(228), 23–27.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
Schürmann, M., Panse, A., Shaikh, Z., Biehler, R., Schaper, N., Liebendörfer, M., & Hilgert, J. (2021). Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 8(1), 94–120. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00154-9
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35781
Podworny, S., & Biehler, R. (2021). The process of actively building a model for a randomization test – insights into learners’ modeling activities based on a case study. Mathematical Thinking and Learning, 24(4), 291–311. https://doi.org/10.1080/10986065.2021.1922837
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35751
Frischemeier, D., Biehler, R., Podworny, S., & Budde, L. (2021). A first introduction to data science education in secondary schools: Teaching and learning about data exploration with<scp>CODAP</scp>using survey data. Teaching Statistics, 43(S1), S182–S189. https://doi.org/10.1111/test.12283
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Gildehaus, L., Schaper, N., Hochmuth, R., Biehler, R., Lankeit, E., Kuklinski, C., & Ruge, J. (2021). Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany. Sigma Newsletter, 22, 5–6.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45335
Schönherr, J., Schukajlow, S., & Blomberg, J. (2021). Was ist eine gute Skizze? Strategiewissen beim mathematischen Modellieren im Bereich der Geometrie fördern. mathematik lehren, 224, 22–27.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45333
Schönherr, J., Schukajlow, S., Blomberg, J., & Leopold, C. (2021). Does strategic knowledge matter? Effects of strategic knowledge about drawing on students’ modeling competencies in the domain of geometry. Mathematical Thinking and Learning. https://doi.org/10.1080/10986065.2021.2012741
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45342
Schönherr, J., Blomberg, J., Schukajlow, S., & Leopold, C. (2021). Do emotions and prior performance facilitate the use of the learner-generated drawing strategy? Effects of enjoyment, anxiety, and intramathematical performance on the use of the drawing strategy and modelling performance. Contemporary Educational Psychology, 65. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101967
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 13108
Schumacher, J., & Rezat, S. (2020). Rekonstruktion diagrammatischen Schließens beim Erlernen der Subtraktion negativer Zahlen. Vergleich zweier methodischer Zugänge. In G. Kadunz (Ed.), Zeichen und Sprache im Mathematikunterricht. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61194-4_5
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31873
Schumacher, J. (2020). Deduktion und Abduktion beim diagrammatischen Schließen – das didaktische Potential der Peirceschen Semiotik. https://doi.org/10.17877/DE290R-21555
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31551
Häsel-Weide, U., & Nührenbörger, M. (2020). Tragfähige Grundlagen. In U. Hecker, M. Lassek, & J. Ramseger (Eds.), Kinder lernen Zukunft – Anforderungen und tragfähige Grundlagen: Vol. Band 150 (1st ed., pp. 108–118). Grundschulverband.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31552
Heckmann, L., & Häsel-Weide, U. (2020). Aufgaben für den inklusiven Mathematikunterricht - aus der Sicht von Lehrkräften. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 393–396). WTM Verlag.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31549
Häsel-Weide, U. (2020). Sachrechnen. In U. Heimlich & F. B. Wember (Eds.), Didaktik des Unterrichts bei Lernschwierigkeiten: Ein Handbuch für Studium und Praxis (4th ed., pp. 308–318). W. Kohlhammer GmbH.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31550
Häsel-Weide, U. (2020). Mathematik (Primarstufe) in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Qualifizierung für das Lehren von Mathematik in der Grundschule. In C. Cramer, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (1st ed., pp. 462–469). Julius Klinkhardt.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45385
Dröse, J., & Prediger, S. (2020). Lesen lernen von Aufgabentexten. In S. Prediger (Ed.), Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch (pp. 86–94). Cornelsen.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45688
Bruns, J., & Vogtländer, A. (2020). Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung. In E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, & K. Weber (Eds.), Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende (pp. 37–46). Kallmeyer.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34816
Bruns, J., Strahl, C., & Gasteiger, H. (2020). Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments. Unterrichtswissenschaft, 49(3), 345–371. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00091-7
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36546 | OA
Meyer, L., Tabeling, L., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2020). Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1253–1256). WTM-Verlag.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21529
Bruns, J., Schopferer, T., & Gasteiger, H. (2020). Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive. Journal für Mathematik-Didaktik, 42(1), 243–271. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00175-y
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21530
Bruns, J., Carlsen, M., Eichen, L., Erfjord, I., & Hundeland, P. S. (2020). Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway. In Mathematics Education in the Early Years (pp. 317–332). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34776-5_19
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36539 | OA
Bruns, J. (2020). Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1245–1248). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959871402.0
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45383
Dröse, J., & Prediger, S. (2020). Enhancing Fifth Graders’ Awareness of Syntactic Features in Mathematical Word Problems: A Design Research Study on the Variation Principle. Journal Für Mathematik-Didaktik, 41(2), 399–422. https://doi.org/doi.org/10.1007/s13138-019-00153-z
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 31553
Seitz, S., Häsel-Weide, U., Wilke, Y., & Wallner, M. (2020). Expertise von Lehrpersonen für inklusiven Mathematikunterricht der Sekundarstufe - Ausgangspunkte zur Professionalisierungsforschung. K:ON Kölner Online-Journal für Lehrer*innenbildung, 2. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2020.2.03
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45384
Dröse, J. (2020). Verstehensgrundlagen diagnostizieren - Welche Wissenselemente fokussieren Lehrkräfte? In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wöler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 233–236). WTM.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45386
Dröse, J., Eisen, V., Prediger, S., Altieri, M., Schellenbach, M., & Menning, R. (2020). Textaufgaben lesen lernen – eine digital gestützte Einheit mit App . In Mathematik lehren 223 (pp. 38–40).
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33594
Rezat, S., & Rezat, S. (2020). Schulbücher. Werkzeuge zum Üben in den Fächern Deutsch und Mathematik. Die Grundschulzeitschrift 320, 10–13.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44685
Schumacher, J., & Rezat, S. (2020). Rekonstruktion diagrammatischen Schließens beim Erlernen der Subtraktion negativer Zahlen. In G. Kadunz (Ed.), Zeichen und Sprache im Mathematikunterricht: Semiotik in Theorie und Praxis (pp. 85–112). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61194-4_5
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44688
Rezat, S. (2020). Mathematiklernen mit digitalen Schulbüchern im Spannungsfeld zwischen Individualisierung und Kooperation. In D. Meister & M. Ilka (Eds.), Mobile Medien im Schulkontext. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29039-9_10
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 46159
Leuders, T., & Wessel, L. (2020). Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung. Pädagogik 2/2020, 2, 26–30.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 46158
Wessel, L., Kuzu, T., & Prediger, S. (2020). Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6. Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch, 148–151.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48405
Sprütten, F., Wessel, L., Zentgraf, K., & Prediger, S. (2020). Fach- und sprachintegrierte Ansätze für Neuzugewanderte. In S. Prediger (Ed.), Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe. Ein forschungsbasiertes Praxisbuch (pp. 115–130). Cornelsen Skriptor.
LibreCat
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 48406
Wessel, L., Prediger, S., Stein, A., Wijers, M., & Jonker, V. (2020). Language for Mathematics in Vocational Contexts. Handbook for teachers and facilitators. DZLM.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35811
Biehler, R., & Durand-Guerrier, V. (2020). University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic. In T. Hausberger, M. Bosch, & F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020). University of Carthage and INDRUM.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35701
Lünne, S., Schnell, S., & Biehler, R. (2020). Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics. European Journal of Teacher Education, 44(5), 688–705. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1793950
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35808
Barzel, B., & Biehler, R. (2020). Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools. In S. Zehetmeier, D. Potari, & M. Ribeiro (Eds.), Professional development and knowledge of mathematics teachers (pp. 163–192). Routledge.
LibreCat | Files available
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35822
Feudel, F., & Biehler, R. (2020). Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics. Journal Für Mathematik-Didaktik, 42(1), 273–305. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00174-z
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35709
Kempen, L., & Biehler, R. (2020). Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology. Frontiers in Psychology, 11, 1180. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01180
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35827
Kempen, L., Krämer, S., & Biehler, R. (2020). Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 489–492). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21418
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35819
Biehler, R., Kempen, L., & Paravicini, W. (2020). Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1347–1348). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21487
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35823
Fleischer, Y., & Biehler, R. (2020). Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21301
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35826
Griese, B., Nieszporek, R., & Biehler, R. (2020). Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten. Stochastik in der Schule, 40(1), 10–17.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35914
Lünne, S., Schnell, S., & Biehler, R. (2020). Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I. In R. Porsch & B. Rösken-Winter (Eds.), Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht (pp. 141–167). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27293-7_6
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=98

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed